×
Mobilā versija
Brīdinājums +10.7°C
Līga
Sestdiena, 23. jūnijs, 2018
6. marts, 2018
Drukāt

Kurš atbildēs, ja sešgadnieku reforma izgāzīsies? (50)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Portālā “manabalss.lv” savākti jau 11 000 parakstu pret skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma. Iniciatīvas autori ir Neatkarīgā izglītības biedrība (NIB), kuru vada Zane Ozola – pedagoģijas doktore, kura dibinājusi un ir valdes priekšsēdētāja vidusskolai “Patnis”.

Kāpēc, jūsuprāt, tik daudz cilvēku parakstījušies pret bērnu laišanu skolā no sešu gadu vecuma? Bieži vien citas, it kā aktuālas iniciatīvas, nesavāc ne pusi no iesniegšanai Saeimā nepieciešamā balsu skaita.

Z. Ozola: Domāju, ka cilvēki parakstās tāpēc, ka daudziem šis jautājums ir svarīgs. Turklāt sabiedrība nav saņēmusi atbildes uz galveno jautājumu: kāds būs ieguvums no agrākām skolas gaitām. Nav arī aprēķinu, cik plānotā reforma izmaksās.

Mūsu biedrība izveidojās, lai par pārmaiņām izglītībā varētu paust pedagoģijas profesionāļu viedokli un aiznest to līdz politikas veidotājiem un īstenotājiem. Parasti ir tā, ka mūžīgie Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) partneri ir skolotāju arodbiedrība, kura gan pēdējā laikā sāk uz izglītības problēmām skatīties plašāk, nerunā vairs tikai par algu jautājumu, un Latvijas Pašvaldību savienība, kas arī ir milzīgs spēks ar savām interesēm. Taču tīrā pedagoģija šajos disputos parasti netika pārstāvēta. Uz ļoti daudziem jautājumiem, ko esam uzdevuši, likumprojekta anotācijā ir atbildēts. Tomēr tā ir acu aizmālēšana. Piemēram, atsauces uz pirms vairākiem gadiem notikušu sešgadnieku skološanas aprobāciju. Toreiz taču netika aprobēta tagad izstrādātā programma! Tā, ko aprobēja, jau toreiz bija ar naftalīna piegaršu, jo tai bija arī ļoti strikts nodarbību plānojums. Nekādu lielo ideju, kas tagad ir jaunajā saturā, toreiz nebija. Tāpēc tagad, kad ir iecerēts skolotājam dot lielāku brīvību pašam domāt, kā strādāt ar bērniem, iepriekšējās aprobācijas pieredze nav izmantojama un uz to nevajadzētu atsaukties.

Sešgadnieku ideja ir sena, tā visu laiku ceļo pa dažādiem politikas plānošanas dokumentiem un, kad vajag, tiek izvilkta. Iepriekš tā faktiski tika aprobēta, lai apgūtu Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļus. Protams, iemesls bija arī milzīgās rindas bērnudārzos. 2011. gadā Rīgā vien rindā bija ap 10 000 bērnu. Toreiz biju viena no tām, kas teica: “Laidiet sešgadniekus 1. klasē, tad atbrīvosies vietas bērnudārzos!”, jo skolas bija pustukšas.

Toreiz to rosinājāt, bet tagad pret šo pašu ideju protestējat.

Tāpēc cilvēkam ir dotas smadzenes, lai izpētes un pārdomu rezultātā spētu savu viedokli mainīt!

Turklāt toreiz drīzāk gribēju pateikt, ka bērns var mācīties arī skolā, ja vien radīta atbilstoša vide. Ja jau tolaik sāktu mērķtiecīgi investēt līdzekļus skolās, lai vidi padarītu bērniem draudzīgāku, tagad varbūt sešgadnieku reformu arī varētu īstenot. Taču jau 2012. gadā sabiedrības protesti pret sešgadniekiem skolās bija gana lieli, cilvēki neticēja, ka valsts spēs sakārtot skolas tā, lai sešgadniekiem tur būtu labi. Toreizējais ministrs Ķīlis reformu apturēja un sākās virzība uz bērnudārzu tīkla attīstību: pašvaldības sāka līdzfinansēt privātos bērnudārzus, arī valsts kādu laiku to darīja. Daudzi vecāki paši sāka veidot bērnudārzus. Arī pašvaldības investēja milzu līdzekļus, būvējot jaunas pirmsskolas. Sešus septiņus gadus, ieguldot milzīgu darbu, mērķtiecīgi ir attīstīti bērnudārzi un atbilstošie normatīvie akti, un tagad tas viss jāatceļ: nauda jāiegulda skolās, bet bērnudārzi jāaizslēdz?

