Ekonomika
Bizness

Strīdīgais kopbraukšanas likums. “Radīsies tie paši taksometristi, tikai apejot likumu” 16


Kopbraukšanas pakalpojumu uzņēmumi ar mobilā tālruņa lietotņu starpniecību apvieno braucējus, lai tie ekonomiskāk nokļūtu galamērķī.
Kopbraukšanas pakalpojumu uzņēmumi ar mobilā tālruņa lietotņu starpniecību apvieno braucējus, lai tie ekonomiskāk nokļūtu galamērķī.
Foto – LIIS TREIMANN/POSTIMEES/LETA

Skaļos un ar neapmierinātību pilnos toņos daudzu ilgi gaidītais likumprojekts, kas beidzot legalizētu kopbraukšanu, nevienbalsīgi, taču pavadīts uz Saeimu. Kamēr Satiksmes ministrija (SM), kopbraukšanu atbalstošās organizācijas un daļa Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija konceptuāli atbalstīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, vairākas taksometru kompānijas pārstāvošās organizācijas un ieinteresētās personas pauda neizpratni par plānotajām izmaiņām.

 

Taksisti nepiekrīt principiāli

Kopbraukšanas iestrādi Autopārvadājumu likumā līdzās taksometru nozarei Saeimas komisija vēlējās jau pērnā gada nogalē, taču saskārās ar krietnu devu Satiksmes ministrijas un vairāku iesaistīto organizāciju pretestības. Nu pagājis labs laiks, grozījumi uzlaboti un vismaz viena iesaistītā puse – kopbraukšanas atbalstītāji – ir puslīdz apmierināta. Otrā pusē joprojām nostājušies taksometru kompāniju pārstāvji.

Piemēram, Taksistu arodbiedrības vadītājs Ģirts Mazurs sēdē norādīja, ka principiāli nepiekrīt kopbraukšanas atsevišķai iekļaušanai likumā, jo tādējādi pārvadātāji tiek sadalīti, radot nevienlīdzīgus nosacījumus. “Grozījumu rezultātā radīsies tie paši taksometri, tikai apejot likumu un ar vairākiem atvieglojumiem. Pavisam nesen Latvijā bija taksometru pārvadātāju konference, kurā mūsu Lietuvas kolēģi pastāstīja par to, kā tur nozari sagrāvusi kopbraukšana – vairs nav taksometru uzņēmumu, visi taksometrus ķer uz ceļa. Taksometru skaits it kā ir palielinājies, taču nodokļu ieņēmumi viņiem četras reizes samazinājušies,” sacīja Ģ. Mazurs. Viņš iesaka likumprojektu atlikt vismaz līdz brīdim, kad noslēgsies Eiropas Savienībā sāktās tiesvedības pret kopbraukšanas milzi “Uber”, kam ar ienākšanu Eiropā pagaidām viegli nesokas.

Savukārt Taksometru nozares darba devēju organizācijas vadītājs Raimonds Avdejevs norādīja, ka viņam nav skaidrs, kā kopbraukšanas sniedzējus piespiedīs maksāt nodokļus. “Mūs apvaino, ka nemaksājam nodokļus un esam pelēkajā zonā, taču mēs kaut ko tomēr maksājam,” uzsvēra R. Avdejevs.

 

Igaunijā viss strādā jau divus gadus

Deputāts Edvards Smiltēns (“V”), kurš ir atbildīgais par kopbraukšanas likumu, izrādīja neslēptu izbrīnu tieši par taksometru pārstāvju lielajiem uztraukumiem saistībā ar nodokļu iekasēšanu. “Šobrīd nozarē 80% nemaksā nodokļus. Tāpēc deputāti atbalsta izmaiņas, jo negribam turpināt dzīvot esošajā situācijā.” Kritiķiem oponēja arī kopbraukšanas nozares konsultants Ralfs Vīlands, kurš vienīgais pieminēja Igaunijas veiksmīgo piemēru. “Igaunijā kopbraukšana ir jau divus gadus. Tā kā tur norēķini notiek tikai elektroniski un ir sākts pilotprojekts ar ieņēmumu dienestu, nodokļu deklarēšana ir ļoti vienkārša un ieņēmumi arvien pieaug,” sacīja R. Vīlands. Nav skaidrs, kāpēc Latvijā neviens nav iedomājies iepazīties ar Igaunijas pieredzi nodokļu iekasēšanā.

Inesis Boķis (“V”) un Ivars Zariņš (“S”) gan ieteica vispirms sakārtot taksometru nozari un tikai tad domāt par kopbraukšanu. “Diez vai izdosies sakārtot nozari, ja to būvēsim uz salauztiem pamatiem. Būs vēl lielāks haoss. Jāsāk ar esošās nozares sakārtošanu un risinājums ir vienkāršs – patentmaksu ieviešana. Pēcāk būs arī kopbraukšana, un tad redzēsim, kurš no abiem risinājumiem izdzīvos,” sacīja “Saskaņas” deputāts. Tomēr viņa priekšlikums dzirdīgas ausis nesasniedza.

Ko paredz galvenie grozījumi Autopārvadājumu likumā? 

Kopbraukšanas sniedzējiem, lai veiktu pārvadājumus, būs jāsaņem speciāla licence, kuru izsniegs VSIA “Autransporta direkcija”.

Kopbraukšanas pakalpojumu varēs sniegt jebkurš autovadītājs, kurš reģistrēts kā kopbraukšanas sniedzējs transporta tīkla platformā, kuru uztur licencēts transporta tīkla operators.

Automobiļi, kurus izmantos kopbraukšanai, nebūs īpaši jāmarķē, ja pārvadātājs pakalpojuma sniegšanas laikā izmantos ierīci pakalpojuma reģistrēšanai. Svarīgi, ka pakalpojuma sniegšanas laikā ierīcei jādarbojas platformā tiešsaistes režīmā un tai jābūt aktivizētai GPS funkcijai, reģistrējot informāciju par sniegto pakalpojumu.

Kopbraukšanas sniedzējam jābūt reģistrētam Valsts ieņēmumu dienestā (VID) kā nodokļu maksātājam vai saimnieciskās darbības veicējam. Svarīgi, ka kopbraukšana paredz norēķināties arī ar bankas pārskaitījumu vai elektronisko maksājumu karti, tādējādi atvieglojot darbu VID.

Kopbraukšanas pakalpojuma maksu aprēķina ar ierīci, kas, izmantojot GPS, fiksē kopbraukšanas laikā veikto maršrutu. Katra brauciena beigās pasažierim nosūta elektronisko rēķinu, kurā norāda brauciena sākumu un beigas, brauciena ilgumu, veikto attālumu un kopējo apmaksas summu.

 

Ko nozīmē kopbraukšana jeb pasažieru komercpārvadājums ar vieglo automobili? 

Pakalpojums, kurš neatbilst pasažieru komercpārvadājuma ar vieglo taksometru pazīmēm, un kuru sniedz kā līgumdarbu pēc pasūtījuma uz pārvadājumu līguma pamata.

Avots: Autopārvadājumu likums

LA.lv