Tehnika
Tehnoloģijas

Kosmosa tūrisms? 8 kompānijas, kuras cer mūs tuvināt zvaigznēm 2

Foto: shutterstock.com

8 kompānijas, kuras cer mūs tuvināt zvaigznēm

Kas jāizdara, lai kļūtu par kosmosa tūristu? Pirmkārt, noteikti vajadzīgs pabiezs naudas maks. 2001.gadā, toreiz vēl 60 gadus vecais amerikāņu uzņēmējs Deniss Tito, kļuva par pirmo cilvēku, kas nokļuva kosmosā samaksājot naudu. Runā, ka viņš šķīries no apmēram 20 miljoniem dolāru, lai 8 dienas varētu pavadīt Starptautiskajā kosmosa stacijā. Tolaik „NASA” par šādu gājienu pārāk priecīgi nebija, norādot, ka Tito ir pārāk vecs un ne pietiekami apmācīts, taču tūrisma kompānijai „Space Adventures” izdevās pierunāt krievu kosmosa aģentūru „Roscosmos” „uzšaut” Tito gaisā viņu „Soyuz” raķetē. Kopš tā laika kosmosā pabijuši vēl tikai seši tūristi, turklāt pēdējais no tiem nu jau gana tālajā 2009.gadā. Otrkārt, nepieciešamas kompānijas, kas lidojumus nodrošina.

Par laimi pēdējos gados kosmosa tūrisma jēdziens ieguvis pavisam citu skanējumu arvien lielākam skaitam dažādu kompāniju nākot klajā ar plāniem jau šogad sākt aktīvu cilvēku nogādāšanu kosmosā. Kuras tās ir?

„Orion Span”

Aprīļa sākumā „Orion Span” oficiāli atklāja savus plānus būvēt īpašu luksusa kosmosa viesnīcu „Aurora Station”, izrādot arī attēlus, pēc kuriem var nojaust kā tad gala rezultātam vajadzētu izskatīties. Kompānija cer viesnīcas būvniecību sākt 2021.gadā. Vēl gan nav skaidrs, kura kompānija nepieciešamos materiālus kosmosā nogādās, taču visu būvniecību un nepieciešamo materiālu izgatavošanu veiks pašas „Orion Span” speciālisti. Līdz šim izskanējusi informācija, ka „Orion Span” labprāt sadarbotos ar „Space X” gan par materiālu, gan cilvēku nogādāšanu kosmosā. Viesnīca sastāvēs no diviem atsevišķiem numuriņiem, kuros varēs palikt četri viesi, kā arī divi apkalpes locekļi. Vispirms gan tūristiem būs jāiziet īpaša 3 mēnešu apmācības programma, lai tie varētu doties kosmosā. Cena – 9,5 miljoni dolāri no cilvēka par 12 dienu atrašanos ekskluzīvajā viesnīcā. Izklausās dārgi, taču vēsturiski šīs summas bijušas krietni lielākas un variējušas no jau minētajiem 20 miljoniem līdz 50 miljoniem dolāru. Kompānijas vadītājs Frenks Bungers norādījis, ka cenām par kosmosa tūrismu būtu laika gaitā jāsamazinās.


„Virgin Galactic”

Viena no pazīstamākajām kompānijām, kura par kosmosa tūrismu sāka runāt jau 2004.gadā, ir miljardiera Ričarda Brensona dibinātā „Virgin Galactic”, kura 5.aprīlī pēc ilgstoša klusuma perioda atsāka testus. Sākotnējais plāns bija cilvēkus kosmosā nogādāt jau 2009.gada, taču kopš tā laika notikuši dažādi neparedzēti notikumi, piemēram, 2014.gadā testa lidojuma laikā avarēja „VSS Enterprise” kuģis, dzīvību zaudējot vienam no pilotiem. Interesanti, ka kompānija grib savu „SpaceShipTwo” kosmosā nogādāt no lidaparāta, nevis uzšautu gaisā ar raķeti. Svarīga nianse – „Virgin Galactic” nenodrošinās ilgstošu palikšanu kosmosā, bet gan īsu lidojumu kosmosā, kas ilgs vien pāris minūtes. Ekskluzīvais izbrauciens pāris minūtes tuvāk Mēnesim maksās apmēram 250 000 dolāru un līdz šim biļetes nopirkuši apmēram 650 cilvēki.


