Mobilā versija
+2.5°C
Lūcija, Veldze
Trešdiena, 13. decembris, 2017
21. septembris, 2017
Drukāt

Ko atlasa “X Factor” žūrija? Anda Rožukalne par šova graujošo ietekmi uz talanta izaugsmi (9)

Ekrānuzņēmums no tvplay/skaties.lvEkrānuzņēmums no tvplay/skaties.lv

Latvijas šova "X Factor" žūriju, kurā piedalās Intars Busulis (no kreisās), Aija Auškāpa un Reinis Sējāns, raksturo mačo komunikācijas stils – sieviete žūrijā parādīta kā mazāk zinoša.

Ja aiz “X Factor” nestāvētu slavenais un negantais producents Saimons Kouels, tas būtu viens no parastiem talantu šoviem. Bet Kouela šovs ir te, skatāms TV3, un varam vērtēt, vai Latvijā dalībnieki spēj izturēt nežēlīgos “X Factor” noteikumus.

Skarbais orkāns vārdā Kouels

Saimons Kouels ir “X Factor” formāta izveidotājs un īpašnieks, viņš definējis tā īpašības un pats tās pārstāv. Kouelu un viņa izskatā šova žūriju raksturo tiešs, ass, nesaudzīgs ambīciju pārņemto dalībnieku snieguma vērtējums. Viņš ir ikonisks dažādu talantu šovu žūriju pārstāvis, kas spējīgs atņemt pēdējās drosmes paliekas pat pašiem iedomīgākajiem. Kouels ir nežēlīgs jauno mūziķu kritiķis, dalībnieku ilūziju un maigas diplomātijas graujošākais spēks TV formātos. Kritizēts par uzbrukumiem dalībniekiem. Slavēts par spēju prognozēt talantu potenciālu. Labi nopelnījis ar visu minēto un savu uzņēmību.

Žūrijas pārstāvja krēslā viņš pasaka to, ko par “wannabe mūziķu” izredzēm domā daudzi, tādā veidā, kā retais spēj pateikt, tāpēc šovs ar tā sastāvdaļām ir kļuvis par globāla līmeņa biznesu.

Uzsvars jāliek uz vārdu “bizness”, kura interesēm pakļauti dalībnieki un arī saturs, kas ik pa laikam tiek atsvaidzināts ar komiķu viesošanos vai citu jauninājumu palīdzību. “X Factor” joprojām spēj saistīt daudzus miljonus skatītāju lielās valstīs, tas varētu būt viens no pēdējiem veiksmīgajiem masu auditorijai paredzētajiem TV formātiem. Tāpēc tas pielāgojas masu gaumei, vairāk par masu kultūru tajā nemeklējiet!

Iedvesmojiet mani trīs minūtēs!

Ko īsti atlasa skarbā žūrija šovā “X Factor”? Viņi paši to nevar skaidri pateikt. Formāta veidotāji skaidro, ka meklē “nedefinējamu kaut ko”, kas pietuvina priekšnesumu zvaigznes līmenim. “X Factor” idejas pamatā ir šovbiznesa pārstāvju cerība, ka kaut kur staigā, dušā dzied vai slepeni strinkšķina ģitāru kāds lielisks talants. Ja to izdosies atrast publiskā atlases procesā, kas izstiepts vairāku mēnešu garumā, tad izdosies nopelnīt ne tikai šova laikā, bet arī vēlāk – virzot jaunatrasto talantu cauri šovbiznesa brikšņiem. Ielūgumu piedalīties izmanto arī cilvēki, kam nekad nevajadzētu kāpt uz skatuves. Tāpēc “X Factor” ir neadekvāto pašvērtējumu un publiski ar pamatīgu troksni sabrukušo cerību šovs.