Vai tiešām bērnudārzi būs jāslēdz ciet tāpēc vien, ka tur vairs nebūs sešgadnieku? Lielākā daļa bērnu taču paliks.

Ja uz skolām aizies 20 000 bērnu, bet rindā uz bērnudārziem ir tikai 5000 bērnu, 15 000 vietas bērnudārzos atbrīvosies. Tad privātie bērnudārzi zaudēs ne tikai sešgadniekus, bet arī mazākus bērnus, kuri aizies uz pašvaldības bērnudārziem. Jo privātos bērnudārzus pašvaldības līdzfinansē tikai tad, ja pašvaldības bērnudārzos nav vietu. Nedrīkst aizmirst, ka arī daudzām pašvaldībām joprojām ir finansiālas saistības, jo ir uzcelti jauni miljonus vērti bērnudārzi!

Tāpēc jau jums pārmet, ka jūsu biedrība iebilst pret sešgadniekiem skolā, bažījoties par privāto bērnudārzu nākotni.

NIB nav viena cilvēka biedrība, mums ir 60 biedru. Lēmumu iesniegt šādu iniciatīvu nepieņēmu es viena, bet visa biedrība, kurā tikai daži biedri saistīti ar privāto izglītību. Sešgadnieku reforma ir komplicēta, un tā skar visu izglītības sistēmu kopumā.

Kaut esmu dibinājusi “Patni”, vispirms esmu Latvijas pilsone un patriote. Esot biznesā, esmu iemācījusies rēķināt. Ja redzu, ka valstij kāds lēmums ir ekonomiski neizdevīgs, par to brīdinu.

Ja domātu tikai kā uzņēmēja, par šīm, nepārdomātajām reformām pat varētu priecāties. Jo skolās vairāk reformu, kas nav pieņemamas sabiedrībai, jo lielāks pieprasījums būs pēc privātskolām. Arī sešgadnieku vecāki, ja vien būs iespēja, labāk izvēlēsies privātskolas, kuru vide maziem bērniem ir saudzējošāka.

Dažkārt mūsu biedrībai pārmet, ka bremzējam izglītības satura reformu. Nē, to atbalstām. Taču mēs iebilstam pret nepārdomātām reformas sastāvdaļām.

Kompetenču pieeja it kā ir par lielāku brīvību izglītībā, tai būtu jānojauc robežas, tajā pašā laikā IZM virza iniciatīvas, kas uzliek robežas. Valsts nav izdarījusi labāko, ko varēja, ieviešot reformas. Tāpēc vācam parakstus.

Mani pārsteidz sauklis, kas bija pievienots iniciatīvai pret agrākām skolas gaitām: “Neatņemsim bērniem bērnību!” Vai tiešām, tikko bērns sāk mācīties, bērnība ir beigusies?

Ļoti daudz cilvēku tieši tā arī domā. Tāds bija biedrības lēmums, ka izmantosim šādu saukli. Turklāt skolu vide tiešām nav piemērota tam, lai baudītu bērnību. Tā ir pārāk akadēmiska, un to mainīt neļauj ne tikai līdzekļu un konkrētu plānu trūkums, bet arī domāšana. Rietumeiropas sākumskolās turpretī ir ļoti atvērta un krāsaina vide.

Kāpēc ir tik grūti padarīt izglītības sistēmu brīvāku? Es nerunāju tikai par skolām. Arī pašvaldību bērnudārzos, manuprāt, ir pārāk strikta kārtība, ko mazuļiem izturēt ir liels stress.

Tas ir jautājums par domāšanas maiņu un skolotāja izglītību. Jaunais satura projekts paredz lielāku brīvību, taču nebūsim naivi, tas nebūs vienkārši. Līdz šim skolotāju apmācības bieži ir bijušas formālas. Kāpēc mums jādomā, ka tagad tā nebūs? Skolotāji paši atzīst, ka “pa vecam” strādāt ir vieglāk. Paņemt to pašu darba burtnīcu, ar ko strādāts gadiem, un nedomāt neko jaunu. Tas ir cilvēka dabā. Pedagogi un izglītības iestādes, kas grib mainīties, jau sen ir mainījušies paši un strādā moderni. Mainījušās ne tikai privātās izglītības iestādes, bet arī pašvaldību skolas un bērnudārzi. Kaut negribu konfrontēt pašvaldību un privāto izglītības sistēmu, kopumā gan privātās skolas un pirmsskolas ir fleksiblākas jauno metožu ieviešanā, atvērtībā un bērna personības respektēšanā.

