Mobilā versija
-1.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
31. augusts, 2013
Drukāt

Kļūt par mazo jogu. Lai skolas mugursoma nebojā mugurkaulu

Foto - www.andriskozlovskis.lvFoto - www.andriskozlovskis.lv

Kāda veselības centra atklāšanā tika piedāvāta arī jogas nodarbība bērniem. Mazie atkārtoja skolotājas rādīto, sparīgi izlocījās visādās pozās. Brīžiem pat gribējās gluži vai skriet palīgā… Vai joga ir vēl viena interesanta rotaļa vai arī spēj sniegt ko īpašu bērna veselībai?

 

“Joga – tā ir investīcija savā veselībā, ko vērts sākt apgūt jau mazotnē. Vislabāk līdz ar skolas gaitu sākšanu,” iesaka jogas skolotāja Tatjana Binde.

 

Absurdā skolas soma

Jogas nodarbības bērniem tiek piedāvātas, jau sākot ar trīs gadu vecumu. Mazie sanāk kopā un skolotāja vadībā priecīgi izvingrojas. Tikpat labi to var veikt arī mājās – mamma vai tētis vingro kopā ar mazuli, izspēlē jogu kā rotaļu. Bērnam līdz skolas vecumam ļoti nepieciešama cieša saikne ar vecākiem. Var ierādīt vienkāršākās jogas pozas. Ma-
zajiem parasti patīk tās, kas atdarina dzīvniekus – kaķi, lauvu, vardi, zivi, čūsku, ērgli.

Lai neizdarītu ko aplam, pirms sākt, vēlams pavaicāt padomu kādam jogas skolotājam, iegādāties atbilstošu grāmatu (latviski izdotas – Joga bērniem, Joga mātēm un bērniem) vai izpētīt videosižetus internetā.

Tā kā pasniegšanas veids un metodes ļoti atšķiras, pirms vest bērnu uz jogas nodarbībām, vecākiem vajadzētu izvērtēt visus piedāvājumus.

Tatjana Binde jogas grupu bērniem izveidojusi savas meitas Annas dēļ, kad viņai bija astoņi gadi. “Iemesls bija absurdi smagā skolas soma. Tādu nēsājot, drīz vien var ciest mugura. Tādēļ nepieciešams mugurkaulu stiprināt. Zinu, cik labi tajā var palīdzēt joga,” stāsta skolotāja.

Reiz Tatjana vaicājusi savai audzēknei, kādēļ viņa ar mugursomu iet tāda sakumpusi. Meitene pa-
skaidrojusi – ja muguru iztaisnotu, nokristu. Soma iedarbotos kā atsvars, nogāztu viņu zemē. “Bērni arī ilgstoši sēž sakumpuši un skatās vienā punktā – datora ekrānā vai mobilā tālruņa lodziņā. Taču ķermenis ir radīts kustībām,” uzsver Tatjana Binde.

Būtu lieliski, ja skolā bērnus rosinātu izvingrināties pēc katras mācību stundas. Var dažādi izlocīties un izstaipīties. Kaut vai savirpināt no papīra bumbu un mētāt pa klasi. Asinis sāktu cirkulēt straujāk, pašsajūta uzlabotos. “Ja mūsu iekšējā okeānā ir laba asinsrites plūsma, viss kārtībā. Citādi – vien dīķis, stāvošs ūdens. No tāda nekas labs nav gaidāms!”

Jogas vingrinājumos tiek iedarbinātas visas locītavas, bet ap katru locītavu ir ļoti daudz bioloģiski aktīvo punktu, kas saistīti ar iekšējiem orgāniem.

Pildot vingrinājumus, šie punkti tiek aktivēti, tātad dots impulss visam organismam. Nepārtraukti tiek vingrināts arī mugurkauls – mūsu galvenā enerģētiskā maģistrāle.

“Turklāt joga uzlabo garastāvokli, ļoti ātri restartē bērnu, raisa prieku un labsajūtu. Nostājos skaisti, ar taisnu muguru un vaicāju bērniem – vai šādi jūs varat raudāt? Nē, tikai sakumpuši, pleciņiem uz leju…”

Tā ir aizraujoša un daudzveidīga kustību sistēma. Ir gan vingrinājumi, kas prasa izturību, gan dinamiski kompleksi. Spēles veidā izmantojot hatha jogas pozas jeb asanas un pozu virknes, vairojas ķermeņa plastiskums, bērni kļūst lokanāki un izturīgāki.

 

Cienīt pašam sevi

“Esmu stingra skolotāja, vienmēr saku: joga ir disciplīna, bet disciplīna – uzmanība. Trenējam savu uzmanību! Pareizi izpildām pozu, pareizi elpojam! Lai to veiktu, nepieciešams koncentrēties. Tā kļūstam dzirdīgi pret sevi, saprotam, kas mums ir vajadzīgs,” skaidro pasniedzēja.

Skolā vairums bērnu ir spiesti sekot līdzi pūlim, darīt kā visi. Tatjana Binde saviem audzēkņiem iesaka – parādiet citiem, ko protat, ko esat apguvuši jogā. Rodas cieņa no vienaudžu puses, jo vairums tā nemāk.

