Uncategorized

Kur vērtē gleznas?2

Foto – Zanda Birze

“Nesen Latvijas Radio 1 dzirdēju raidījumu, kurā piedalījās mākslas ekspertes Inese Sakne un Dzintra Temerova. Cik sapratu, viņas strādā birojā, kur novērtē gleznas. Man pieder divas gleznas, ko vajadzētu novērtēt. Vēlos, lai to izdara šīs ekspertes. Kā man rīkoties?”
 Mārtiņš V. Pļaviņās

 

– Mākslas darba ekspertīzi lielākoties veic tad, ja gleznas īpašnieks grib to pārdot. Viņam var būt absolūti skaidrs, kas ir darba autors, jo gleznu, piemēram, iegādājies darbnīcā no gleznotāja, bet pastāv arī varbūtība, ka mākslas darba īpašnieks ir dzīvojis ilūzijās, ka viņam pieder gleznas oriģināls. Diemžēl apzinātu viltojumu, mākslas darbu kopiju un gleznu ar mainītiem parak­stiem šodien netrūkst, – situāciju ieskicē stājglezniecības restauratores un mākslas lietu ekspertes Inese Sakne un Dzintra Temerova. – Protams, ka biežāk vilto tirgū pieprasītākās un līdz ar to dārgākās gleznas, kas tapušas eļļas vai citā tehnikā. Atkārtoti sastopamies ar vecmeistaram Vilhelmam Purvītim piedēvētām ainavām. Starp citu, tas jau noticis, viņam dzīvam esot.

Klīst leģendas, ka Purvītis, gribēdams palīdzēt saviem studentiem, dažkārt parak­stījis viņu darbus. Tāpēc Purvīša paraksts parādās ne tikai uz viņa gleznām un ne tikai viņa dzīves laikā, bet arī vēlāk.

Eksperti savā praksē atkārtoti sastapušies ar tonālās glezniecības meistara Valda Kalnrozes, marīnista Eduarda Kalniņa, izcilā gleznotāja Johana Valtera, viena no latviešu nacionālās glezniecības skolas aizsācējiem, Voldemāra Irbes (saukta par baskāji Irbīti), kas strādāja galvenokārt pasteļtehnikā, iemūžinot pilsētas nomaļu skatus, apzinātiem viltojumiem. – Pastelista Irbes darbu kopiju radītājiem ir atvieglots uzdevums, jo pasteļkrītiņus un vecu, melnu papīru vienkāršāk dabūt, nekā sameklēt senu gleznas rāmi, vecu audeklu un eļļas krāsas, kādas bija iecienījis konkrētais autors.

Abas speciālistes ekspertīzi veicot tikai Latvijas mākslinieku darbiem, jo katra glezna esot skrupulozi jāsalīdzina ar citiem šī autora oriģināliem, kuri atrodas muzeju krātuvēs. – Izpētām, vai, radot ekspertīzei nodoto gleznu, izmantota tā pati tehnoloģija, kas citkārt, vai, uzjaucot krāsu, likti lietā pigmenti, kuriem gleznotājs devis priekšroku.

Abas ekspertes ir uzkrājušas vērā ņemamu pieredzi – vispirms Mākslas akadēmijā ieguvušas mākslas vēsturnieka izglītību, tad 20 gadus strādājušas Rundāles pilī – restaurējušas stājglezniecības darbus, pēc tam 1997. gadā izveidojušas savu mākslas lietu ekspertīzes biroju – SIA “Mākslas un antikvāro lietu ekspertīze”.

– To diktēja dzīve –, kad Latvijā izveidojās mākslas darbu tirgus, parādījās arī viltojumi. Cilvēki ieguldīja prāvas naudas, lai nopirktu vecmeistaru gleznas, bet skaidrības, vai ir iegādāts oriģināls vai viltojums, nebija. Šādas pieredzes nebija pat galeristiem.

Restauratoriem esot vieglāk nodarboties ar mākslas darbu ekspertīzi, jo, atjaunojot gleznojumu, to var pamatīgi izstudēt, norāda Dzintra Temerova, kura gleznu restaurēšanai veltījusi 40 gadus.

– Gleznojumu izpētām pa slānim, rūpīgi analizējot visus stilistiskos un tehnoloģiskos komponentus. Tikai tad var izprast darba atbilstību konkrētam autora daiļrades periodam un mākslas virzienam. Iegūtā informācija palīdz atklāt viltojumus. Jāsaka – gleznu viltotāji kļūst arvien rafinētāki.

Kopš Latvija ir iestājusies ES, kopienas regulu dēļ muzeju speciālisti nedrīkst veikt ekspertīzi privātpersonu mākslas darbiem.

– Bet sadarboties ar mums viņiem nav liegts – bieži konsultējamies gan ar muzeju kolēģiem, gan ar citiem, piemēram, ar kriminālistikas nozarē strādājošajiem izpētes laboratorijas darbiniekiem.

Ekspertīzi sāk ar gleznas rūpīgu apskati, izmantojot mikroskopu un arī ultravioletos starus.

– Katram pigmentam un saistvielām ir savs raksturīgais starojums, – atklāj Dz. Temerova. – Ja rodas šaubas, vai uz ekspertīzi atnestā glezna tiešām pieder konkrētā autora otai, ņemam kniepadatas lieluma krāsas paraudziņu un nododam izpētei restauratorei ķīmiķei. Šī ekspertīze notiek ļoti smalki – pat pigmentu molekulārā līmenī. Pēc tam lasām restauratores ķīmiķes iegūtās analīzes, salīdzinām ar datu bankā uzkrāto materiālu un autora individuālajiem glezniecības paņēmieniem.

Kad izpētes darbs paveikts, mākslas lietu ekspertes izsniedz sertifikātu, kas vai nu apstiprina, vai noliedz gleznas autentiskumu, nereti ļaujot personām atgūt līdzekļus no galerijām vai izsoļu namiem par kļūdaini atributētu mākslas darbu.

Lai vienotos par ekspertīzi gleznai, ar stājglezniecības restauratorēm un mākslas lietu ekspertēm Inesi Sakni un Dzintru Temerovu iepriekš var sazināties pa tālruni 29448240 vai sūtot e-pastu uz adresi: inese_sakne@inbox.lv. Konsultācija un sākotnējā mākslas darba apskate ir bez maksas. Ja būs nepieciešama padziļināta izpēte un ekspertīze, samaksu par pakalpojumu noteiks individuāli.

 

LA.lv