Atgriežoties pie sešgadnieku tēmas, anotācija, kurā pamatota reformas nepieciešamība, sarakstīta tā, ka ir ļoti grūti saprast, kas vispār ir gribēts pateikt. Piemēram, piesaukti kognitīvie un metakognitīvie emocionālie aspekti. Cik cilvēku zina, ko tas nozīmē? Domāju, ka arī Saeimas deputāti, kuriem jāpieņem lēmums, to nesaprot.

Iepriekš jau bijuši mēģinājumi ieviest skolas gaitu sākumu no sešiem gadiem. Taču no šīs idejas atteicās. Kāpēc? Par to skaidru informāciju un datus grūti atrast, tomēr šķiet, ka galvenais iemesls bērnu psiholoģiskās un emocionālās sagatavotības dēļ.

Arī tagad bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs ir jautājis: kurš uzņemsies atbildību, ja reforma izgāzīsies? Mums jau tagad ir arvien vairāk bērnu, kuriem ir uzmanības deficīta sindroms un citas problēmas. Pārāk agra bērnu iemešana skolā šīs problēmas tikai vairos.

Izglītības un zinātnes ministrijai vispirms būtu jādomā, kā nodrošināt, lai skolās būtu atbalsta personāls, kas palīdz strādāt skolotājiem ar problemātiskiem bērniem. Tas būtu daudz svarīgāks darbs nekā sešgadnieku ielikšana skolā. Kāpēc valdība nosaka minimālo bērnu skaitu vidusskolas klasēs, bet nenosaka maksimālo, ja ļoti daudzi skolotāji saka: klases mūsdienās ir pārāk lielas? Jo sevišķi, ja virzāmies uz iekļaujošo izglītību, ja gribam, lai būtu individualizēta pieeja, tām būtu jābūt mazākām.

Ir ļoti daudzi pētījumi, kas pierāda, ka mūsdienu bērni atliek pieaugšanu par desmit gadiem. IZM pārstāvji, sakot, ka bērniem jāpabeidz skola 18 gados, to neņem vērā.

Ja agrāk pabeigs skolu, agrāk nonāks darba tirgū, kur trūkst darbaspēka.

Jūs tiešām domājat, ka 18 gadus vecs mūsdienu jaunietis ir spējīgs nopietni strādāt? Viņi vēl nav pieauguši.

Ja plāno reformu, ir tai jābalstās gan uz pedagoģiskiem, gan ekonomiskiem argumentiem. Piemēram, lai sakārtotu skolas tā, lai tās būtu sešgadniekiem piemērotas, būs vajadzīgi arī ļoti lieli finansiāli ieguldījumi.

Pievienot komentāru

Komentāri (50)

  1. jā….tiesi tā…BĒRNAM ATŅEM BĒRNĪBU!!! IESĒDINA SKOLAS SOLĀ….,atņem kustēšanos >>>UZKRAuj smagu somu….tas nekas , ka bērnam vēl kauliņi trausli..mugurkauls iespējams būs līks!Visam savs laiks!TAS nu ir skaidris , tie skolās sūtītāji ir bez bērniem….un galīgi āmuri!!! Jau apnikuši viņu eksperimenti!

  2. Protams,ka neviens.

  3. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;)))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmolibersatu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  4. neviens neatbildēs, kāds tikai smagi nopūtīsies – tā bija KĻŪDA!!!

  5. nu cik ta tās reizes var kāpt uz vienu un to pašu grābekli……….tak bija jau tā reforma pāris desmit gadu atpakaļ-izgāzās
    Šadurskim personīgi-prātiņ nāc mājās atpakaļ

  6. Kliķe, kura barojas no nodokļu maksātāju naudas, jūt, ka ilgtermiņā aptrūksies barotāju, tāpēc bērnus, jau drīz no dzimšanas, dzīs uz skolu. Nebrīnīšos, ja skolas gaitas saīsinās uz 10 klasēm. Vergus tak vajag, no kuriem nodokļu veidā noplēst ādu līdz kauliem.

  7. Kādēļ atkal “kāpj uz tā paša grābekļa”? Šis jautājums jau tika cilāts pirms 30 gadiem, kad mani bērni gatavojās sākt skolas gaitas. Dažus( liekas 3) gadus pamuļļājās un tomēr atgriezās pie tiem pašiem 7 gadiem… Nu nav salīdzināma bērnu uztvere 6 un 7 gados!

