Gunārs Upatnieks.
Gunārs Upatnieks.
foto – Leta

Kontrabasists Gunārs Upatnieks: Talantīgākajiem mūziķiem nepastāv izvēles iespēja palikt Latvijā 0

Kamēr Latvijā mūziķiem nebūs cilvēcīgi apstākļi, mūziķu aizplūšanas process uz ārzemju simfoniskajiem orķestriem turpināsies, – pašlaik šai problēmai nav nekāda risinājuma, “Rietumu Radio” atzina latviešu kontrabasists Gunārs Upatnieks, kurš pēc pārbaudes laika izturēšanas nesen kļuvis par pilntiesīgu prestižā “Berlīnes filharmoniķu” orķestra mūziķi.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Kā atzina Upatnieks, situācija, ka talantīgākie latviešu mūziķi dodas strādāt uz ārzemju orķestriem, ir jau krietnu laiku un nevienam tas neesot noslēpums. “Kamēr Latvijā mūziķiem netiks nodrošināti cilvēcīgi apstākļi, situācija neuzlabosies un talantīgāko mūziķu aizplūšanas process turpināsies,” sacīja Upatnieks, nenoliedzot, kas tas ietekmē arī orķestru muzikālo kvalitāti.

“Ja talantīgākajiem latviešu mūziķiem būtu izvēle, darbs ārzemju orķestros būtu pozitīva pieredze, bet pašlaik viņiem vienkārši nav izvēles, jo Latvijā nevar pienācīgi eksistēt, uzturēt ģimeni,” sacīja “Berlīnes filharmoniķu” orķestra mūziķis. Lielais talantīgo mūziķu, operas solistu skaits, kā uzskata Upatnieks, pierāda, ka Latvijā ir laba skola. “Jautājums ir tikai par to, kurā brīdī bērni un jaunieši vairs nedosies uz mūzikas skolām, redzot, ka mūziķa profesijai šajā valstī nav nākotnes,” vaicāja mūziķis.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pretendējot uz darbu slavenajā orķestrī, Upatnieks pirms aptuveni diviem gadiem izturējis konkursu, kurā piedalījās ap 40 mūziķu un pēc divu gadu sekmīgi izturēta pārbaudes laika kļuvis par pilntiesīgu orķestra mūziķi. “Tas dod stabilitāti, arī finansiālu,” atzīst Upatnieks, norādot, ka atšķirībā no kolēģiem Latvijā viņam nav jāuztraucas par sadzīves problēmām un no muzicēšanas orķestrī brīvo laiku viņš netraucēti varot veltīt ģimenei vai gatavojoties soloprojektiem.

Sezonas laikā “Berlīnes filharmoniķiem” bijuši gandrīz 100 koncerti. Līdz šim Berlīnes filharmonijas orķestrī neviens Latvijas mūziķis nav spēlējis.

Orķestrim ir arī sava futbola komanda ar senām tradīcijām, kurā spēlē Upatnieks. Pašlaik notiekot aktīvs treniņu process, gatavojoties jūnijā Berlīnē paredzētajam futbola turnīram, kurā piedalīsies visu Berlīnes orķestru komandas. Orķestru, kā atzina mūziķis, pilsētā ir daudz.

Piektdien, 17. maijā, Liepājas Latviešu biedrības namā Upatnieks pirmoreiz muzicēs kopā ar Liepājas Simfonisko orķestri kolektīva sezonas noslēguma koncertā, kurā spēlēs zviedru komponista Rolfa Martinsona Koncertu kontrabasam ar orķestri.

Kontrabasists Gunārs Upatnieks dzimis 1983. gadā Jelgavā plašā mūziķu ģimenē. Bērnībā viņu visvairāk saistīja basketbols un airēšana, tomēr 13 gadu vecumā Gunārs nolēma pievērsties mūzikai. Viņš ir studējis J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā pie pasniedzēja Sergeja Brīnuma, L.Janāčeka Mūzika akadēmijā Brno, Čehijā, pie profesora Miloslava Jelineka un pašlaik papildina savas zināšanas doktorantūras studijās Manheimas mūzikas un teātra augstskolā, Vācijā, pie profesora Petru Jugas.

No 2005. līdz 2010. gadam Gunārs Upatnieks bija Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra kontrabasu grupas koncertmeistars, 2010./2011. gada sezonā Bergenas Filharmoniskā orķestra kontrabasu grupas otrais koncertmeistars, bet kopš 2011. gada Gunārs Upatnieks ir “Berlīnes filharmoniķu” mūziķis.

Reklāma
Reklāma

Radio “Klasika” 2010. gada nogalē piešķīra Gunāram Upatniekam titulu “Gada instrumentālists”.

Pēdējo gadu laikā Gunārs Upatnieks ir guvis ievērojamus panākumus pasaules svarīgākajos solo kontrabasa konkursos: 1. vietu un skatītāju simpātiju balvu 58. starptautiskajā ARD izpildītāju konkursā Minhenē, Vācijā, 2009 gadā;1. vietu un publikas simpātiju balvu 5. Starptautiskajā J. M. Spergera konkursā Ludvigslustā, Vācijā, 2008.gadā u.c.