Mobilā versija
Brīdinājums -0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
14. aprīlis, 2014
Drukāt

Kas ir pamatā “Viasat” lēmumam nepārtraukt Krievijā ražotā satura retranslāciju? (20)

Foto - Shutterstock/ScanpixFoto - Shutterstock/Scanpix

Satelītoperators “Via­sat” arī pēc Latvijas Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) atkārtotas vēstules negrasās pārtraukt kanāla “Rossija RTR” retranslāciju. Citi Latvijas kabeļoperatori respektē NEPLP lēmumu uz trim mēnešiem pārtraukt to raidīt. NEPLP bija konstatējusi, ka programmas ziņu un citos raidījumos ietverta informācija, kas pārkāpj Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu. “Pirmdien NEPLP lems, kā rīkoties, lai piespiestu “Viasat” izpildīt lēmumu. Noteikti konsultēsimies ar juristiem,” pastāstīja padomes priekšsēdētājs Ainārs Dimants.

Pieminētais satelīttelevīzijas operators, kurš darbojas daudzās valstīs, nav savrupa vienība, jo atrodas skandināvu “Modern Times Group” (MTG) sastāvā, kas, kā zināms, ir arī Latvijas komerctelevīzijas kanāla TV3 īpašnieks.

Arī MTG sabiedrisko attiecību speciālists Pers Lorencs licis saprast, ka “Viasat” turpinās Krievijas pārraides, un savu rīcību attaisno ar to, ka operators darbojoties atbilstoši Eiropas Savienības likumiem. MTG negrasās iejaukties operatora darbībā, jo atbalstot redakcionālo neatkarību un objektivitāti, kā arī augstu vērtējot viedokļu dažādību. Lorencs norādījis, ka “Viasat” neatrodas Latvijas regulatora jurisdikcijā, un aicina NEPLP­ vērsties pie Zviedrijas regulatora, lai izvērtētu, vai kanāla ierobežošana veikta saskaņā ar ES tiesību aktiem. Kā iemesls tam, ka “Viasat” nevarot pārtraukt “Rossija RTR” kanāla translāciju Latvijā, tiek minēts MTG noslēgtais līgums ar šo kanālu – klienti par pārraidēm maksājot naudu. Nu bet mēs ar tiem krieviem varam draudzīgi parunāt – tā var saprast MTG pārstāvju šo piebildi: “Apzinoties, ka šis ir ļoti jutīgs jautājums, “Viasat” ir vērsies pie kanāla “Rossija RTR” un paudis bažas par situāciju, kā arī aicinājis rīkoties atbildīgi.”

Jāpiebilst, ka “Viasat” neievēro arī tiesas apstiprināto Lietuvas radio un televīzijas komisijas lēmumu uz trim mēnešiem apturēt Krievijas telekanāla “NTV-Mir” un daļas pro­grammas “RTR Planeta” retranslēšanu Lietuvas teritorijā, atsaucoties uz Lietuvas biznesa ziņu portālu “Vz.lt” vēsta LETA. Arī tur līdzīga atruna. “”NTV Mir Lithuania” netiek regulēts Lietuvā, tādēļ “Viasat” nevar pārtraukt rādīt kanālu, ar kuru tam ir līgums un par kuru klienti maksā,” skaidrojis MTG pārstāvis P. Lorencs.

Tādi ir oficiāli paustie iemesli, kāpēc ar satelīta palīdzību joprojām var skatīties minēto Krievijas kanālu. Bet skaļi nepateiktais iemesls varbūt ir arī cits? Piemēram, bizness ar Krievijas medijiem? MTG mājas lapā internetā var izlasīt, ka koncerns 2002. gadā iegādājies 38% akciju paketi Krievijas mediju kompānijā “CTC Media”, kuru MTG dēvē “par lielāko neatkarīgo mediju Krievijā”.

Interneta portāls TVNET izpētījis, ka 25,2% akciju pieder Putina režīma galvenajam politekonomiskajam ierocim “Gazprom” ar daļām “Nacional Media Group” (NMG), kam savukārt pieder 25% Krievijas Pirmajā kanālā un NTV, kuru uz laiku aizliedza Lietuvā. Līdz 2011. gadam 25,2% akciju īpašnieks bijis miljardieris Pjotrs Avens, kurš šīs akcijas pārdevis Kipras ofšoram, kurā ir daudzas kompānijas, tajā skaitā arī banka “Rossiya” un NMG, kā arī “Gazprom”.

