Mobilā versija
+3.1°C
Daina, Dainis, Dainida
Pirmdiena, 23. oktobris, 2017
15. februāris, 2017
Drukāt

Labāk LED gaismas, ne masāžas sēdeklis (3)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

"Audi" adaptīvie lukturi tā saudzē pretējo joslu, saglabājot tālu pilnas jaudas starojumu labajā nomalē.

Pēc manas pagājušās nedēļas replikas par miglas lukturu pareizu un aplamu lietošanu sarunās, telefona zvanos, interneta komentāros nācies uzklausīt desmitiem dažādu savas rīcības skaidrojumu. Galvenais no tiem ir šāds – ar ieslēgtiem “migliniekiem” jūtos drošāk, labāk, vairāk pasargāts no tumsas slēptiem gājējiem, dzīvniekiem, citiem šķēršļiem, un pretimbraucējam jau nu tie nemaz tik stipri acīs nekož…

Nekož jau, nekož. Paciest jau var. Vairāk kremt tas, ka “četraču” iegūtā drošības sajūta ir maldīga ilūzija. Miglas gaismas kūlis tiešām ir platāks, tas it kā piepilda tavu tuvāko apkārtni, bet – tas ir īss. Īsāks pat par tuvajām gaismām, un ar nelielu ātrumu nepietiekams, lai uz pamanīto reaģētu. 50 km/h ir vairāk nekā 10 m/sek. Tavs reakcijas laiks vismaz pussekunde, bremzēšanas ceļš vēl metri desmit… Nedos neko reālu tie miglinieki. Vajadzīgo attālumu minētajam pilsētas ātrumam ceļa labajā pusē izgaismo tuvās gaismas. To kreisā puse gan ir “apcirpta”, lai pretimbraucēju saudzētu, bet arī gaismo tālāk nekā miglas lampas.

Un vienīgais no pašreizējā auto apgaismes režīmiem, kurš patiešām šķēršļus parāda pietiekamā attālumā, ir tālās gaismas. Un tieši tās, nevis ilūziju radošos migliniekus, mums vajadzētu lietot pēc iespējas vairāk. Katrā brīdī, kad pretimbraucošie ir pietiekamā (vairāk par 200 metriem) attālumā. Pat uz sekundi ieslēgtas, tās lieliski parādīs labo nomali 100 un vairāk metru attālumā, kopā ar pretimbraucēja gaismām apskatīsiet arī kreiso ietvi vai grāvmalu. Dariet tā – līdz brīdim, kad tiksiet pie nākotnes auto. Tam būs “adaptīvās gaismas”, kuras spēj pielāgoties jebkurai kustības situācijai, izgaismot visu vajadzīgo un neko lieku bez pilota iejaukšanās. Bez apnicīgajiem un nogurdinošajiem jautājumiem. Tuvās? Tālās? Miglu?! Vienas datora pārvaldītas gaismas. Vislabākās.

Nākotne jau ir mūsu ceļos. Pērnajā “Gada auto” konkursā speciālo inovatīvo tehnoloģiju balvu žūrija piešķīra “Opel Astrai”. Jā – relatīvi lētam kompaktklases auto. No dalībniekiem tādas bija, protams, arī daudz dārgākajiem “Audi”, “Volvo” utt. Nav te vairs viena vai divu kvēldiegu lampiņu, kuru starojumu pavisam pieticīgi spēj konfigurēt reflektoriņi. Ir desmiti diožu, kurus gudrais robots spēj izslēgt tajās vietās, kur atrodas pretim vai pa priekšu braucošie, blakus viņiem atstājot visu tevis kāroto spilgtumu. Vēl vairāk – kombinācijā ar GPS uztvērēju auto pats zina, ka priekšā līkums, un pagriež gaismu vajadzīgajā virzienā. Super! Varat ticēt tiem, kas jau pamēģinājuši, – tumsas brauciens tā kļuvis daudz vieglāks. Tātad – tiem, kam tumsā nākas braukt daudz, vienai no galvenajām papildaprīkojuma izvēles prioritātēm vajadzētu būt LED gaismām. Nevis, piemēram, masāžas sēdekļiem vai ceļa garenlīniju atpazīšanas programmām, kuras diemžēl nespēj darboties tur, kur līniju nav. Tumsa ir visur. Jo tālāk no lielceļiem, jo melnāka… Slēdziet tālās!!! Pelniet, lai varētu tikt pie adaptīvajām.

Tāds moderno tehnoloģiju slavinājums iznāca. Lai nepārsaldinātu, nobeigumā viens brīdinājums no citas auto datorizēšanas jomas. Izcila ērtība – “keyless go” (vari auto atvērt un darbināt atslēgu, no kabatas neizņemot) izrādījusies bīstama. Pērn Latvijā bez fiziskas ielaušanās nosperti vairāki simti visai jaunu auto. Hakeri spēj noskanēt jūsu lietotās atslēgas starojumiņu un to noviltot. Ko darīt? Dārgākajiem auto papildu pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanu jau pieprasa apdrošinātāji. Vidējai un kompaktklasei saimniekam jābūt modram pašam. Kāds slēpts slēdzītis – kā vecos labos laikos – vismaz jāiemontē….

 

gaismas

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Man dziļi riebjas tās modernās tehnoloģijas autobūvē! Tās neglābjami nogalina automašīnas..

  2. Un vienīgais no pašreizējā auto apgaismes režīmiem, kurš patiešām šķēršļus parāda pietiekamā attālumā, ir tālās gaismas.
    ———————
    Izlasīju līdz šim teikumam un tālāk vairs nelasīju! Lai raksta autors šādā veidā pabrauc pa meža ceļie,- sākers buku pāc buka vējstiklā! Starp tālo un tuvo gaismu ir aklā (tumšā) zona, uz kuru dzīvnieks reaģē, lai pārskrietu pār ceļu.

  3. Ieteikums pēc iespējas biežāk lietot tālās gaismas neiztur kritiku, jo prasa biežāku acs adaptāciju gan vadītājam, gan pretimbraucošo auto vadītājiem. Tas rada papildus slodzi redzei un palielina risku kļūdīties, bet tas jau ir stāsts par smadzeņu darbību…

    Un ieteikums pelnīt, lai tiktu pie adaptīvajām gaismām jau sāk izklausīties pēc ņirgāšanās!

Draugiem Facebook Twitter Google+