„Blue Origin”

„Blue Origin”, aiz kura stāv pazīstamais miljardieris, „Amazon” dibinātājs Džefss Bezoss, kosmosa programmai dots nosaukums „New Shepard”, tādējādi godinot amerikāni Alanu Šepardu, kurš bija pirmais ASV pilsonis kosmosā. Kompānija pirmos tūristus kosmosā plāno nogādāt šā gada beigās vai nākamā gada sākumā. Pasažieri atradīsies īpašā kapsulā raķetes priekšgalā. Līdzīgi kā „Virgin Galactic” gadījumā, misijas būs īsas – tās ilgs apmēram 11 minūtes. Kompānija lidojumu cenu vēl nav atklājusi, taču runā, ka tie būs daži simti tūkstoši dolāru.



„Space Adventures”

„Space Adventures” var dēvēt par vienīgo veiksmīgo kosmosa tūrisma kompāniju kaut vai tā iemesla dēļ, ka tikai šai kompānijai līdz šim izdevies kosmosā nogādāt visus septiņus kosmosa tūristus. Tomēr kopš 2009.gada kompānijas veiksme mazinājusies. Taču tas neliedz kompānijai nākt klajā ar jauniem plāniem kosmosa tūrisma iekarošanā, piemēram, solot tūristiem iespēju no Starptautiskās kosmosa stacijas doties atklātā kosmosā – kosmosa „pastaigā”. Tāpat kompānija cilvēkiem plāno piedāvāt iespēju apbraukt apkārt Mēnesim un palikšanu kosmosa stacijā. Kā jau minēts, „Space Adventures” nepieder savi kosmosa kuģi, taču kompānijai jau ilgstoši ir biznesa attiecības ar „Roscosmos”.


„Roscosmos”

Vēsturiski, kā jau minēts iepriekš, „Roscosmos” sadarbojies ar „Space Adventures”, taču kompānija pavisam nesen sākusi attīstīt paši savu kosmosa tūrisma programmu. Krievu kosmosa aģentūra plāno Starptautiskās kosmosa stacijas vajadzībām būvēt luksusa kosmosa viesnīcas moduli. Viesnīcā viesiem būs pieejamas četras apmēram 2 kubikmetru lielas „guļamistabas”, higiēnas un medicīnas telpas, kā arī atpūtas telpa. Potenciālos tūristus sagaida arī ilgstoša apmācības programma vismaz 2 gadu garumā. Šāda kosmosa kūre izmaksās no 40 miljoniem dolāru par vienas līdz divu nedēļu viesošanos kosmosā līdz pat 60 miljoniem dolāru par mēnesi ilgu atvaļinājumu kosmosā, kurā būs iekļauta arī pastaiga atklātā kosmosā. „Roscosmos” cer šāda veida viesnīcu atvērt jau 2022.gadā, taču jāuzsver, ka pati Starptautiskā kosmosa stacija kosmosā būs vēl tikai līdz 2028.gadam, līdz ar to viesnīcas mūžs nebūs pārāk ilgs.


„KosmoKurs”

2016.gadā „Roscosmos” atļāva privātkompānijai „KosmoKurs” būvēt vairākkārt izmantojamu raķeti ar mērķi sūtīt kosmosā tūristus. Pagaidām projektā apstiprināts tikai raķetes dizains, kas nozīmē, ka līdz reālām kosmosa misijām būs jāgaida vēl vairāki gadi. Plāns ir tūristiem piedāvāt īsus lidojumus, esot kapsulās raķešu galos. Treniņi ilgs trīs dienas un visu pakalpojumu kopa maksāšot no 200-250 tūkstošiem dolāru.


”AxiomSpace”

„Axiom Space” ikdienā nodarbojas ar orbitāliem izpētes darbiem, taču kompānijas lielais mērķis ir kosmosā izveidot komerciālu kosmosa staciju, kas būtu Starptautiskās kosmosa stacijas turpinātāja. Pagaidām gan nav zināmi nekādi sīkāki fakti par plānoto staciju un tās tūrisma programmu, taču no 2021.gada kompānija esošajā kosmosa stacijā plāno nogādāt jaunās stacijas moduļus, kura savukārt būtu jāuzbūvē līdz 2024.gadam. Cilvēkiem būs iespēja iegādāties 7-10 dienu ceļojumu biļetes, taču pirms tam tūristiem būs jāiziet vairāku nedēļu ilgs apmācības periods.


„SpaceX”

Visbeidzot, nedrīkst neminēt „SpaceX”, kas šobrīd noteikti ir slavenākā kosmosa izpētes kompānija, kuras lielais mērķis kādu dienu ir nodrošināt cilvēkiem lidojumus uz Marsu. Taču pirmais mērķis Īlona Maskla dibinātajam uzņēmumam ir nodrošināt tūrisma braucienus kosmosā un tie varētu notikt jau šā gada beigās. Pašlaik uzņēmums gan vēl attīsta tehnoloģijas, lai ar savu „Dragon” kosmosa kuģi kosmosā varētu nogādāt „NASA” kosmonautus.

LA.lv