  8. Jūs tiešām domājat, ka 18 gadus vecs mūsdienu jaunietis ir spējīgs nopietni strādāt? Viņi vēl nav pieauguši-te izpaužas vecāku iemācītā bezpalīdzība.Paaudze, kurai visu pasniedz uz paplātes tas varētu būt pat neiespējami! Paldies vecāku pāraprūpei . Izcils rezultāts !

  9. Kad mans dēls kļuva 6 gadus vecs, bērnu dārza audzinātāja man sacīja: “Sūtiet savu dēlu skolā! viņam bērnu dārzā nav ko darīt.” Iesāka, mācības padevās viegli, pabeidza gadu agrāk kā viņa vecuma bērni , iestājās augstskolā, pabeidza to un tikai tad viņu iesauca obligātajā karadienestā, jau nobriedušā vecumā. Visi bērni nav vienādi un jau tagad katram ir iespēja savu bērnu sūtīt uz skolu jau 6 gadu vecumā, ja tas attīstībā atbilst skolas prasībām. Nevajag tik daudz spriedelēt par to un izglītības ministrijai izrādīt aktīvu darbošanos jautājumā, kam nav nekādas jēgas. Kur gan aiziet mūsu nodokļu maksātāju naudiņa!! Visi bērni nekad nebūs vienādi !

  10. Te pienāca Kinzulis - Atbildēt

    parasti experimentē uz pelītēm -Latvijā uz bērniem – kur skatās tiesībsargs – laikam uz Ainažu prihvatizāciju…

  11. protams ka izgāzīsies

  12. NEVIENS nu jebšu uzņemsies politisko atbildību, kas ir tas pats… jau cik reformas tā ir izgāzušās

  13. Izm laikam strādā pilnīgi idioti. nevar piespiedu kārtā dzīt visus bērnus uz skolu sešu gadu vecumā. Ne visi bērni attīstās vienādi un no tā arī jāiziet. Bez tam ne skolas, ne paidagogi šādai reformai nav gatavi. un ja pridurskis tādējādi cer samazināt vajadzību pēc bērnudārziem, tad jāprasa, cik tad viņam ir samaksājis par šo reformu puveklītis.

  14. Cik var ņemties un vaimanāt par šo reformu! Beidziet auklēties ar bērniem.
    Visu cieņu Šadurskim.

    • Pridurskim par katru cenu šo reformu vajag izdabūt cauri, kamēr vēl ir ministrs. Jo citādi jau nav ar ko izcelties.

    • tad cienīt šito iedomīgo tipu? vai viņš pats vispār saprot, ka jau tā sačakarēto izglītības sistēmu viņš šādā veidā var sagraut pavisam?
      Un ja viņš savā muļķībā domā, ka jaunieši ātrāk jādabū darba tirgū, tad jāsamazina skolas gadu skaits no 12 uz 11. Boļševiku laikā latviešu skolās bija 11 klases, krievu skolās tikai 10. latviešu bērniem gads ilgāk bija jāmācās tādējāļ, lai tupie iezemieši labāk iemācītos lielvalsts valodu. Tagad, kad ir tik daudz iespēju un tehnisko līdzekļu, taisni derīgi būtu samazināt skolas gadu skaitu.

    • čiki_briki_egles_pupi Atbildēt

      Aizvediet tak to veco onānistu Šaduriku pie galvas daktera! Kāds naxuj no viņa specis??? Par izglītību lai jaunie lemj, ne šis vecais mērkaķis!

  15. Neatbildēs neviens, jo šarikovdurskieši jau vairs nekūrēs šo “izminu”.

  16. Muļķīgs jautājums. Vara Latvijā “pieder”tautai, tauta arī atbildēs!

  17. Nu pirmajā gadā būs izvēle,bet pēc tam…?

  18. Te pienāca Kinzulis - Atbildēt

    un disertācija ar doktora grādu pedagoģijā paliks spēkā?

  19. Gan es pati, gan mani bērni skolā sāka iet no 6 gadiem. Nekādu problēmu nebija. 21 gada vecumā jau bakalaurs bija, pietika laika gan karjerai , gan bērnu dzemdēšanai. Tās infantīlās mammītes pašas veido tādus pašus infantīlus bērneļus, kas nekad nebūs gatavi ne mācīties, ne strādāt.

    • Iedzimts-vari priecāties.