Parasti “X Factor” žūrijas rindās dominē mūzikas producēšanas un menedžmenta speciālisti, kas savā vidū aicina kādu mūziķi. Latvijas žūrijā ir divi mūziķi un dziedātāji – Intars Busulis un Reinis Sējāns, mūzikas menedžmenta jomu pārstāv “Prāta vētras” menedžere Aija Auškāpa. Savaldīgākais, konstruktīvākais un tiešākais pret dalībniekiem ir Intars Busulis. Reinis Sējāns darbojas līdzīgi, daudz izrāda emocijas, tāpēc ir atraktīvs. Aija Auškāpa cenšas saglabāt lietišķību un būt salīdzinoši vēsa pretstatā dalībnieku ilgām un centieniem. Viņa varētu būt Saimons Kouels, ja izteiktos interesantāk. Vērojot šovu, radies iespaids, ka viņai būtu ko teikt, diemžēl Auškāpas vērtējumus kolēģi žūrijā neņem pārāk nopietni, īsās diskusijas ēterā pārvēršot par koķetērijas un viņas vērtējumu apšaubīšanas mistrojumu. Ja man jāizceļ atšķirības Latvijas un citu valstu “X Factor”, tad jāteic, ka mūsu žūriju raksturo mačo komunikācijas stils – sieviete žūrijā parādīta kā mazāk svarīga, zinoša. Bet viņa ir visneitrālākā un, iespējams, Auškāpas pieredze ļauj skaidri novērtēt katra kandidāta izredzes. Bet Latvijas šovam ir vēl citas nopietnas problēmas.

Kas ir slavenais “x” Latvijas versijā?

Sirsnīgākie skatītāji vienmēr uzbruks žūrijai, jo katrs talanta lielumu neatbalstošu vārdu var izmantot kā apsūdzību par dalībnieku publisku pazemošanu. Savukārt tiem, kas dusmās vārās pie TV ekrāniem un gaida pasaules līmeņa solistu katrā dziesmā, arī korekti pateikts “nē” liksies kā žūrijas vājuma pazīme. Patiesībā žūrija dara smagu darbu, tā cenšas vienlaikus gan paredzēt nākotni, gan izglīto skatītāju.

Vai Latvijas žūrija to dara? Vai tā palīdz saprast katra “X Factor” dalībnieka labās un sliktās īpašības? Diezgan nemanāmi. Šovs Latvijā domas asuma un skaidrības ziņā nav pietuvojies Kouela līmenim, jo viņš ir ass, bet ar stingriem kritērijiem. Latvijas žūrija tos nav pateikusi, bet pieņēmusi lēmumus, kas liek teikt, ka rūpes par kvalitatīvu muzikālu priekšnesumu atbalstu nav svarīgākās.

Šova producentu komanda acīmredzot noteikusi, ka žūrija jokojas, rāda emocijas, bet tai nav ļauts (vai likts) pamatot savu izvēli. Tāpēc katrs var pats domāt, kā žūrijai vajadzētu uzvesties, un dalībnieku izvēles kritēriji nav saprotami.

Saprotu, ka skatītāju tracināšana ir daļa no šā biznesa, bet, iespējams, daļa sagaida arī lēmuma skaid­rojumu. It īpaši tāpēc, ka kolorīts tipāžs, kura dziesmā dzirdami citā profesijā pavadīti gadu desmiti, tiek ielaists nākamajā kārtā, savukārt kāds cits, tikpat slikts, – sūtīts projām ļoti ātri. Tā Latvijas žūrijas darba ietekmē sirsnīgs jaunas sievietes dzīvesstāsts paver nākotni šovā, bet Matīss, kurš pasmejas par šova raisīto aizgrābtību un nebaidās no vērtējuma, tiek sūtīts prom.

Šovs nepalīdz domāt par mūzikas kvalitāti, par talanta izaugsmes faktoriem. Pat skaidrs interešu konflikts, kad drauga un kolēģa meitas dziesmas laikā žūrijas locekle sevi neatstata no vērtēšanas, šovā pārvērsts par joku. Tas samazina uzticību un sarežģī Helēnas Jubaltas dzīvi, jo redzams, ka viņa ne tikai labi dzied, bet tiek īpaši atbalstīta, pateicoties saiknēm, kuru veidošanā viņai nav nopelnu.

Atlasē izvēlēto cilvēku struktūra un bezcerīgu kandidātu virzīšana tālākiem raidījumiem parāda to, par ko kritizē šovu Lielbritānijā. Neprātīgu komercializāciju un graujošu ietekmi uz mūzikas kvalitāti. Kad tālāk tiek virzīti cilvēki, kuru talantu un priekšnesuma kvalitāti pārliecina tikai viņu vēlme piedalīties, bet ne priekšnesuma sagatavošanā ieguldītais darbs, tad skatītāju mūzikas gaume tiek iedragāta. Ne velti pret “X Factor” kvalitāti 2009. gadā Lielbritānijā tika rīkoti protesti.