Sāk ar kokrūpniecību


Latvijā vēl nav noklusušas kaislības ap “Lattelecom” un TV3 strīdu, kurā izskanēja pārmetumi, ka TV3 prasot nesamērīgi augstu samaksu par sava kanāla pārraidīšanu (starp citu, nemierā ar MTG piedāvāto cenas paaugstinājumu ir arī “Baltcom”, turklāt līdzīgu prasību gadījumā no TV3 varētu atteikties arī citi operatori, vēsta “Dienas Bizness”). Un nu atkal uzņēmuma MTG nosaukums tiek locīts “Viasat” rīcības dēļ. Kas ir šis MTG?

Ikviena uzņēmuma vēlme ir gūt peļņu, masu mediju koncerni un, protams, arī MTG šajā ziņā nav izņēmums. MTG dibinājis ietekmīgais zviedru uzņēmējs Jans Stenbeks, kurš pāragri aizgāja viņsaulē. Koncernu pārņēmusi viņa meita Kristīne Stenbeka, kurai tēvs atstājis bagātīgu mantojumu. Stenbeka kungs pie turības ticis, pateicoties savam tēvam Hugo, kuram bijusi liela ietekme investīciju uzņēmuma “Investment AB Kinnevik”, kas nodarbojas ar kokrūpniecību.

Zviedrijā dzīvojošā mediju eksperte Sandra Veinberga pastāstīja, ka Jans Stenbeks mediju vidē ienācis ar lielu troksni – līdzās investīcijām koksnes un celulozes rūpniecībā sācis ieguldīt naudu pirmajā privātajā fiksēto un vēlāk mobilo telefonu sakaru tīklā “Tele2” un pirmajos privātajos TV kanālos Skandināvijā, kurus zviedri 1987. gadā iepazina ar nosaukumu TV3 un kurus finansēja no ienākumiem par reklāmām. MTG darbības paplašināšanas laiks sakrita ar Baltijas valstu neatkarības atgūšanas brīdi, tāpēc jau deviņdesmito gadu sākumā gan “Tele2”, gan TV3 mēģināja piekļūt arī Baltijas valstu tirgum. MTG darbību Latvijā sāka 1998. gadā, tam pieder TV3, 3+, TV6, “Viasat”, kopš 2012. gada – arī LNT, TV5 un “Kanāls 2”.

Uzņēmumam MTG mediji ir kā rotaslieta, jo šī uzņēmuma galvenais ienākumu avots ir kokrūpniecība, kas baro medijus, atzina S. Veinberga. Viņa arī stāsta, ka zviedriem TV3 esot kā tāds gruzis acī, jo bieži mēdzot tiesāties, nostāties pret lielas daļas sabiedrības interesēm… “TV3 Zviedrijā nemīl, tāpēc vadība ir pārcēlusies uz Lielbritāniju, jo tur, viņuprāt, mediju tirgū valda lojālāki likumi. Piemēram, Zviedrijā ar likumu ir aizliegta reklāma bērniem, bet TV3 to pārkāpj, pārraidīdami šādas reklāmas no Anglijas! Latvijas NEPLP veltīgi cer, ka MTG panāks, lai šīs grupas uzņēmums “Viasat” pārtrauktu raidīt no Krievijas. Tas būtu tāpat kā Putinam palūgt atbrīvot Krimu,” secina S. Veinberga.

MTG būtu nosacīti dēvēt par zviedru uzņēmumu, tas drīzāk ir starptautisks koncerns, piemēram, uzņēmuma valdē ir amerikāņi, briti, zviedriete, itālis, krievs, austrāliete. MTG kanāli raida daudzās valstīs.

Turpina baroties no citiem


Taču jāsecina arī, ka daudzi no tiem televīzijas skatītājiem Latvijā, kuriem patlaban liegta iespēja baroties no “Rossija RTR” programmām, to īpaši nepārdzīvo, jo viens pogas spiediens un līdzīgu Krievijā ražoto saturu var saņemt Pirmajā Baltijas kanālā (PBK) vai kādā citā televīzijā, kam Kremļa propaganda ir ikdiena. Vai, uz trim mēnešiem pārtraucot raidīt vienu TV kanālu, var ko iegūt?

