Attēlam ir ilustratīva nozīme
Attēlam ir ilustratīva nozīme
Foto – Dainis Bušmanis

Visbiežāk skolēniem vajadzīgi privātskolotāji matemātikā un svešvalodā 1

“Bērns pats vēlējās uzlabot sekmes”, “Skolotājs nemāk izskaidrot mācību vielu”, “Pārāk daudz tiek prasīts no vidusskolēna, senāk daļu mācīja augstskolā”, “Netiek stundā līdzi darba tempam un apjomam”, “Skolā ir augstas prasības, bet tā nenodrošina zināšanas”. Tā vecāki, kuri algo savam bērnam privātskolotāju, izskaidro šāda pakalpojuma nepieciešamību.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 42
Lasīt citas ziņas

Sniegt informāciju par to, cik izmaksā privātskolotājs, kādiem mācību priekšmetiem tas nepieciešams un kāpēc bez privātskolotāja nevar iztikt, vecākus aicināja pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” sadarbībā ar “Latvijas Avīzi” un citiem masu medijiem. Trīs nedēļu laikā anketas aizpildīja 216 vecāki. Vietnē www.privatskolotaji.lv anketas var aizpildīt joprojām, tomēr kampaņas aktīvā fāze ir beigusies. Visvairāk anketu saņemts no Rīgas un Pierīgas – 134, 15 no Valmieras, pa 11 no Jelgavas un Ogres, vismazāk anketu saņemts no Latgales reģiona. Anketas tikpat kā nav aizpildījuši vecāki, kuru bērni mācās mazākumtautību skolās. Tā kā anketās vecāki norādīja arī skolu, kurā bērns mācās, jāsecina, ka visbiežāk privātskolotāju algo tā saukto prestižo Rīgas skolu skolēniem. Visvairāk anketu – 12 – saņemts no vecākiem, kuru bērni mācās Rīgas Franču licejā. Būtu loģiski, ja prestižās skolas nodrošinātu gana augstu izglītības kvalitāti, taču no dažām anketām var spriest, ka, vecāku ieskatā, augstas ir prasības, nevis piedāvātās izglītības kvalitāte.

Vainīgs skolotājs vai bērns?

Visvairāk aptaujāto vecāku – 55 procenti – savam bērnam algo privātskolotāju tieši matemātikā. Kā jau raksta ievadā minēts, vecāki sniedz dažādus skaidrojumus tam, kāpēc bērnam sekmīgai mācību vielas apguvei nepietiek ar stundām vai konsultācijām skolā. Kāds no vecākiem nepieciešamību pēc privātskolotāja izskaidroja, par savu bērnu rakstot: “Nu stulbs tas puika!” Cits norādījis, ka privātskolotājs matemātikā jāalgo ne tikai tāpēc, ka skolēns nesaprot vielu, bet arī tāpēc, ka visiem bērna draugiem šajā priekšmetā ir privātskolotājs. Pārsvarā gan anketās jūtama neapmierinātība tieši ar pedagogu, kurš vairāk aizrāvies ar kādām citām aktivitātēm, nevis darbu klasē. Citi norāda uz skolotāja neprofesionalitāti vai ne­adekvātām skolas pedagoga metodēm – pārāk ātru mācību apguves tempu, lēkāšanu no tēmas uz tēmu, nespēju klasē nodrošināt disciplīnu, kā dēļ privātstundas ļoti nepieciešamas. Esot skolotāji, kuri stundās pielāgojoties tiem bērniem, kuri ātri uztver vielu, bet citi paliek tēmu tā arī nesapratuši. Viens no vecākiem apgalvo, ka privātstundām matemātikā algo to pašu skolotāju, kas šo mācību priekšmetu bērnam māca skolā. Anketas autors atzīst: situācija ir absurda, jo konsultācijas skolotājs bērnam nepiedāvā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pretenzijas vecākiem ir ne tikai pret matemātikas, bet arī citu mācību priekšmetu pasniedzējiem. Piemēram, svešvalodas stundās tiekot tikai dziedātas dziesmiņas, bet ar to valodas apguvei nepietiek. Kopumā privātskolotāju svešvalodās algo 23 procenti aptaujāto. Daļa vecāku atzīst, ka privātskolotāju algo, lai bērns iemācītos svešvalodu, ko skolā nemāca, vai lai bērna mācību sasniegumi būtu labāki. Gaidāmo centralizēto eksāmenu dēļ pat tā saukto latviešu skolu skolēnu vecāki dažkārt ir spiesti algot privātskolotāju latviešu valodā. Kāda Rīgas Franču liceja skolēna vecāki par šādām privātstundām maksā pat 200 eiro mēnesī. Taču norādītas arī lielākas summas, no kurām mēnesī gatavi šķirties vecāki, lai algotu atvasei privātskolotāju.

Pat 30 eiro stundā

Privātstundu izmaksas ir ļoti dažādas, lielākoties tās svārstās no 7 līdz 15 eiro par vienu stundu. Taču kāda bērna vecāki privātskolotājam pat maksā 30 eiro stundā. Kādā mācību priekšmetā tik dārgas privātstundas nepieciešamas, anketā nav izpausts. Iespējams, bērnam vajadzīgs padoms vairākos mācību priekšmetos, jo anketā teikts, ka bērns bērnudārzā nav ticis labi sagatavots skolai. “Re:Baltica” pētnieki secinājuši, ka kopumā visdārgākās ir privātstundas fizikā un ķīmijā. Savukārt Viļakā, kā arī Babītes novada Salas pagastā privātskolotāju matemātikā iespējams noalgot, maksājot tikai trīs eiro stundā.

Pārsvarā privātskolotājus algo turīgi vecāki, kuru ienākumi uz vienu ģimenes locekli sasniedz vismaz 300 eiro. Lielākā daļa privātskolotāju algotāju paši ir guvuši augstāko izglītību. Taču dažkārt privātskolotāju algo arī gana trūcīgi vecāki, kuru ienākumi ir pat zem 100 eiro uz vienu ģimenes locekli.

Viedoklis

Kāpēc tieši matemātikā skolēniem visbiežāk nepieciešams privātskolotājs?

Elita Rītere, Matemātikas skolotāju apvienības priekšsēdētāja vietniece, Rīgas Valda Zālīša pamatskolas direktore: “Noteikti atšķiras iemesli, kāpēc vecāki meklē privātskolotāju sākumskolēnam vai pamatskolēnam, vai arī vidusskolēnam. 9. un 12. klasē privātskolotājs droši vien visbiežāk nepieciešams, lai veiksmīgi sagatavotos eksāmenam. Domāju, ka reizēm arī tāpēc, ka tiek apšaubīta skolotāju profesionalitāte jau sākotnēji, pat tad, kad tam vēl nav iemesla. Novērots arī, ka bērni, kuriem ir privātskolotāji, paši vairs stundā nav gana uzmanīgi. Jāatzīst gan, ka mācīties matemātiku tiešām nav viegli, taču dažkārt ir tā, ka vecākiem šķiet vieglāk noalgot privātskolotāju nekā motivēt bērnu pašam mācīties. Vieglāk ir, kad privātskolotājs “ar karotīti ielej zināšanas”. Novērots arī, ka bērni ne vienmēr izmanto skolā pieejamās konsultācijas. Šobrīd privātskolotāji visvairāk izplatīti Rīgā. Domāju, tāpēc, ka citviet vecāki nevar to atļauties. Rīgā gan ir arī lielas klases. Ja klasē ir 30 bērnu, nav iespējams pārliecināties, vai visi vielu tiešām saprot.”