Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
4. septembris, 2015
Drukāt

Produkti un uztura bagātinātāji, lai organismā netrūktu dzelzs

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Bālumu un nogurumu var izraisīt ne tikai pārslodze un izsīkums, bet arī maz­asinība, kas nozīmē, ka asinīs trūkst dzelzs un līdz ar to hemoglobīna, kas piegādā skābekli audiem un orgāniem.

Visvairāk dzelzs var uzņemt, ēdot liellopu un putnu gaļu, kā arī aknas. Gaļas produkti satur tā dēvēto divvērtīgo dzelzi, kas uzreiz nokļūst asinīs un tiek iesaistīta vielmaiņas procesos. Priekšroka būtu dodama svaigai gaļai, jo, to sasaldējot, ievērojams dzelzs daudzums iet bojā. Augu valsts produkti, piemēram, pupas, brokoļi, bietes un žāvēti augļi satur trīsvērtīgo dzelzi, kuru organisms izmanto sliktāk, tādēļ veģetāriešiem sava ēdienkarte jāplāno ļoti pārdomāti.

“BENU aptieku” farmaceite Tatjana Patenko turklāt iesaka gaļu kombinēt ar dārzeņiem, nevis kviešu putru, jo kviešos esošais tinīns kavē dzelzs uzsūkšanos.

 

Kam jāuzmanās īpaši

“Daudz strādājot, ciešot no stresa un neregulāri un nesabalansēti ēdot, nereti organismā pietrūkst vitamīnu un mikroelementu, tostarp dzelzs,” atzīst Tatjana Patenko. “Pāris mēnešus dzelzs deficītu var nejust, bet vēlāk tas izpaužas ar nogurumu, koncentrēšanās grūtībām, apātiju, elpas trūkumu un vājumu fiziskas slodzes laikā. Tad ir arī bāla āda, muskuļu sāpes, trausli nagi, biežāka slimošana ar elpceļu infekcijām, kā arī iesārts urīns.”

Farmaceite uzsver, ka īpaša uzmanība dzelzs krājumiem organismā pievēršama grūtniecēm un zīdītājām, jo mazulis izmanto mātes rezerves. Riska grupā ietilpst priekšlaikus dzimušie bērni, kā arī tie, kuru māmiņas sirgst ar cukura diabētu un mazasinību, un mazuļi no četru līdz sešu mēnešu vecumam, kurus baro ar krūti. Bērniem dzelzs ir ļoti svarīga smadzeņu attīstībai, koncentrēšanās spēju un atmiņas nodrošināšanai. Papildus tā vēlama arī pusaudžiem, jo organisms strauji attīstās.

Dzelzs deficīts mēdz rasties sievietēm, kuras menstruāciju laikā zaudē daudz asiņu, tādēļ vismaz reizi gadā vajadzētu veikt asins analīzes, lai noteiktu hemoglobīna līmeni. Dzelzs krājumiem organismā īpaši jāseko līdzi veģetāriešiem.

 

No aptieku plauktiem20150904202052_1928

Ja radušās aizdomas par dzelzs trūkumu, tā mazināšanai un enerģijas vairošanai noderēs daudziem labi pazīstamais hematogēns. Divas tāfelītes satur desmit mikrogramus dzelzs, kas atbilst jauniešu un vīriešu dienas devai. Pieejami dažādi hematogēna veidi, piemēram, ar šokolādes un ingvera garšu. Taču, ja atklāta mazasinība, jālieto medikamenti, kas pašsajūtu uzlabos jau pāris nedēļu laikā. Dzelzi saturoši uztura bagātinātāji lietojami divus līdz trīs mēnešus, kursu atkārtojot divreiz gadā.

Ja sieviete grūtniecības laikā lieto kombinētos vitamīnus ar folijskābi, C vitamīnu un dzelzi, visticamāk, ar to pietiks, taču nereti pēdējos gaidību mēnešos, veicot asinsanalīzes, izrādās, ka ar šo dzelzs daudzumu tomēr ir par maz.

Vislabāk organismā uzsūcas divvērtīgās dzelzs preparāti, taču tie izraisa vairāk blakņu, piemēram, sāpes kuņģī, metālisku garšu mutē, sliktu dūšu, vemšanu, aizcietējumu, un daudzi tos nepanes. Tie iekrāso arī zobus, taču šīs sekas iespējams novērst, izskalojot muti ar ūdeni. Pēc ilgstošas lietošanas var būt melni izkārnījumi, taču tas nav nekas bīstams. Svarīgi ievērot, ka šie preparāti jālieto tukšā dūšā. Savukārt trīsvērtīgās dzelzs preparāti jāuzņem ēšanas laikā vai tūlīt pēc maltītes. Vislabākā izvēle ir jaunākās paaudzes bisglicināta helāti, kas izraisa daudz mazāk blakņu.

Dzelzs preparāti pieejami visdažādākajās formās – kapsulu, šķīstošu vai košļājamu tablešu, kā arī sīrupu veidā. Lai tie labāk uzsūktos, ieteicams uzdzert apelsīnu vai citu skābu sulu. Divas trīs stundas pirms to ieņemšanas jāatturas no tējas, kafijas un piena produktu lietošanas. Arī kalcija preparāti kaulu stiprināšanai jāieņem ar vismaz pāris stundu intervālu.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+