    • Nuja nav ko auklēties. Reku austrumzemēs 10 gados jau meitas pie vīra izdod un 14 gados jau bērnus sāk dzemdēt i nekāda vaina. Āfrikā 12 gadīgi knēveļi jau karo un galina cilvēkus, nav ko ar tiem sīčiem tā auklēties, Latvija var!

  20. Laukos tos bērnus jau pl6 ceļ augšā, lai paspētu pl7 uz skolēnu autobusu. Un mājās tiek vēlā pēcpusdienā. Bērnu dārzā jau guļ pusdienas laiku, bet skolā nē. Gara diena, bērni noguruši.

  21. Naudas jau nav, lai taisītu šādu reformu. Atkal skolotājiem uz kakla, tik varēs veidot materiālo bāzi-tas vairāk par par mācību saturu. Un kas tad tos bērnus mācīs bērnudārzā 1. klasē??

  22. Nu ir taču izeja-pāriet atpakaļ; uz 11 klašu izglītību un-voalā-18 gados skolu esam beiguši kā agrāk .Grib tak pagarināt mācību gadu-tad nu lai mācās,nevis kā tagad-visu maija mēnesi slaistās mācību gada beigu gaidās.Iegūto papildu mācību laiku izmantot lietderīgi mācību vielas izlīdzināšanai.

  23. Nodokļu maksātāji!

  24. Kāpēc kādam jāatbild, jo neviens līdz šim nav atbildējis, kāpēc vēl joprojām jāmācās krievu-okupantu valodā ???

  25. 50% patiesi nav jēga ne no 7 n 8 , jo jau ir maugļi

  26. Ko var muldēt par privātajām skolām un bērnudārziem !Cik Latvijā ir tādu cilvēku kuri savus bērnus tur var atļauties skolot.Katrs mēs to saviem bērniem gribētu,bet neesam jau miljonāri.Daudzi nevar samaksāt pat parasto bērnudārzu.Laukos cilvēki nevar galus savilkt kopā un bērnus pabarot.Vajag nolaisties uz zemes ne viss plivināties pa mākoņiem.

  27. Kāpēc tas sešgadnieks nevar mācīties bērnudārzā, kur visas telpas un pedagogi ir tam piemēroti??? Kāpēc nevar sakārtot programmas tā, ka uz skolu jau nāk sagatavots bērns un mācās jau 2. klasē??? Vai kā tur tos klašu numurus maina…
    Kāpēc viss jāgrauj, jānīcina un tad atkal no jauna to pašu taisa? Vai mēs esam tik bagāta valsts???

    • Kur paliek 1.klases prieks-uz skolu! Kādā bērnudārzā?

    • Es gribētu, lai mans bērns 1.kl. iet skolā, nevis b/d. Kur prieks par pirmo skolas dienu??? Kādā vēl bērnudārzā?

      • Es gribētu, lai mani bērni mācās privātskolā , un lai pašvaldības pārtrauc pārkāpt Satversmi un kropļot konkurenci – maksā arī par tiem bērniem, kas mācās privātskolās . Un 6 gadīgs bērns 1 klases vielu var mācīties bērnudārzā bez stresa .

  28. Viens mazdēls 1.klasē gāja no 6.gadiem,otrs no 7.gadiem. Sešgadniekam bija grūti uzreiz pieslēgties mācībām ,ievērot skolas disciplīnu.Viņš kļuva nervozs. Viss izlīdzinājās otraja pusgadā, tāpēc meita otru puiku nolēma sūtit gadu vēlāk.Mācības problēmas neradīja,jo daudz ko bija apguvis bērnu dārzā.Arī klases kolektīvā iejutās ātrāk.

    • Te ,lūk, arī ir atbilde ,bērndārzā jau bija apguvis to ko mācīja 1.klasē ,lai tad tas bērndārza pēdējais gads ir arī skolas 1.klase, pie tam programmu taču modernizēs atbilstoši 6-gadnieku prasībām un spējām.Vidusskolu vajadzētu beigt 17-18 gados ne 19-20 kā ir tagad.Senāk taču bija septiņgadīgā pamatizglītība un 14 gadu vecumā bija arodskola vai vidusskola ,vai tehnikums.Tagad cilvēki tizlāki palikuši ka jāsēž skolas solā līdz 20gadiem? Jo ātrāk sāks mācīties amatu arodskolās ,jo labāks meistars sanāks.Tagad taču tāpat sanāks pamatskola 9-gadīgā ,6+9=15 gadi un uz arodskolu mācīties amatu.

