Mobilā versija
-2.9°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
21. janvāris, 2013
Drukāt

Konkurss “Brigāde” veicina labklājību

Foto - Līga VasiļūnaFoto - Līga Vasiļūna

2010. gadā Rīgā noritējušais programmas “Brigāde” konkurss “atvēris durvis” uzņēmējdarbībā vairākiem tā dalībniekiem, tādējādi risinot arī sociālos jautājumus un uzlabojot dzīves kvalitāti.

“Brigāde” ir spilgts un pozitīvs piemērs tam, kā ar radošu, mākslā un kultūrā balstītu ideju ir iespējams izveidot ilgtspējīgus, sociāli atbildīgus uzņēmumus, kas spēj ne tikai gūt peļņu, bet arī padarīt galvaspilsētu patīkamāku tās iedzīvotājiem.

 

Aizpildīt robus ainavā

Radošā konkursa idejas autore ir Laikmetīgās mākslas centra (LMC) direktore Solvita Krese. “Pirms trim gadiem ideja radās, vērojot tukšos skatlogus pilsētas centrā, kur agrāk pulsējusi dzīvība un rosība. Krīzes ietekmē neskaitāmi veikali, patīkamas mazas kafejnīcas bija bankrotējušas, atstādamas robus pilsētas ainavā. Bija nepieciešams risinājums,” teic LMC pārstāve Elza Zīda.

Jāsaka, ka “Brigāde” ir veiksmes stāsts. No 11 konkursā uzvarējušām iniciatīvām, kas ieguva finansiālo atbalstu, joprojām aktīvi darbojas astoņas, kas ir izcils rādītājs. “Toreiz, 2010. gada nogalē, atbalstu saņēma šobrīd labi zināmi uzņēmumi – “MAMMU”, “ZoFa”, “Mājas svētība”, “Hopp” un “Buteljons”. Tie savu darbību ir veiksmīgi izvērsuši un turpina augt,” stāsta E. Zīda.

Jaunās iniciatīvas radīja vismaz 30 jaunas darba vietas, turklāt pozitīvi ietekmēja apkārtējo pilsētvidi, iesaistot iedzīvotājus no dažādiem sociālajiem slāņiem un sniedzot viņiem brīvā laika pavadīšanas iespējas.

Piemēram, viena no populārākajām brigādēm pensionētu cilvēku vidū ir “Mājas svētība”, kurā iespējams mainīties ar telpaugiem, atrast atbildes uz jautājumiem par telpaugu kopšanu un pavairošanu, kā arī atstāt augus viesnīcā, ja pašiem paredzēts doties garākā ceļojumā.

Savukārt uzņēmums “MAMMU” rūpējas par jaunajām māmiņām, sniedzot iespēju savienot bērnu audzināšanu ar peļņas darbu. Veikalā “Buteljons”, kas atrodas Miera ielā, var nopirkt traukus no lietotām vīna pudelēm. “Kopš tā darbības sākumposma visi vietējie Miera ielas iedzīvotāji aktīvi iesaistās pudeļu nodošanā,” stāsta E. Zīda.

 

Lai pārvietotos brīvi

Viens no “Brigādes” laikā izstrādātajiem veiksmes stāstiem ir arī projekts “Hopp”. Ar saukli “Pārvietošanās brīvību ikvienam!” tiek padomāts par tiem, kuriem brīva pārvietošanās nav pašsaprotama lieta. “Hopp” piedāvā pielāgotus velosipēdus un palīglīdzekļus cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Kā stāsta “Hopp” pārstāve Madara Makare, ideja radīta kopā ar partneri Edgaru Spridzānu. Viņš ir atbildīgs par tehniskām lietām – to, lai velosipēds būtu uzbūvēts kvalitatīvi un skaisti.

“Kādreiz Edgars nodarbojās ar ērmriteņu būvi. Daudzi cilvēki, kuriem bija kustību traucējumi un veselības problēmas, vērsās pie Edgara ar lūgumu uzbūvēt viņiem piemērotu un ērtu riteni. Kopš tā laika ideja likās ļoti laba. Sapratām, ka Latvijā nekā tāda nav. Mums parādījās iespēja palīdzēt cilvēkiem,” teic M. Makare.

Tieši “Brigādes” laikā jaunie cilvēki izstrādāja projektu, sākot nopietnāk domāt par attīstību. Kā stāsta Madara, konkursā iegūtais finansējums bija solis uz priekšu. “To ieguldījām iekārtās un prototipos, jo sapratām, ka ir jāeksperimentē, lai saprastu, kā tas viss strādās. Pēcāk sākām sadarboties ar invalīdu apvienību “Apeirons” un biedrību “Latvijas bērniem ar kustību traucējumiem”. Kopā ar ekspertiem, ārstiem un rehabilitologiem testējām riteņus, lai tie būtu stabili, droši un cilvēkiem ērti,” teic Madara. Pirmais gads ritēja eksperimentējot, savukārt pagājušais bija visnotaļ ražens. “Hopp” riteņi šobrīd ir vairākiem desmitiem cilvēku. Kā saka Madara: “Lielākais gandarījums, kad pateicas māmiņas, sakot, ka bērns ir laimīgs un ļoti aizrāvies ar trīsriteni!” M. Makare piebilst, ka riteņi var derēt arī pensionāriem, kas vēlas ātri un ērti pārvietoties.

 

“Brigāde” izvēršas

Balstoties uz šo veiksmīgo pieredzi, arī šogad, sākot no 11. janvāra, pilnā sparā norisinās programmas “Brigāde” konkurss, kur 92 ideju autori sacenšas par finansiālu atbalstu līdz 5000 latiem savam radošajam uzņēmumam. Taču šoreiz ideju autoru ir gandrīz divas reizes vairāk. Konkursu turpina rīkot LMC sadarbībā ar Sorosa fondu – Latvija. Kā stāsta Elza Zīda, pārsvarā visas iesniegtās idejas ir pārdomātas, projektu autoru vīzija ir redzama jau sīkākajās detaļās. “Šogad spilgtākā tendence ir modes zīmola izveide vai attīstīšana – granta pretendenti piedāvā inovatīvas, saistošas idejas gan apģērbiem, gan apaviem, gan aksesuāriem.

Patiesu prieku ir sagādājuši arī to projektu autori, kuri savas idejas balsta pilsētvides attīstīšanā un labiekārtošanā vai, piemēram, nacionālās pašapziņas veicināšanā. Starp iesniegtajiem projektiem ir arī ar mūzikas un teātra jomu saistītas idejas, kā arī uz pieredzes apmaiņas un vietējo iedzīvotāju iesaistes tendēti plāni,” klāsta E. Zīda.

Priekšā vēl divas vērtēšanas kārtas, kuru ietvaros tiks atlasītas tās idejas, kas atbilst konkursa nolikumam un ir izcēlušās ar īpašu novitāti vai oriģinalitāti. “Noslēgumā pēc žūrijas vērtējuma atbalsts tiks piešķirts apmēram 15 uzņēmumiem un iniciatīvām, kuru ideja ir balstīta mākslā un kultūrā, atbilst sociāli atbildīgas un ilgtspējīgas uzņēmējdarbības pamatprincipiem, kā arī atrodas Rīgā,” piebilst LMC pārstāve.

Konkurss noslēgsies šā gada rudenī ar “Brigāžu nedēļu”, kad uzvarētāji kopīgā pasākumā varēs visiem Rīgas iedzīvotājiem un viesiem parādīt, kā sanācis izveidot savu uzņēmumu.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+