Kultūra
Māksla

Laika robežu pārkāpēji Daugavpilī 0


Darbs no keramiķes Marutas Raudes retrospektīvās izstādes “Vienmēr maksimāli”.
Darbs no keramiķes Marutas Raudes retrospektīvās izstādes “Vienmēr maksimāli”.
Publicitātes foto

Pārdomas par laika robežu laušanu, dialogs starp dažādu laikmetu māksliniekiem kā jauna apgaismība par mūsu pašu pieredzi, piemiņas kopšana, atceroties pāragri mūžībā aizsauktas mākslas personības, refleksijas par Lietuvas pēdējo 100 gadu vēsturi…

Tik plašs pārdomu spektrs gūstams Daugavpils Marka Rotko mākslas centra jaunajā sezonā – astoņās izstādēs, kas, atzīmējot drīz gaidāmo meistara 115. jubileju, durvis vērs piektdien, 21. septembrī (plkst. 14 – tikšanās ar māksliniekiem; plkst. 16 – svinīgā ceremonija), un turpināsies līdz 4. novembrim

Rotko centra piedāvājumā īpašu uzmanību un interesi raisa Sandras Krastiņas personālizstāde “Ekrāns”, kurā eksponētajos apjomīgajos gleznu ciklos ar nosacītu apzīmējumu “krekli” un “buļļi” (izstādīti 2016. gada personālizstādē “Civilisti” izstāžu zālē “Arsenāls”) analizēta varas anatomija, māksliniecei paužot savas izjūtas par laiku, atmiņu, varu un varoņiem.

Pārdomas par laiku un saikni starp laikmetiem iemieso arī izstāde “Divi Šagāli”, kas veidota kā savdabīgs dialogs starp diviem māksliniekiem – ģeniālo Marku Šagālu (1887 – 1985) un talantīgo lietuviešu gleznotāju Jonu Daniļausku (dz. 1950). Daugavpilī apskatāmais iespaidīgais Šagāla radošais mantojums ir Bībeles motīvu caurvīts. Kā uzsver lietuviešu mediju mākslinieks un kritiķis, prof. Remigijs Venckus, šajā gadījumā gleznu var skatīt kā filozofiju, kas ne vien paver jaunus domāšanas modeļus, bet arī iedrošina dzīves definēšanu. Līdzīgi Šagālam pasaules koordinātas tiek definētas arī lietuviešu mākslinieka Jona Daniļauska glezniecībā, jo arī viņa gleznas darbojas kā pagātnes laika spoguļi, un pati pagātne tiek uztverta kā mākslu inspirējošs elements.

Savukārt izstādē “Neatkarība Latvijā dzimušo brāļu Šamīru mākslas darbos” varēs apskatīt unikālu kolekciju – Liepājā pasaulē nākušo brāļu Šamiru (Šeftelovicu) mākslas darbu izlasi – ārkārtīgi izraēlisku, bet ar saknēm dziļi Latvijas zemē. Kurators un redaktors – Jorams E. Šamirs.

“Vienmēr maksimāli” – tik trāpīgs nosaukums dots šovasar pāragri mūžībā aizgājušās keramiķes Marutas Raudes (1965 – 2018) daiļrades retrospekcijai, kurā izvēlēti darbi no viņas iepriekšējo gadu izstādēm, kā arī starptautiskā keramikas mākslas simpozija “Ceramic Laboratory” Daugavpilī. Radītus dažādās tehnikās un krāsu gammās, tos vieno mākslinieces tiekšanās pēc maksimālā, šajā gadījumā – tēlu un formas vienotībā. Maruta Raude sarīkojusi vairāk nekā 20 personālizstādes, piedalījusies grupu izstādēs un mākslas simpozijos Latvijā un ārzemēs.

“Smalka, noslēpumaina un jūtīga glezniecība, lakoniska izteiksmes valodā, bet vienlaikus dziļa pārdzīvojumā,” šādi mākslas zinātniece Valda Mežbārde raksturojusi šovasar mūžībā aizsauktās mākslinieces, daugavpilietes Silvas Linartes (1939 – 2018) mākslu. Piemiņas izstādē “Dvēseles ainas” aizrauj daudzveidīgās dabas noskaņas – nevis kādas konkrētas vietas atainojums, bet vispārinājums, nosacītība, kas vijas cauri gadalaikiem, – mākslinieces dvēseles ainas…Turpat – arī tekstilmākslinieču Ilonas Linartes-Ružas un Daces Pudānes izstāde “Līdzīgie kodi”. Dvīņumāsas Ilona un Dace dzimušas Silvas Veronikas Linartes un Leonarda Linarta ģimenē.

Savukārt Lietuvas mākslinieku izstāde “Mantojums” (“X:Pa/Likimas”) iedziļinās kaimiņvalsts simt neatkarības gadu vēsturē, pētot tās attīstību un izceļot šī perioda galvenos atskaites punktus. Tas ir ilga laika uzsākums, kurā dažādu jomu māksliniekus aicina strādāt pāros pie viena mākslas darba, meklējot jaunus mākslinieciskās izpausmes veidus un pieredzes. Šogad tajā piedalās 18 dueti ar slaveniem autoriem no Panevēžas un citām Lietuvas pilsētām. Darbi tiks dāvināti Panevēžas pilsētai un papildinās jaunā mākslas centra aizsākto kolekciju.

Vienlaikus Daugavpilī apskatāma arī starptautiskā glezniecības simpozija “Mark Rothko 2018” dalībnieku darbu izstāde.

LA.lv