  29. Pastāv pases vecums (dzimšanas gads) un bioloģiskais vecums. Dažkārt astongadīgais savā attīstība līdzinās piecgadīgam un otrādi, tsk. arī fiziskā attīstībā. Gala lēmums vecākiem, jo dz’zžiem lietderīgi sākt māčities vēlā, piemēram, sasniedzot astoņus gadus.

    • Komisārs Reksis Atbildēt

      Bija tāds viedoklis par piemērotību skolas vecumam, ka skolā jāsāk iet, kad nomainījušies piena zobi.

  30. 1989.gadā ieviesa iešanu skolā no 6 gadiem,bet drīz viss pajuka.Kāpēc jālikvidē viss labais,dzenoties dažām ES valstīm pakaļ.Uzskatu,ka skolā jāiet no 7 gadiem,ja vēlaties,tad samaziniet mācību gadu skaitu uz 11 un būs visiem labi.

    • Anglija jau no 4 gadi jaiet skola un visi ir apmierinati, jo berni tad visu var labak iemacities. Mana mazmeita jau 5 gados lasa, zin tris valodas, anglu, latvieshu, polu.

      • Vecmāmiņ, mīļā-Anglija nav Latvija-mums nav naudas, lai radīto to vidi-kāda ir citur. Arī ekskursijas un citas labas aktivitātes-kas atmaksās? Ja valsts un pašvaldības lietderīgāk izmantotu naudu un tiešām domātu par bērniem, nevis ražotu papīrus un runas, tad būtu savādāk. Nav jau svarīgi gan-kā to nosauc ( 4 gados skolā???? ). Pie mums bērni arī mācās jau no pusotra gada.

  31. Kas par tizlu jautajumu? Gribi ved, gribi neved to bernu uz skolu 6 gados.
    Ja prata nav, tad ari attiecigi jautajumi un attieciga tauta, un attieciga valsts….

  32. Turklāt sabiedrība nav saņēmusi atbildes uz galveno jautājumu: kāds būs ieguvums no agrākām skolas gaitām.

  33. Turklāt sabiedrība nav saņēmusi atbildes uz galveno jautājumu: kāds būs ieguvums no agrākām skolas gaitām.>>>> Ieguvums buus BEERNIEM!!! – saku kaa padumijas laika 6-gadiigais pirmklasnieks toreiz, dzimis 1960. gadaa!!! Attieciibaa uz sho stulbo resno baabu – taadaas nav veerts pat klausiities, noeedusies cuuka!!!

  34. Nu, te nu beidzot parādās un noskaidrojas, no kurienes pūš vējš – no privāto bērnudārzu un skolu puses, baidoties zaudēt bērnus – maksājošos klientus. Pārējie piesauktie argumenti stipri apšaubāmi, diskutējami un neskaidri. Izglītības sfērā nekad nebūs skaidri paredzamu rezultātu – viss veidojas un uzlabojas praktiskā darbībā, izejot no radušās situācijas. Tā ir demagoģija – nepārtraukti prasīt kaut kādus izskaidrojumus.

    • 1989.gadā arī ieviesa iešanu skolā no 6 gadiem,bet drīz viss pajuka.Kāpēc jālikvidē viss labais,dzenoties dažām ES valstīm pakaļ.Uzskatu,ka skolā jāiet no 7 gadiem,ja vēlaties,tad samaziniet mācību gadu skaitu uz 11 un būs visiem labi.

      • Laist meitu skolā no 6 vai 7 gadu vecuma? Vecāki ilgi domāja un šaubījās. Konsultējās ar vairākiem psihologiem un bērns rudenī uzsāka skolas gaitas 6 gados. Septiņi būs tikai šogad. Pagaidām nav problēmu. Tik daudz brīvlaiku, mācību laiks līdz pusdienlaikam. Ir laba sagatavotība bijusi bērnudārzā. Bet katrs bērns jau ir savādāks. Varbūt citiem ir cita pieredze. Bet varbūt problēmas ar skolu ir arī no 7 vai 8 gadu vecuma?

  35. Esmu pilnīgi pret sešgadniekiem pirmā klasē! Bērni tam nav gatavi (ja kāds ir, vecāki jau tagad var sūtīt bērnu ātrāk, ja vēlas, tiesa, zinu neveiksmīgu piemēru)!

  36. Nevajag celt paniku Atbildēt

    Nevajag satraukties ! Neviens neatbildēs un tapēc droši var īstenot šo projektu !

Draugiem Facebook Twitter Google+