S. Veinberga: “Krievija pret Latviju ir sākusi propagandas karu, un tajā nevar uzvarēt ar īslaicīgu valstij naidīgu pārraižu aizliegumu. Diemžēl Latvijā nav izstrādāta mediju politika, šī joma netiek pienācīgi regulēta un tai nav prestiža un cienījama uzrauga. Valstī trūkst arī mediju ombuda. Ētikas padomei vai mediju ekspertiem būtu nekavējoties jāizvērtē, vai pēc agresijas Ukrainā televīzijas kanāli, ko raida Krievija, neapdraud Latvijas drošību un atbilst visiem starptautiskajiem principiem. Ja tiek konstatēts apdraudējums, tad tā “braukšanas apliecība” ir jānoņem tiem, kas šos naidīgos kanālus tiražē.”

Pievienot komentāru

Komentāri (20)

  1. P.S. Un vēl ir liels jautājums-kam vispār ir taisnība Ukrainas politiskā stāvokļa atspoguļojumā? Domāju, ka katra valsts tagad velk segu uz savu pusi un dzied savu “dziesmu”. Un taisnību, kas pa īstam notiek Ukrainā, zina tikai tās iedzīvotāji, kuri paši uz savas ādas izbauda to, kas tur tagad notiek. Un Dievs vien zina- kam un kur ir tā taisnība, jo politika, kā zināms, ir visnetīrākā spēle pasaulē, it īpaši, ja sāk tikr pielietoti ieroči un ir zināmu valstu naudīgas intereses attiecībā uz šo valsti.
    Es nosodu jebkuru valsti, kura cenšas uzbāzst savu varu un iejaukties jebkuras ciotas valsts iekšējš lietās. Ukrainai pašai ir jātiek galā ar savu iekšpolitiku. Un punkts.

  2. Ja mēs runājam par demokrātiju, tad nevar būt nekādas runas par kādu kanalu raidīšanas pārtraukšanu. Jeb Latvija sāks tāpat kā kādreiz bijušā PSRS-kas man nepatīk-to likvidēsim, noliegsim, izsvītrosim, aizliegsim? Sāksies atkal cenzūra? Tad par kādu vārda brīvību var būt runa? Mums var nepatikt tas, ko redzam, bet mēs esam tiesīgi redzet un dzirdēt arī sev pretējus viedokļus un uzskatus. Un, ja tik ļoti kaut kas nepatīk-ir taču iespēja pārslēgt kanālus vai izslēgt televīzoru pavisam.

  3. Es iepriekš arī skatījos Rossija RTR, bet pēc Krimas notikumiem pārstāju to darīt, vienkārši nespēju šo kanālu skatīties. Tas pats attiecās uz NTV Mir. Mani izbrīnīja VIASAT pārstāves teiktais Dombura raidījumā, ka, kurš eksperts varot pateikt, ka šo kanālu ziņu raidījumos tiekot izplatīta melīga informācija!!!

  4. Ja kompānija ņirgājās par mums tad Baltijas valstu nacionalie tv kanali varētu lauzt līgumu un ignorēt viasat kompāniju. Kam tad būs vajadzīgi VIASAT pakalpojumi??? Signālu satelītā varētu pārraidīt paši!!!!

  5. Stulbums pārtraukt RTR raidījumus Lattelekom,bet…..

  6. Nāk prātā ļaunais varonis Vennerstrems (vai kā viņu tur sauca) no “Maitenes ar pūķa tetovējumu”. Žēl, ka tādas “meitenes” reālajā dzīvē Zviedrijā laikam nedzīvo…:)

  7. Gan jau drīz mēs sasniegsim to līmeni kāds bija gadus simts agrāk, kad dižais V.I.Ļ. veidoja boļševiku Krieviju, vēlāk psrs… Protams ar niansēm. Feliksa loma tiek un tiks izpildīta MODERNĀ IZPILDĪJUMĀ… Tiešām brīnos par sevi, jo biju iedomājies ka dziesmotā revolūcijas var izvairīties no visu citu revolūciju likteņa…

  8. Viasat ar darbības imitāciju nenodarbojas,savus klientus veltīgi “nečakarē”. Vajag NEPL iesūdzēt Krieviju un MTG starptautiskajā tiesā Strasbūra (ECT) par 4.maija repubļikas pamatu graušanu – un aizliegt MTG biznesu Latvijā uz “mūžīgiem laikiem”!

