Latvijas šova “X Factor” žūriju, kurā piedalās Intars Busulis (no kreisās), Aija Auškāpa un Reinis Sējāns, raksturo mačo komunikācijas stils – sieviete žūrijā parādīta kā mazāk zinoša.
Latvijas šova “X Factor” žūriju, kurā piedalās Intars Busulis (no kreisās), Aija Auškāpa un Reinis Sējāns, raksturo mačo komunikācijas stils – sieviete žūrijā parādīta kā mazāk zinoša.
Ekrānuzņēmums no tvplay/skaties.lv

Ko atlasa “X Factor” žūrija? Anda Rožukalne par šova graujošo ietekmi uz talanta izaugsmi 7

Ja aiz “X Factor” nestāvētu slavenais un negantais producents Saimons Kouels, tas būtu viens no parastiem talantu šoviem. Bet Kouela šovs ir te, skatāms TV3, un varam vērtēt, vai Latvijā dalībnieki spēj izturēt nežēlīgos “X Factor” noteikumus.

Reklāma
Reklāma

Skarbais orkāns vārdā Kouels

Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 435
Lasīt citas ziņas

Saimons Kouels ir “X Factor” formāta izveidotājs un īpašnieks, viņš definējis tā īpašības un pats tās pārstāv. Kouelu un viņa izskatā šova žūriju raksturo tiešs, ass, nesaudzīgs ambīciju pārņemto dalībnieku snieguma vērtējums. Viņš ir ikonisks dažādu talantu šovu žūriju pārstāvis, kas spējīgs atņemt pēdējās drosmes paliekas pat pašiem iedomīgākajiem. Kouels ir nežēlīgs jauno mūziķu kritiķis, dalībnieku ilūziju un maigas diplomātijas graujošākais spēks TV formātos. Kritizēts par uzbrukumiem dalībniekiem. Slavēts par spēju prognozēt talantu potenciālu. Labi nopelnījis ar visu minēto un savu uzņēmību.

Žūrijas pārstāvja krēslā viņš pasaka to, ko par “wannabe mūziķu” izredzēm domā daudzi, tādā veidā, kā retais spēj pateikt, tāpēc šovs ar tā sastāvdaļām ir kļuvis par globāla līmeņa biznesu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uzsvars jāliek uz vārdu “bizness”, kura interesēm pakļauti dalībnieki un arī saturs, kas ik pa laikam tiek atsvaidzināts ar komiķu viesošanos vai citu jauninājumu palīdzību. “X Factor” joprojām spēj saistīt daudzus miljonus skatītāju lielās valstīs, tas varētu būt viens no pēdējiem veiksmīgajiem masu auditorijai paredzētajiem TV formātiem. Tāpēc tas pielāgojas masu gaumei, vairāk par masu kultūru tajā nemeklējiet!

Iedvesmojiet mani trīs minūtēs!

Ko īsti atlasa skarbā žūrija šovā “X Factor”? Viņi paši to nevar skaidri pateikt. Formāta veidotāji skaidro, ka meklē “nedefinējamu kaut ko”, kas pietuvina priekšnesumu zvaigznes līmenim. “X Factor” idejas pamatā ir šovbiznesa pārstāvju cerība, ka kaut kur staigā, dušā dzied vai slepeni strinkšķina ģitāru kāds lielisks talants. Ja to izdosies atrast publiskā atlases procesā, kas izstiepts vairāku mēnešu garumā, tad izdosies nopelnīt ne tikai šova laikā, bet arī vēlāk – virzot jaunatrasto talantu cauri šovbiznesa brikšņiem. Ielūgumu piedalīties izmanto arī cilvēki, kam nekad nevajadzētu kāpt uz skatuves. Tāpēc “X Factor” ir neadekvāto pašvērtējumu un publiski ar pamatīgu troksni sabrukušo cerību šovs.

Parasti “X Factor” žūrijas rindās dominē mūzikas producēšanas un menedžmenta speciālisti, kas savā vidū aicina kādu mūziķi. Latvijas žūrijā ir divi mūziķi un dziedātāji – Intars Busulis un Reinis Sējāns, mūzikas menedžmenta jomu pārstāv “Prāta vētras” menedžere Aija Auškāpa. Savaldīgākais, konstruktīvākais un tiešākais pret dalībniekiem ir Intars Busulis. Reinis Sējāns darbojas līdzīgi, daudz izrāda emocijas, tāpēc ir atraktīvs. Aija Auškāpa cenšas saglabāt lietišķību un būt salīdzinoši vēsa pretstatā dalībnieku ilgām un centieniem. Viņa varētu būt Saimons Kouels, ja izteiktos interesantāk. Vērojot šovu, radies iespaids, ka viņai būtu ko teikt, diemžēl Auškāpas vērtējumus kolēģi žūrijā neņem pārāk nopietni, īsās diskusijas ēterā pārvēršot par koķetērijas un viņas vērtējumu apšaubīšanas mistrojumu. Ja man jāizceļ atšķirības Latvijas un citu valstu “X Factor”, tad jāteic, ka mūsu žūriju raksturo mačo komunikācijas stils – sieviete žūrijā parādīta kā mazāk svarīga, zinoša. Bet viņa ir visneitrālākā un, iespējams, Auškāpas pieredze ļauj skaidri novērtēt katra kandidāta izredzes. Bet Latvijas šovam ir vēl citas nopietnas problēmas.

