Kultūra
Māksla

Ķermenis kā performance. Atkārtos “Gleznotās sievietes alegoriju” 16

Foto: Didzis Grodzs

Nedēļas nogalē, 15. un 16. septembrī, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja 3.stāva vestibilā notiks Nīderlandē dzīvojošās Aleksisas Bleikas performance “Gleznotās sievietes alegorija”, kas jūnija sākumā, biennāles izstādes atklāšanas dienās, pulcēja lielu interesentu skaitu, informē biennāles rīkotāji.

Performancē dzīvās mūzikas pavadījumā tiek atveidotas itāļu glezniecībā un tēlniecībā redzamo sieviešu pozas, ko autore pirms sešiem gadiem pētījusi Romā. Autore secinājusi, ka sieviete mākslas darbos visbiežāk attēlota no vīriešu skatpunkta, sievietes žesti ir sastinguši un ķermenis padarīts par objektu. Aleksisa Bleika performancē mēģina gleznās redzamās pozas padarīt abstraktas.

“Gleznotās sievietes alegorija” ir 2012. gadā sākts projekts – Aleksisa Bleika devās uz Romu, lai pētītu sieviešu pozas itāļu glezniecībā un tēlniecībā no renesanses līdz modernismam, un veidotu šo pozu arhīvu. Perfomancē vēsturiskajos mākslas darbos redzamie žesti tiek pārveidoti horeogrāfijā un tad performancē, pārskatot priekšstatus par dzimumu, attēlošanu, reproducēšanu un seriālismu.

Performance ir divu izpildītāju, četru mūziķu, publikas un telpas sastapšanās. Ar atkārtošanas, dažādu tempu un ritmu palīdzību performances horeogrāfija pēta pozu pārejas, dinamiku, virzienus un telpiskumu. Pašreizējā versijā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā piedalās četri mūziķi, kuri spēlē tūbu, eifoniju un klarneti, bet kustības izpilda divas dejotājas.

Aleksisas Bleikas (1981) radošā darbība ir daudzpusīga, taču vienojošais faktors ir interese par cilvēka ķermeni kā estētiskā diskursa fokusu.

Abās dienās performance notiks divas reizes – plkst. 14 un plkst. 15.30. Ieeja ar derīgu LNMM pastāvīgās ekspozīcijas vai biennāles izstādes biļeti.

Saistītie raksti
LA.lv