Mainās viedoklis arī pašam par sevi, aug pašapziņa. “Tas ir ļoti svarīgi mazajai personai, kas izmisīgi ķepurojas visai skarbajā skolas vidē.”

Tatjana uzsver, ka viņas grupās darbojas bērni ar atšķirīgu sagatavotību. Lai tas, kurš uz nodarbībām nāk pirmo gadu, redzētu, ko pratīs pēc vairākām sezonām. Ļoti svarīga ir motivācija – gan no bērna, gan no vecāku puses, kā arī regulāra nodarbību apmeklēšana.

Reizēm pieaugušie bažījas – vai nav bīstami, ka bērns veic tik sarežģītas pozas? Ja asanu izpilda galīgi aplam, traumēšanās ir iespējama, taču tas notiek ļoti reti. “Pieaugušo nodarbībās gan pasniedzējam jābūt modram, jo mēdz gadīties gan sastiepumi, gan lūzumi,” pēc pieredzes saka Tatjana Binde.

Citi vecāki nopūšas – mazajam taču būs grūti! “Kad tad sāksim mācīt pārvarēt grūtības? Kā sagatavosim dzīvei? Svarīgi bērnam parādīt, ka motivācija ir viens no svarīgiem dzinuļiem, lai pārvarētu smago brīdi un virzītos uz priekšu. Turklāt joga norūda ne tikai ķermeni, bet arī psihi. Ir grūti, kad centies nostāties pozā. Vēl mazliet jāpagriežas un vēl nedaudz, tagad poza jānotur… Taču, kad tas paveikts, saņem apbalvojumu – patīkamu sajūtu, lokanību, siltumu. Tā arī dzīvē. Šķiet, tagad gan ir bezizeja, bet nē – ieelpo, izelpo, sakārto savas vibrācijas un – saņem no Visuma palīdzību,” uzsver skolotāja.

 

Palīdz sakārtot domas

Izpildot asanu virkni Surya Namaskar jeb Sveiciens saulei, katru kustību veic noteiktā elpošanas fāzē. Ar tās palīdzību bērnus vislabāk var iemācīt sinhronizēt un ritmizēt elpu ar kustībām. Domas sakārtojas, cilvēks kļūst līdzsvarotāks.

Tatjana arī pamāca, kā izmantot elpu, lai labāk veiktos skolā. Ja klases priekšā jāstāsta mācību viela, bērns bieži vien uztraucas, satraukumā sāk runāt ieelpā. Taču vajag ieelpot, ieturēt pauzīti un izelpā sākt runāt. Izdomāt sakāmo un izelpojot atbrīvot sevi no šīm domām, izrunāt tās. Šādi mazināsies arī nemiers.

“Elpošana palīdz saistīt mūsu ķermeni un smadzenes. Saku bērniem: tai jābūt kā tādiem vadiņiem – gariem, nostieptiem, tīriem, lai pa tiem plūstu impulss. Ja runā tēlaini, bērni uztver labāk,” piebilst jogas skolotāja. “Tomēr nevajag idealizēt, sak’, joga visu izlabos un visu dos. Ne katram tā der, ne katram patīk. Jo ne katram ir iekšēja motivācija neatlaidīgi pētīt savu būtību, pilnveidoties. Tomēr daudziem joga var kļūt par aizraujošu piedzīvojumu ceļojumā pašam pie sevis, pētot sava ķermeņa brīnišķīgās iespējas.”

 

 

Ko joga sniedz veselībai?

* Stiprina ķermeni, kauli kļūst blīvāki, saites elastīgākas. Ja gadīsies krist, mācēs noturēt līdzsvaru vai nokrist pareizi, lai nesavainotos. Iemācās plūstoši kustēties.

* Ļauj labāk iepazīt savu ķermeni, apzināties sevi – tas vairo pārliecību par saviem spēkiem.

* Iemāca prasmi koncentrēties, līdz ar to skolā iespējams labāk apgūt mācību vielu.

* Sagatavo, lai spētu tikt galā ar stresu.

* Vairo izturību.

* Ļauj apgūt prasmi relaksēties.

* Attīsta uzmanību un reakciju. Tatjana uzdevumus dod sanskrita valodā – nosauc asanu, kas jāizpilda. Svešā mēlē ātri teikto jāspēj saklausīt, reaģēt un sākt to veikt. “Baletā taču arī visa terminoloģija ir franču valodā, bet, apgūstot mūziku, bieži izmanto itāļu vārdus, kāpēc gan nesacīt sanskritā?!”

* Bērns mācās kļūt elastīgs, līdz ar to rodas elastīgums arī smadzenēs – spraigāka domāšana, radošums, risinot dzīves situācijas.

* Prāts sakārtojas, jo – dziļi ieelpo un izelpo.

* Ja ir stalta stāja un lokans mugurkauls, vairojas pašapziņa.

* Regulāri nodarbojoties ar jogu, mazāk slimo.

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+