Uncategorized

Kokosriekstu eļļa tikpat neveselīga, kā liellopu tauki un sviests 16

Foto – Shutterstock

Kokosriekstu eļļa ir tikpat neveselīga, kā liellopu tauki vai sviests, apgalvo eksperti. Tajā ir daudz piesātināto tauku, kuri var paaugstināt “sliktā” holesterīna līmeni, raidsabiedŗiba BBC citē jauna pētījuma datus.

Kokosriekstu eļļu bieži vien reklamē kā veselīgu pārtiku, un daži speciālisti apgalvo, ka tajā esošie tauki var mums būt labāki nekā citi piesātinātie tauki. Tomēr nav neviena pētījuma, kas apstiprinātu šo apgalvojumu.

Veselīguma mīts?

Padomi saistībā ar to, kurus taukus lietot uzturā var būt mulsinoši.

Dzīvnieku tauki, piemēram, speķis, tiek vispārēji uzskatīti par sliktiem, kamēr augu eļļas, piemēram, saulespuķu un olīvu eļļas, tiek uzskatītas par veselīgākām iespējām.

Šī teorija balstīta uz to, cik daudz konkrēta tauku veida – piesātinātos taukus – tie satur.

Piesātinātie tauki

Tiek runāts, ka piesātinātie tauki ir slikti mūsu veselībai, kaut arī ne visi tam piekrīt.

Diēta, kurā ir daudz piesātināto tauku, var paaugstināt “sliktā” holesterīna līmeni asinīs, kas var aizsprostot artērijas un paaugstināt sirds slimību un insulta risku.

Saskaņā ar pētījumu, 82% no taukiem, kas atrodas kokosriekstu eļļā, ir piesātinātie. Tas ir vairāk nekā sviestā (63%), liellopu taukos (50%) un cūkas speķī (39%). Un, tāpat, kā jebkuri citi piesātinātie tauki, tas var paaugstināt “sliktā” holesterīna līmeni.

Daži apgalvo, ka kokosriekstu eļļā esošo tauku maisījums tik un tā padara to par veselīgu izvēli, bet Amerikas Sirds veselības asociācija (ASA) apgalvo, ka tam nav kvalitatīvu pierādījumu.

Tā apgalvo, ka cilvēkiem vajadzētu ierobežot, cik daudz piesātināto tauku tie apēd, daļu no tiem aizvietojot ar nepiesātinātām dārzeņu eļļām – olīveļļu un saulespuķu eļļu un tam līdzīgajām.

Veselīga aizvietošana

Saskaņā ar ASA, pētījumi uzrāda, ka šāda veida aizvietošana var pazemināt holesterīna līmeni tādā pašā apmērā, kā holesterīnu pazeminošas zāles.

Dr. Frenks Sakss, vadošais ASA padomu autors, saka: “Mēs vēlamies padarīt skaidru, kāpēc kvalitatīvi veikti zinātniski pētījumi vērā ņemami atbalsta piesātināto tauku ierobežošanu diētā, lai samazinātu sirds un asinsvadu slimību risku.”

Apvienotajā Karalistē, “Anglijas Sabiedrības Veselība” iesaka cilvēkiem samazināt uzņemto piesātināto tauku daudzumu: vidēji vīrietim nevajadzētu apēst vairāk par 30 g piesātināto tauku dienā un sievietei 20 g dienā. Uztura marķējumi uz produktiem norāda, cik daudz piesātināto tauku ir produktā. Taču eksperti uzsver, ka tauki joprojām ir būtiska veselīgas un līdzsvarotas diētas daļa.

Nevajadzētu arī atmest tos pavisam. Tauki ir būtiski svarīgo taukskābju avots un palīdz ķermenim uzņemt vitamīnus, piemēram, A, D un E.

Viktorija Teilore no Britu sirds fonda saka: “Ēst veselīgi sirds veselībai nenozīmē tikai samazināt tauku daudzumu, bet samazināt specifisku tauku veidu un piedomāt pie tā, ar ko tie tiek aizstāti – ar nepiesātinātajiem taukiem un pilngraudiem, nevis cukuriem un pārstrādātajiem ogļhidrātiem.”

“Jebkādas pārmaiņas vajadzētu skatīt no visas diētas konteksta viedokļa. Tradicionālajai Vidusjūras diētai ir labvēlīga ietekme uz veselu sirds slimību faktoru spektru nevis tikai uz holesterīna līmeņiem.”

“Mēs iesakām aizvietot piesātinātos taukus diētā ar nepiesātinājiem taukiem – izmantojot eļļas sviesta vietā un izvēloties tādus ēdienus, kā, piemēram, avokado, treknas zivis, riekstus un sēklas, nevis ēdienus ar piesātinātajiem taukiem – kūkas, biskvītus, šokolādi un treknu gaļu.”

Padomi, kā samazināt tauku daudzumu uzturā

Grilē, gatavo krāsnī, vāri vai tvaicē ēdienu tā vietā, lai to ceptu eļļā vai grauzdētu.

Nogriez redzamos taukus un noņem ādu no gaļas pirms cepšanas.

Ar karoti noņem taukus un eļļas no cepešiem, sautējumiem, u.c. ēdieniem.

Kad gatavo sviestmaizes, centies izlaist sviestu utml. produktus – tie, iespējams, nav nepieciešami, ja uz maizes liec kaut ko mitru.

Avots: bbc.co.uk

LA.lv