Pirmais gandrīz pusmiljons “X Factor” skatītāju Latvijā jau savākts. Šovā ir tik daudz emociju, iespēja būt klāt svešu cilvēku likteņa pavērsieniem. Izbaudiet, jūsu dzīves laiks ir aizpildīts!

Šovs “X Factor”

Radīts 2004. gadā, formāta izveidotājs – britu televīzijas producents, uzņēmējs Saimons Kouels.

Tiek veidots Kouelam piederošajā mūzikas, TV un filmu producēšanas kompānijā “Syco Entertainment”, kas izveidota kā kopuzņēmums ar slaveno “Sony Music”.

Kouels radījis dažādus talantu šovus – “Britains’ Got Talent” un “Pop Idol” (vēlāk pārveidots par “American Idol”). “X Factor” no tiem atšķiras, jo dalībniekiem nav vecuma ierobežojumu un piedalīties aicināti ne tikai solisti, bet arī grupas.

Tiek producēts 169 valstīs.

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. kas skatās? PR DZ balinātās debilkas

  2. Pāris reizes paskatījos un nemanīju, ka tālāk tiktu virzīts kāds, kas tiešām slikti dziedātu. Moška nevajag kritizēt to, ko nesaprot. To es par Rožkalnim

  3. Labi, ka X-faktors ir iesācies arī Latvijā, reizēm pirmie kucēni … kā tur bija, bet kopumā ir ļoti pozitīvi vērtējams tas, ka ir konkurss, kur Latvijas talanti, un mēs redzam, ka tādi ir, var sevi parādīt. Gan jau ar laiku tiks noslīpētas šī konkursa/šova nepilnības, konkursu uzlabojot. X-faktoru skatījos pavirši, vienas uzstāšanās laikā man skrēja skudriņas pa augumu, tas nenotiek bieži, bija super, Sējāns gan piešuvās par skatuves tēlu, bet Busulis uzreiz viņu apklusināja un pareizi darīja, jo apģērbu jau var nomainīt piecās minūtēs.

  4. Cik tas X faktors provinciāls!
    Kas kaut ko tādu vispār slkatās?

  5. Es izteikšu da žas savas domas kā es to redzēju un dzirdēju. Pirmais ko es gribu teikt no Saeimona ir ļoti daudz jāmācās, kā organizēt un pats galvenais vadīt šovu publiski. Man par pirmajiem raidījumiem kurus es redzēju ir attieksme visai slikta. Pirmais ko gribu teikt, ir žūrijas komanda. Sējāns demonstrē, ka vienmēr viņš ir salietojies. Rokas pa gaisu, pielec histēriski kājās. Pa brīžiem sarunā kaut ko nesakarīgu. Kas attiecas uz žūrijas meiteni, tad man ir iespaids, ka viņa ir vienīgā kas cenšas daudz maz profesionāli izvērtēt dziedātāju, vizuālo uzstāšanos un dziedājumu. Kas attiecas uz Busuli, tad viņam tikai Sočos ir jāsed žūrijā. Viņš ne par vienu dziedājumu nebija spējīgs sakarīgi izteikties. Vienīgais zem deguna kaut nomurmināja. Redzot šādu žūrijas darbošanos un vadīšanu, es vairs neskatos TV. Mūsējiem varētu pamācīties Ukrainas Xfaktora, nemaz nerunājot par SAeimonu. Vēl iedvesmojoši bija skatīties Xfaktoru Austrālijā, par Londonu vai ASV nerunājot. Viss sākas ar žūriju, ar tā profesionalitāti, godīgumu pret dziedātājiem.

  6. Nu nevajag jau sabiezināt krāsas. Un nevajag aizmirst, ka šis X-faktors ir pirmais Latvijā. Cienījamā A. Rožukalne – vai Jums, savas profesijas pašā sākumā uzreiz viss gāja kā pa rozēm? Nekas nemisējās un nekad nepaklupāt? Citus nosodīt ir viegli, bet vajadzētu palīdzēt ar padomu un uzmundrināt… Nu jā – LATVIEŠI… Skumji!

    • Es kritizēju visus šovus.tas ir bizness.jo vairāk ieguldīsi,jo vairāk ceri nopelnīt.mūsējie grib nopelnīt labi ar mmazu ieguldījumu.negribu maksāt par it kā patiesības iebarošanu.un par busulu ne tik.

Draugiem Facebook Twitter Google+