Foto – Ieva Čīka/LETA

Kopbraukšana sāk rāpties ārā no purva? 2

Kopbraukšanas nozarei būs savs sadarbības memorands, bet klasiskais taksometru bizness joprojām ir nekontrolēts.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Kamēr Lietuvā un Igaunijā kopbraukšanas jeb “ride sharing” nozares likumprojekti jau tiek skatīti parlamentā, politiķi Latvijā līdz šim ideju atbalstīja, bet attīstība nenotika. Šodien ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens, “Taxify” reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš un “Uber” Baltijas valstu vadītājs Enns Metsārs parakstīja sadarbības memorandu.

Ekonomikas ministra padomniece komunikācijas jautājumos Agita Baltbārde pastāstīja, ka dokuments iezīmēs jaunu līmeni abu pušu dialogā par augošo globālo pieprasījumu pēc dalīšanās ekonomikas platformām un kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējiem. “Memoranda galvenā ideja ir atbalstīt inovatīvu uzņēmējdarbību un dalīšanās ekonomikas pakalpojumus. Lai tas notiktu, jāsāk dialogs par to, kā sasniegt šos mērķus,” sacīja A. Baltbārde. Eiropas Komisija nesen noteica, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm būtu maksimāli jāatbalsta šādu pakalpojumu ieviešana. Attiecīgi šis esot viens no soļiem diskusiju sākumam Latvijā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vai sadarbības memorands būs vien papīrs, kuru aizmirsīs? Tā nedomā “Taxify” reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš, kurš uzskata, ka memorands ir liels solis uz priekšu kopbraukšanas veicināšanai. Viņaprāt, straujāku attīstību kavē dažādi ar taksometru nozari saistīti faktori, kā arī ierēdņu neizdarības. “Pašreiz jūtam diezgan lielu pretspēku no taksometru uzņēmumiem, jo tirgū nepārprotami valda taksometru monopols un tiek ņemti vērā tirgus spēlētāju viedokļi. Iespējams, attīstību bremzē kāds taksometru uzņēmums ar politisku aizmuguri. Varbūt tā ir vienkārši ministriju nekompetence un nemācēšana izveidot likumdošanu, kas varētu regulēt tirgu un nodrošināt nodokļu nomaksu,” sacīja J. Krūmiņš.

Pārmetumus par pretspēka izrādīšanu un biznesa monopolizāciju noliedz “Rīgas taksometru parka” (“RTP”) valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks. “Neesam nekādi monopolisti, esam gatavi runāt, bet nevajag mūs nospiest uz ceļiem. Neviena valdība neko nav izdarījusi, lai taksometru nozari sakārtotu. Tā ir tikai sabojāta vēl vairāk!” pikts par kopbraukšanas kustību bez diskusijām ar klasisko taksometru kompānijām un taksometru biznesa nesakārtošanu ir K. Muižnieks. “Par šādu memorandu neesmu informēts. Mani informē tikai par to, cik nodokļu jānomaksā. Cerams, arī mums pastāstīs, kas tagad notiks. Varbūt ar klasisko taksometru rūpalu vairs nevajag nodarboties, jo mēs kļūstam apgrūtinoši? Lai mums publiski tā arī pasaka – būs “Uber” un “Taxify”, jūs vairs neesat vajadzīgi! 80% no nozares nemaksā nekādus nodokļus, bet viņi sāk strādāt pie pavisam citas nozares attīstības, kamēr mēs pūstam,” sacīja “RTP” valdes priekšsēdētājs. Tomēr viņš atzina, ka pret kopbraukšanu kā ideju viņam pretenziju neesot.

Uzziņa

Kopbraukšana ir modelis, kura ietvaros autovadītāji izmanto savu personisko auto, lai pārvadātu pasažierus maršrutā, kas izdevīgs visām pusēm. Pakalpojumu koordinē, izmantojot speciālu lietotni, kuru var lejupielādēt telefonā. Lietotnē var gan sekot braucienam, gan novērtēt vadītāju un viņa spēkratu. Savukārt norēķināties var gan skaidrā naudā, gan elektroniski.