Mobilā versija
-0.7°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
5. jūlijs, 2016
Drukāt

Ķīlis: Pēc algu modeļa ieviešanas vairs nevarēs čīkstēt. Kas par to sakāms skolotājiem? (13)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Pēc jaunā pedagogu algu modeļa ieviešanas, būs augstākas prasības pret skolotāju darbu un viņi vairs nevarēs čīkstēt, aģentūrai BNS pauda bijušais izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis.

Viņš norādīja, ka, “ja tagad modeļa ieviešana notiksies un pedagogi patiešām saņems vairāk, tad šajā brīdī palielināsies beidzot arī prasības pret viņu darbu. Tad iznāks, ka šai profesionālajai grupai ir visai nozīmīgs algas pielikums un čīkstēt vairs nevarēs”.

Par galveno modeļa mīnusu Ķīlis nosauca to, ka tajā galvenais ir palicis tikai algas komponents. “Sākumā tas bija domāts kā tāds pedagogu motivācijas modelis. Tur būtu iekšā arī kvalitātes vērtēšanas parametri, kas būtu saistīti ar atalgojuma saņemšanu. Līdz ar to būtu lielāks spiediens uz kvalitāti skolotāju darbā. Šobrīd iznāk, ka tas galvenokārt ir par algām nevis kvalitāti, par kuru jāsamaksā. Tas ir ļoti liels mīnuss, ka galvenās diskusijas ir par to, kur, kā un cik daudz samaksās,” skaidroja bijušais ministrs.

Ķīlis uzsvēra, ka svarīgākais ir tas, ka pedagogu atalgojuma modelis ir novests līdz stāvoklim, kurā valdība var ar zināmu politisku drošību par to lemt, zinot, ka nebūs lieli protesti no iesaistītajām pusēm. Pamatā tas saistāms ar “diskusijām un ņemšanos”, kas bijusi vairāku gadu garumā.

Bijušais ministrs pauda, ka liela nozīme pedagogu atalgojuma modeļa novešana līdz galam ir Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS). Aizvadītā gada decembrī Saeima uzdeva Ministru kabinetam ar izglītību saistītus uzdevumus, ko iniciēja Kučunskis Ilgtspējīgās attīstības komisijas sastāvā. Tagad Kučinskim jāpilda pašam sevis formulētie uzdevumi, kas nozīmē, ka viņam ir daudz lielāka izpratne, kā arī formāls un juridisks pamats.

Ķīlis uzsvēra, ka “pluss ir tas, ka ir notikušas sarunas par pirmskolas pedagogu atalgojumu, jo tas vienprātīgi iekļaus to valsts finansētā daļā nevis pašvaldības, jo pašvaldību rocība atšķirtos un rezultātā pedagogi saņemtu dažādu atalgojumu. Tas ir būtisks posms bērna attīstībā līdz ar to būtu labi, ja tas tiktu finansēts centralizēti pēc vienotiem kritērijiem”.

Tāpat kā pozitīvu faktoru viņš vērtēja to, ka nauda aizies līdz skolai un pašvaldības to vairs nedalīs. “Pašvaldībām nebūs iespēja pārdalīt naudu un tā uzturēt neefektīvāku skolu tīklu, tāpēc vien, ka tā vēlas, noņemot naudu no lielākas skolas un iedodot mazākai,” pauda Ķīlis. Tas veicinās skolu tīkla sakārtošanu, un dēļ iedzīvotāju infrastruktūras smaguma tas tiks vairāk koncentrēts, nevis izkliedēts. Viņš arī piebilda, ka “tāpat skolu tīkla sakārtošanas process būs haotisks, bet tagad varbūt tam būs drusku plānveidīgāks raksturs”.

Turklāt bijušais ministrs norādīja, ka būtu īpatnēji mazā valstī uzturēt milzīgas disproporcijas pedagogu atalgojumā, tāpēc Pierīgas pašvaldību finansējuma samazināšanās ir korekcija, kas agrāk vai vēlāk notiktu, ja valsts maksā skolotāju algas. “Bagātās pašvaldības atradīs veidu kā to kompensēt. Tās pašvaldības ir turīgākas un tas nāk no ekonomiskās darbības Rīgā nevis Pierīgā,” pauda Ķīlis.

Jau ziņots, ka koalīcijas partneri pirmdien panāca vienošanos par jaunā pedagogu atalgojuma modeļa ieviešanu un valdība otrdien to plāno atbalstīt.

Premjers uzsvēra, ka, iespējams, vēl kādas nianses būšot jāprecizē, taču pedagogi “diezgan droši” varot rēķināties ar to, ka līdz ar 2016.gada 1.septembri atalgojumu viņiem aprēķinās jau pēc jaunā modeļa.

Kučinskis, kopā ar Izglītības un zinātnes ministru Kārli Šadurski (“Vienotība”) uzsvēra – šobrīd nav skaidri norādīts, kur tiks ņemts trūkstošais finansējums, taču visi koalīcijas partneri piekrītot, ka jaunais modelis ir prioritāte un līdz tā stāšanās spēkā brīdim nauda tikšot atrasta.

