Latvijā
Izglītība

Kurā valstī viszinošākie ceturtklasnieki: to noskaidros starptautiskā pētījumā0

Foto: PantherMedia/Scanpix/LETA

Jau no šodienas Latvijas 4. klašu skolēni sāk pildīt dažādus matemātikas un dabaszinātņu uzdevumus, piedaloties starptautiskā matemātikas un dabaszinību izglītības attīstības tendenču pētījumā 4. klasēm.

Tas ir līdzīgs pētījums kā labi zināmais PISA, kurā ik pa trim gadiem tiek testēti 15gadīgie skolēni un ko rīko Ekonomiskās attīstības un sadarbības organizācija (OECD). Taču ceturtklasnieku sasniegumu izpēti organizē Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija IEA un tā nosaukums ir TIMSS 2019.

Tā ietvaros tiks testētas ne tikai skolēnu zināšanas, bet arī aptaujāti skolēni, viņu vecāki, skolu direktori un skolotāji.

Viņiem būs jāizpilda anketas par mācību kvalitāti, kā arī mācīšanās pieredzi skolā un mājās. Savukārt par uzdevumiem zināms, ka tie atbilst skolēnu apgūtajai mācību vielai un ka tie ir dažādi: bērniem būs gan jāizvēlas pareizie atbilžu varianti, gan arī pilnīgi pastāvīgi jāmeklē atbildes.

Mūsu valstī pētījumā iesaistīsies 4792 skolēni no 156 skolām. Kā stāsta pētījuma koordinatore Latvijā Linda Mihno, skolas pētījumam izvēlētas tā, lai būtu pārstāvētas visdažādākās izglītības iestādes: gan lielas, gan mazas, gan laukos, gan pilsētā, gan latviešu, gan arī mazākumtautību skolas. Kopumā pētījumā piedalīsies skolēni no 60 dažādām valstīm.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) parlamentārā sekretāre Anita Muižniece uzsver: būtiski ir tas, ka Latvijas skolēnu zināšanas tiks testētas īsi pirms jaunā izglītības satura ieviešanas. Pētījums notiek ik pa četriem gadiem. Ja arī nākamajā Latvija piedalīsies, varēs salīdzināt, kāds bijis skolēnu sniegums pirms reformas un kāds tas būs pēc tā. Līdz ar to varēšot secināt, vai Latvijas izglītības sistēma ir “uz pareizā ceļa”.

Jāpiebilst gan, ka kaut arī pētījums notiek regulāri, Latvija tajā pēdējo reizi piedalījās pirms 12 gadiem – 2007. gadā.

Toreiz mūsu 4. klašu skolēnu sniegums bija labs: no 38 valstīm, kas piedalījās pētījumā, Latvijas skolēni uzrādīja astoto labāko rezultātu matemātikā un septīto labāko rezultātu dabaszinībās.

2015. gadā, kad Latvija pētījumā nepiedalījās, TIMSS, līdzīgi kā PISA pētījumā, matemātikā spējīgākie izrādījās Singapūras un Honkongas skolēni. Arī dabaszinībās vadošie bija singapūrieši, kuriem uz pēdām mina korejieši. Kopumā pētījumā piedalījās 49 valstis.

Dalība pētījumā arī skolām ļaus secināt, kādas ir skolēnu zināšanas un kādi uzlabojumi mācību procesā vēl nepieciešami. Rīgas Iļģuciema vidusskolas skolotāja Guna Pudule saka: “Pētījums ļaus spriest par to, ko skolēni ziņa vai nezina, tāpēc labprāt piekritām piedalīties pētījumā.”

Saistītie raksti

Latvijas dalība pētījumā tiks finansēta no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem. TIMSS pētījuma izmaksas veidojas no divām daļām – starptautiskās maksas un nacionālajām izmaksām. Starptautiskās iemaksas par pētījumu ik gadu ir 52 379, 05 eiro, kas četru gadu posmā ir 209 516,21 eiro.

Nacionālās izmaksas par viena TIMSS pētījuma cikla norisi ir 144 366 eiro vai gadā vidēji 36 091,5 eiro. Kaut Latvijā uzdevumi un anketas tiks pildītas tikai līdz 3. maijam, rezultātu apvienošana būs ilga: dati būs zināmi tikai 2020. gadā. Jāpiebilst, ka individuāli skolēni pētījumā netiks vērtēti. Katra dalībskola saņems savu vidējo vērtējumu starp citām Latvijas skolām, bet atskaitēs netiks minēts ne skolas nosaukums, ne skolēnu, vecāku un skolotāju vārdi.

LA.lv