    • Vispār jau ECT ir cilvēktiesību aizsardzības tiesa. Drīzāk kāds varētu NEPLP iesūdzēt, jo tā aizliedzot raidīt Rossija RTR pārkāpj vārda brīvību.

  9. Piekrītu Zanei. Un priecājos par VIASAT rīcību.Labāk lai valsts parūpējas par to, lai pierobežā varētu
    skatīt TV.

  10. Tas ir kanāls kurš nav pazemojis sevi līdz komunisma līmenim!

  11. Jā, jā “Viasat” Krievijas mediji ir tik mīļi, ka viņi neprot atšķirt kara propagandu un klajus melus no
    patiesības un visur bāž priekšā Eiropas likumus un cilvēktiesības. Nevajag te pūst miglu acīs un jaukt
    cilvēktiesības ar klaju propagandu. Pret “Viasat” jālieto sankcijas, jo šajās atrunās jaušams Krievijas lobijs.

  12. Un vēl runā par iespēju zaļajiem vīriņiem ierasties Latvijā… Varas impotence un trulums un savtīgās intereses, kā par ”legālajām” narkotikām. Sameklē, kuri deputāti to gremdē un taps skaids 15. maijs…

  13. vai tad Latvijā atkal cenzūra?Kāpēc es nevarētu skatīties,ko gribu?Krieviem ir vislabākie raidījumi.
    Malacis VIASAT!

    • Var redzēt,kāda līmeņa skatītāji šos kanālus ir iecienījuši un ko kurš uzskata par labu.

      • Izskatās, ka demokrātija Latvijā visiem nav vienāda…

      • Ko darīt tiem kuri spiesti izmantot VIASAT, ja vispār grib skatities TV. Man Lattelecom virszemes apraide nav pieejama, jo ir dabīgs šķērslis signāla raidītāja virzienā.Vai man meklēt līdzekļus 40 metrus augsta torņa izbūvei? Bagātais dara kā grib, nabagais-kā var.Domāju, ka katram pašam jāsaprot raidijumu saturs, jo visu tomēr nosaka cilvēka domāšana.

    • Latvijas valstij un tās pilsoņiem, kuriem nav vienalga, kas notiek viņu valstī, Latvijas valsts pilsoņiem ir savas intereses un vajadzības un tā kā ir demokrātija (tautas vara, nevis tas, ko tu un tev līdzīgie demagoģiski saucat par demokrātiju), tad tev nāksies pieņemt un samierināties ar to, kā savā valstī vēlās dzīvot savas valsts Latvijas pilsoņi, kuri saprot, ka sava valsts ir jāaizstāv. Un tavas merkantīlās, primitīvās, kosmopolītiskās un mankurtiskās intereses un vajadzības tiks ignorētas, ierobežotas un apstādinātas Latvijas valsts kopīgo interešu dēļ. Un lai cik tev tas dīvaini nešķistu un nepatīkami nebūtu, tava demagoģija tiks ignorēta un netiks ņemta vērā. Tev nāksies norīt un samierināties ar to ko savā zemē grib latviešu tauta un ko vajag latviešu tautai.

      • Kara propagandai, cilvēku un tautu apmelošanai un naida sēšanai nav nekāda sakara ar demokrātiju un viedokļu dažādību. Ja, piemēram, pa TV sāks rādīt “ziņas”, kurās tiktu stāstīts, ka Ušakovs Rīgā izveidojis vairākas koncentrācijas nometnes, kurās viņš pats personīgi kopā ar saviem rokaspuišiem nodarbojas ar latviešu spīdzināšanu; turklāt katru dienu vairāku gadu garumā vairākos rakursos rādītu šo “ziņu” un demonstrētu intervijas ar “cietušajiem” ut.t., – vai to arī jūs sauktu par “viedokļu dažādību”?

    • tas tāpēc ka droši saproti tikai krievu valodu un skaties tos mēslus ko saproti 😀

Krīgers jūsmoja par Ušakova kaķiem. Vai viņš ies politikā? (6)"Dusmīgo" Pēteri Krīgeru varētu nomainīt "diplomāts" Egils Baldzēns, taču ir arī citi interesenti
Draugiem Facebook Twitter Google+