Pievienot komentāru

Komentāri (13)

  1. Nezinu,kāpēc stāv prātā Krištopāna vārdi – ja aitas ir, tad cirpēji vienmēr atradīsies. Pašlaik ar mums tā arī notiek. Tautai tiek skaidrots, ka nu tagad būs tik algas pielikums. Jā, strādāsit vairāk,bet saņemsit mazāk, jo nebūs laika, kad domāt par algām, kā nekā konkurence skolotāju starpā būs un neviens nečīkstēs, ja gribēs strādāt. Politika ir politika, vai tas bija partijas laikos vai tagad. Lai gan senos laikos bija zināma un laba kārtība, pašlaik nezināma kartība. Lai tiktu pie kārtības, jābūt nekārtībai,ja? Gadi iet un mēs arvien ticam tiem nepiepildāmiem solījumiem, uz priekšu…

  2. Ķīli, startē atpakaļ uz Zemi ! . Atbildēt

    “Bagātās” pašvaldības ir bagātas, kamēr nav daļu ieskaitījušas izlīdzināšanas fondā un viņām atrautas dažādas subsīdijas !

  3. Ja kāds ir stulbs, tad tas noteikti ir uz ilgu laiku…

  4. Viņš norādīja, ka, “ja tagad modeļa ieviešana notiksies un pedagogi patiešām saņems vairāk, tad šajā brīdī palielināsies beidzot arī prasības pret viņu darbu.

    Ha Ha … māsicai mazpilsētā būs 100 eiri mazāk . Kas šim cilvēkam galvā darās .

  5. Vai tiešām OECD bagāto valstu kluba valsts nevar atrast finansējumu?
    Par kādu trūkstošo naudu iet runa? Kāpēc nekad nav neviena teikuma, cik pa šiem gadiem ietaupīts no skolu likvidācijas rēķina? Kā statistikas dati liecina no 2008.gada likvidētas 168 vispārizglītojošās skolas un 29 profesionālās skolas? Kāds ir valsts finansiālais ietaupījums uz to? Kur paliek ietaupītie miljoni? Pat ļoti aptuveni rēķinot tas sanāk vismaz 20 miljoni gadā ietaupīti? Interesanti, ka vienīgi augstskolu skaits ir palicis tas pats, lai gan studentu skaits ir par 50 tūkstošiem mazāks. Kam tie miljoni nepieciešami ,ja algas reāli pieaugs par 0.20 -0.40 centiem par stundu? Jau šobrīd kādā internātskolā tiek atlaisti 5 vai 7 pedagogi, kas jau ir 3000 mēnesī jeb 36 tūkstoši gadā ietaupījums. Visur izdevumi samazinājušies arī skolās, kas nav likvidētas, piemēram, mācību pārziņu slodzes samazinātas, atbalsta personāla likmes nav vai minimālas, nav ārpusstundu organizatora. Viss ir pa knapo, bet kur paliek ietaupītā nauda? Par kādiem trūkstošiem miljoniem runā? Tiem ir sen jāpaliek pāri!!!! Kur nu vēl 2008.gadā samazinātās un neatgrieztās algas.

  6. Skolotāju algu pielikums ir skaista un aplama manipulācija ar skaitļiem!!!
    Vienkārša matemātika
    Vecā sistēma 420/(21×4)=5 eiro (bruto) ,bet 3.64 (neto)eiro stundā
    Jaunā sistēma 680/(30×4)=5.65 eiro (bruto), bet neto 4.04 (neto) eiro stundā
    Starpība starp jauno un veco modeli ir: 4.04 -3.64 =0.40 centi par stundu
    Mēs saprotam ,ka algas pielikums skolotājiem 0.40 centi par stundu
    Bet varbūt nesanāks arī šie 0.40 centi, jo ir pielikts skolnieku skaits uz vienu skolotāju
    Plus tam alga ne tuvu nebūs 2008.gada skolotāju algai!
    Kur te vieta gavilēm????Par pielikto slodzi???

  7. Nevienu neintresēs alkaholiķa viedoklis

  8. Modeļa ieviešana “notiksies”? Cik provinciāli! Vai varbūt te vainojama Kembridžas izglītība?

  9. Jau pirmajā teikumā kļūda!!! Atkal vainīgi skolotāji???

  10. Šajā skolu procesā vislabākais un jautrākais ir naudas dalīšana, pārdalīšana, meklēšana, piešķiršana utt.Viss kārtībā, proletariāta idejas un metodes Latvijā dzīvo un dzīvos mūžīgi. Urāāā!

  11. Kaa var bijushais izgliitiibas ministrs par skolotaajiem, kuriem vinjam bija jaakalpo teikt nevarees chiiksteet. Vinjam vajadzeeja teikt, skolotaaju prasiibas buus vairaak, vai mazaak apmierinaatas.

  12. Pareizrakstības kļūdas virsrakstā.

  13. skolotāji nevaretu čīkstet ja kāds butu viņu priekšlikumus uzklausijis un ņēmis vērā. cik lasits tad reformu ministrija stumj pilnigi atrauti no pedagogiem un dzīves realitātes. tā ka bijušais jau nu vareja pakluset

Medību laikā sievietei iešauj kājā Sestdien Kurzemē medību laikā kāda sieviete guvusi šautu brūci kājā.
Draugiem Facebook Twitter Google+