Mobilā versija
+8.4°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
28. aprīlis, 2016
Drukāt

Klauna dzīve. NEDĒĻAS FILMA: Šokolāde

Publicitātes fotoPublicitātes foto

“Šokolāde” ir viena no dārgākajām 2016. gadā studijas “Gaumont” filmām – tās ražošana izmaksājusi 21 miljonu eiro, un stāsts par Francijas pirmo melnādaino cirka klaunu Šokolādi ir ieinteresējis daudzas valstis. Un ne velti – šajā biogrāfijā galvenās lomas atveido viens no šā brīža ietekmīgākajiem aktieriem Francijā Omārs Sajs un Čārlza Čaplina mazdēls Džeimss Tirī.

20. gadsimta sākuma – Belle Epoque ēras – Parīzē visdažādākās mākslas sita augstu vilni – arī cirks, un tajā kā eksotiska būtne ienāca Rafaels Padilla. Kubā vergu ģimenē dzimušais zēns pēc tam, kad viņa vecākiem izdevās aizbēgt no valsts, nokļuva pavecākas sievas aprūpē, taču viņa nepilnus desmit gadus veco puisēnu pārdeva verdzībā uz Spāniju. Vietējie, nobijušies no puikas, melna kā velna, ņēma talkā vispazemojošākās metodes, lai viņa ādu padarītu baltu – pat mazgāja ar zirgu sukām –, tomēr viņam izdevās aizbēgt, lai jau drīz naudiņu pelnītu Bilbao ielās. Kā dziedātāju un dejotāju viņu pamanīja kāds klauns un iznesīgajam, talantīgajam puisim piedāvāja darbiņu savos iznācienos un jaunu vārdu – Šokolāde. Omāra Saja harisma ir tā, kas par ekrāna zvaigzni padara arī pašu Šokolādi. Viņa dzīves skarbās lappuses aizslīd gan atmiņu epizodēs, gan kļūst par stāstījuma pavērsiena punktiem, pēdējos gados atkal uzjundītajai interesei par šo cirka mākslinieku dodot kinematogrāfisku pienesumu, kas ilgst daudz vairāk par savulaik brāļu Limjēru tvertajiem dokumentālā kino kadriem un atklāj epizodes, kuru emocionālais piepildījums liek uzdod arī mūsdienās aktuālus jautājumus par cilvēka dzīvības vērtību.

Panākumus guvis kā kanibāls kādā viduvējā cirka trupā, Padillam kāds karjeru zaudējis klauns piedāvā teju neiespējamo – kļūt par vienu no dueta. Abi tiek katapultēti pie Francijas cirka mākslas debesīm, un tās dziļās saknes amatierus nepieļauj. Taču, kā jau gaidāms, starp abiem vīriem rodas nesaskaņas, turklāt arī Šokolādes bohēmiskais dzīvesveids kļūst par iemeslu viņa cirka partnera kurnēšanai, kā arī citu cirka mākslinieku greizsirdība, kas beidzas dramatiski – Šokolāde nonāk aiz restēm un kārtējo reizi spiests pārdzīvot pazemojošu izturēšanos.

Omārs Sajs (1978) starptautisku atpazīstamību un arī Francijas nacionālo kinobalvu “Cēzars” guva, pateicoties lomai komēdijdrāmā “Neaizskaramie” (2011), kurā viņš un Fransuā Kluzo atveidoja kolorītu pārīti. Pēc patiesiem notikumiem veidotā lente bija režisoru Olivjē Nakašes un Ērika Toledano īpaši veiksmīgs projekts – tā kļuvusi par visu laiku otro ienesīgāko franču kinolenti. Sadarbību ar Saju viņi turpināja arī filmā “Samba” (2014), kas arī savulaik izrādīta kinoteātros un nu būs iekļauta Eiropas filmu nedēļas “No kurienes? Uz kurieni?” programmā, kas “Splendid Palace” būs skatāma no 20. līdz 27. maijam.

Taču ne mazākas uzmanības vērts ir Džeimss Tirī (1974) – Jūdžina O’Nīla mazmazdēls, Čārlija Čaplina dēls, cirka mākslinieku Viktorijas Čaplinas un Žana Batista Tirī dēls, kurš uz cirka skatuves stāv jau kopš četru gadu vecuma un ir labs vijolnieks, aktieris un režisors, savās skatuves izpausmēs apvienojot mūsdienu cirka, mīma, dejas un mūzikas elementus. Zinības apguvis gan praksē, gan Hārvardas teātra skolā ASV un kino debitējis Pītera Grīnveja filmā “Prospero grāmatas” (1991) pusaudžu gados, kā aktieris viņš arī nominēts franču “Cēzaram”, bet kā cirka mākslinieks ar paša iestudējumu devies tūrē pa vairākām valstīm, izpelnoties slavinošas atsauksmes arī no “New York Times” un “Los Angeles Times”. Neizpalika arī franču simpātijas četru Moljēra balvu izskatā, un vienu no tām Tirī saņēma par režisora darbu. Veiksme viņu nav pametusi, ko gan nevarētu teikt par Čaplina mazdēla atveidoto varoni Žoržu.

 

UZZIŅA:

“Šokolāde”/”Chocolat”

Francija, 2015

Režisors: Rošdi Zems

Lomās: Omārs Sajs, Džeimss Tirī, Klotilde Esme, Frederiks Pjero

No 29. aprīļa “Kino Citadele”, “Cinamon”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+