Reklāma
Reklāma

Kas ir slavenais “x” Latvijas versijā?

Sirsnīgākie skatītāji vienmēr uzbruks žūrijai, jo katrs talanta lielumu neatbalstošu vārdu var izmantot kā apsūdzību par dalībnieku publisku pazemošanu. Savukārt tiem, kas dusmās vārās pie TV ekrāniem un gaida pasaules līmeņa solistu katrā dziesmā, arī korekti pateikts “nē” liksies kā žūrijas vājuma pazīme. Patiesībā žūrija dara smagu darbu, tā cenšas vienlaikus gan paredzēt nākotni, gan izglīto skatītāju.

Vai Latvijas žūrija to dara? Vai tā palīdz saprast katra “X Factor” dalībnieka labās un sliktās īpašības? Diezgan nemanāmi. Šovs Latvijā domas asuma un skaidrības ziņā nav pietuvojies Kouela līmenim, jo viņš ir ass, bet ar stingriem kritērijiem. Latvijas žūrija tos nav pateikusi, bet pieņēmusi lēmumus, kas liek teikt, ka rūpes par kvalitatīvu muzikālu priekšnesumu atbalstu nav svarīgākās.

Šova producentu komanda acīmredzot noteikusi, ka žūrija jokojas, rāda emocijas, bet tai nav ļauts (vai likts) pamatot savu izvēli. Tāpēc katrs var pats domāt, kā žūrijai vajadzētu uzvesties, un dalībnieku izvēles kritēriji nav saprotami.

Saprotu, ka skatītāju tracināšana ir daļa no šā biznesa, bet, iespējams, daļa sagaida arī lēmuma skaid­rojumu. It īpaši tāpēc, ka kolorīts tipāžs, kura dziesmā dzirdami citā profesijā pavadīti gadu desmiti, tiek ielaists nākamajā kārtā, savukārt kāds cits, tikpat slikts, – sūtīts projām ļoti ātri. Tā Latvijas žūrijas darba ietekmē sirsnīgs jaunas sievietes dzīvesstāsts paver nākotni šovā, bet Matīss, kurš pasmejas par šova raisīto aizgrābtību un nebaidās no vērtējuma, tiek sūtīts prom.

Šovs nepalīdz domāt par mūzikas kvalitāti, par talanta izaugsmes faktoriem. Pat skaidrs interešu konflikts, kad drauga un kolēģa meitas dziesmas laikā žūrijas locekle sevi neatstata no vērtēšanas, šovā pārvērsts par joku. Tas samazina uzticību un sarežģī Helēnas Jubaltas dzīvi, jo redzams, ka viņa ne tikai labi dzied, bet tiek īpaši atbalstīta, pateicoties saiknēm, kuru veidošanā viņai nav nopelnu.

Atlasē izvēlēto cilvēku struktūra un bezcerīgu kandidātu virzīšana tālākiem raidījumiem parāda to, par ko kritizē šovu Lielbritānijā. Neprātīgu komercializāciju un graujošu ietekmi uz mūzikas kvalitāti. Kad tālāk tiek virzīti cilvēki, kuru talantu un priekšnesuma kvalitāti pārliecina tikai viņu vēlme piedalīties, bet ne priekšnesuma sagatavošanā ieguldītais darbs, tad skatītāju mūzikas gaume tiek iedragāta. Ne velti pret “X Factor” kvalitāti 2009. gadā Lielbritānijā tika rīkoti protesti.

Pirmais gandrīz pusmiljons “X Factor” skatītāju Latvijā jau savākts. Šovā ir tik daudz emociju, iespēja būt klāt svešu cilvēku likteņa pavērsieniem. Izbaudiet, jūsu dzīves laiks ir aizpildīts!

Šovs “X Factor”

Radīts 2004. gadā, formāta izveidotājs – britu televīzijas producents, uzņēmējs Saimons Kouels.

Tiek veidots Kouelam piederošajā mūzikas, TV un filmu producēšanas kompānijā “Syco Entertainment”, kas izveidota kā kopuzņēmums ar slaveno “Sony Music”.

Kouels radījis dažādus talantu šovus – “Britains’ Got Talent” un “Pop Idol” (vēlāk pārveidots par “American Idol”). “X Factor” no tiem atšķiras, jo dalībniekiem nav vecuma ierobežojumu un piedalīties aicināti ne tikai solisti, bet arī grupas.

Tiek producēts 169 valstīs.