Latvijā
"Latvijas Avīze" atmasko

Krievijas “maigās varas” aktieri. Vai tiešām ādažniekus apdraud kauslīgi NATO karavīri? 138


Bijusī Pirmā Baltijas kanāla preses sekretāre un Putinu slavinošo T kreklu tirgotāja Nataļja Rusinova (no labās) Krievijas TV kanālam “Rossija 24” sūkstās par NATO karavīru uzvedību Latvijā.
Bijusī Pirmā Baltijas kanāla preses sekretāre un Putinu slavinošo T kreklu tirgotāja Nataļja Rusinova (no labās) Krievijas TV kanālam “Rossija 24” sūkstās par NATO karavīru uzvedību Latvijā.
Ekrānuzņēmums no “Rossija 24”

Gada sākumā Krievijas kanāls “Rossija 24” pārraidīja vairākus sižetus par NATO karavīru un militārās tehnikas izvietošanu Baltijā. Vēstījums – NATO karavīru izvietošana Latvijai izmaksās dārgi, ārvalstu militārpersonas uzvedas huligāniski, bet vietējās amatpersonas to cenšoties noklusēt. Viens no dramatiskajiem sižetiem par ārvalstu karavīru visatļautību un vietējo varas iestāžu nevarību tiek papildināts ar kādas it kā “nejaušas garāmgājējas” Nataļjas Rusinovas komentāru. Viņa TV kamerā satraukti stāsta par britu karavīru, kurš makdonalda ēstuvē piekāvis latviešu puisi.

Atmaskojums

Pieminētais kautiņš patiešām noticis, un policija par to veic izmeklēšanu. Krievijas mediji to jau iepriekš apzelējuši, bet, tā kā nekas jauns nav parādījies, tad turpina izmantot to pašu veco ziņu. Interesanti, ka sižeta papildināšanai izvēlēta tieši šī Rusinova, kurai nav nekāda skara ne ar cietušo jaunieti, ne šo incidentu. Sižetā viņa tiek pieteikta kā Ādažu iedzīvotāja, lai gan, pēc “LA” rīcībā esošas informācijas, šī dāma nemaz nedzīvo Ādažos. “Nejaušā garāmgājēja” Rusinova ir bijusī Pirmā Baltijas kanāla preses sekretāre un, spriežot pēc viņas sociālo tīklu profiliem, draugos ar minētā sižeta autori Darju Grigorovu. Ticamāk, viņa šim sižetam izvēlēta savu politisko uzskatu dēļ. Pirms diviem gadiem Rusinova jau izpelnījās mediju uzmanību, izveidojot interneta veikalu “SuperPutin.lv”, kas Latvijā tirgoja Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu slavinošus T kreklus. Uzņēmēja toreiz neslēpa, ka cenšas rādīt pozitīvu un optimismu raisošu Putinu. “Es uzskatu Putina kungu pat savā veidā par vēsturisku parādību, kas, metaforiski izsakoties, nevarēja nenonākt šajā laikā un šajā vietā,” 2015. gadā ziņu aģentūrai LETA jūsmīgi klāstīja uzņēmēja. T kreklu bizness gan nav veicies, kā cerēts, un minētā interneta veikala adrese šodien vairs nedarbojas. Īpaši neveicas arī Rusinovai piederošajam uzņēmumam “Key Factor CS”. Tas reģistrēts kā reklāmas aģentūra, bet pamatā nodarbojas ar nekustamo īpašumu tirgošanu Krievija pilsoņiem, kas vēlas iegūt uzturēšanās atļaujas. Pērn “Key Factor CS” apgrozījums bijis 2547 eiro, bet zaudējumi pārsnieguši 25 000 eiro.

Vēl viens iecienīts “aktieris” Krievijas propagandas kanālos ir Einārs Graudiņš – 1965. gadā dzimušais Jaroslavļas finanšu karaskolas absolvents tēlojis gan politologu, gan EDSO novērotāju, kaut ar šo organizāciju viņam nav nekāda sakara. Viltus ekspertu, līderu un “aculiecinieku” izmantošana kopā ar faktu sagrozīšanu, vispārināšanu un pārspīlēšanu ir iecienītāko Kremļa TV propagandas instrumentu arsenālā, secināts Eiropas politikas analīzes centra CEPA novērojumos.

Izcelsme un izplatība

“Rossija 24” ir Krievijas Federācijai piederošs “informatīvais ziņu kanāls”, kurš izveidots 2006. gadā (sākotnēji gan ar nosaukumu “Vesti”). Ārpus Krievijas tas raida arī bijušās NVS valstīs un Eiropas Savienības teritorijā, kā arī daļēji ASV. Skandāli par vienpusējas un melīgas informācijas izplatīšanu ir kļuvuši par šī telekanāla ikdienu. Šo iemeslu dēļ vairākas valstis (Latvija, Lietuva, Moldova, Ukraina) savulaik noteikušas ierobežojumus šī kanāla translēšanai savā teritorijā.

Sižetu no Ādažiem veidoja “Rossija24” Austrumeiropas korespondente Darja Grigorova, kuras garadarbi regulāri parādās Eiropas politikas analīzes centra CEPA ziņojumos par vienpusēju informācijas atspoguļošanu vai pat viltus ziņām. Dažbrīd šie “žurnālistes” izdomājumi pat ir pilnīgi komiski. Piemēram, kādā līdzīgā sižetā par šo tēmu viņa apgalvo, ka vienīgais labums no NATO karavīru izvietošanas Latvijā būšot īpaši viņiem uzbūvētais iepirkšanās centrs “Apelsīns”. Šis veikals Ādažos tika atklāts jau 2009. gadā, kad NATO karavīru izvietošana šeit vēl nemaz netika plānota. Savukārt kāds viņas kolēģis reportāžā par ASV viceprezidenta Džo Baidena vizīti Rīgā apgalvo, ka drošības pasākumi un satiksmes ierobežojumi radījuši lielas neērtības Latvijas galvaspilsētas iedzīvotājiem. Lai šo apgalvojumu padarītu ticamāku, tiek izmantoti videokadri ar drūmiem cilvēkiem Rīgas ielās. Taču tie patiesībā uzņemti pavisam citā sakarā – no ziedu nolikšanas pie Francijas vēstniecības pēc Parīzes terorakta. Taču visaugstākā fantāzijas pilotāža kanālā “Rossija24” ir pagājušā gada augustā pilnā nopietnībā izplatītā ziņa, ka Latvija gatavo koncentrācijas nometnes šeit dzīvojošajiem krieviem.

Neļausim meliem izplatīties! Ja jums rodas aizdomas, ka lasāt, klausāties vai skatāties viltus ziņu, tad informējiet par to “LA” redakciju, rakstot uz atmaskots@la.lv. Pārbaudīsim un noskaidrosim, no kurienes meliem aug kājas, un uzsitīsim pa pirkstiem garajām rokām.

Sadarbībā ar

kkf

LA.lv