Sputnik/Scanpix/LETA

Laikmetīgās operas cikls “Lulu” atgriežas sākotnējā formātā 1

Sākot ar svētdienu, 20. augustu, katru otro svētdienu savā sākotnējā formātā – bez maksas izrādot laikmetīgu operu iestudējumus pieaugušajiem, – pie skatītājiem atgriezīsies laikmetīgo operu cikls “Lulu”, vēsta rīkotāji.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Pirms katra iestudējuma demonstrācijas ievadstāstījumu populārzinātniskā izklāstā sniegs zinoši lektori: komponiste Gundega Šmite, komponists un mūzikas žurnālists Andris Dzenītis, režisors Viesturs Meikšāns un muzikoloģe Baiba Kurpniece, iekrāsojot būtisko kanādieša Pola Vivjēra, britu Harisona Bērtvistla un Džordža Bendžamina, kā arī amerikāņa Džona Adamsa operās un uz skatuves notiekošajā. Norises laiks un vieta – svētdienās plkst. 18 kinoteātra “Splendid Palace” “Cafe Film Noir” zālē.

LULU sezonu 20. augustā plkst. 18 atklās Kloda Vivjēra opera “Koperniks”. Vivjērs tiek uzskatīts par izcilāko Kanādas skaņradi. Karlheinca Štokhauzena māceklis, spilgta rokrasta īpašnieks, kam raksturīgas modālas melodijas sarežģītā harmoniskā ietērpā, skaniskie meklējumi spektrālisma un minimālisma virzienos, un kas iedvesmota no tautas mūzikas, popmūzikas un ceļojumu iespaidiem uz Tālajiem Austrumiem. Pjēra Odī iestudējums Reinberta de Lēva vadībā ar teicamiem solistiem un instrumentālām vienībām Asko Ensemble un Schönberg Ensemble no Nīderlandes operas, par ko vairāk stāstīs komponiste Gundega Šmite.

CITI ŠOBRĪD LASA

Divas nedēļas vēlāk, 3. septembrī – Harisona Bērtvistla opera “Mīnotaurs”. No sengrieķu mītiem pazīstamais tēls, kurš ir pa pusei cilvēks, pa pusei – vērsis, ir iesprostots Krētas labirintā un ilgojas atrast pats sevi. Reizi deviņos gados Atēnas Krētai upurē septiņus nevainīgus jauniešus. Šoreiz to vidū ir arī drosminieks Tēsejs, Aitras un Egeja dēls, kurš apņēmies briesmoni nonāvēt un šo asiņaino tradīciju izbeigt. Skatuviski spilgts Stīvena Lengridža iestudējums un vienlaikus – pasaules pirmizrāde no Londonas Karaliskās operas maestro Antonio Papāno vadībā. Mītiskajā pasaulē ievadīs komponists un mūzikas erudīts Andris Dzenītis.

Savukārt 17. septembrī “Lulu”piedāvā Džordža Bendžamina operu “Written on Skin”, kas pirmoreiz dienasgaismu ieraudzījusi Eksanprovansas festivālā 2012. gadā, un gadu vēlāk ar gandrīz nemainīgu muzikālo sastāvu izrādīta Londonas Karaliskajā opernamā. “Written on Skin” ir neparasts un sarežģīts darbs, kurā 21. gadsimta eņģeļi nolemj atgriezties 13. gadsimtā, lai radītu un piedalītos cilvēces dzīves procesos. 2013. gada Keitijas Mičelas iestudējums no Londonas Karaliskās operas komponista vadībā ar izcilu solistu ansambli, to vidū Barbara Hanigena. Vairāk stāstīs režisors Viesturs Meikšāns.

Savukārt 1. oktobrī – amerikāņu minimālista Džona Adamsa uz vēsturiski politiskiem notikumiem balstītā opera “Nixon in China”. Tā ir trīs cēlienu opera, kuras sižeta pamatā ir ASV prezidenta, par anti-komunistu dēvētā Ričarda Niksona Ķīnas apmeklējums 1972. gadā. 15 gadus vēlāk, režisora Pītera Selarsa mudināts, Džons Adamss rada mūziku Alises Gudmenas libretam, ko papildina Marka Morisa horeogrāfija. Vērosim Ņujorkas Metropolitēna operas 2011. gada veikumu oriģināltandēma – Pītera Selarsa režija un Džons Adamss pie diriģenta pults – interpretācijā. Rūpīgāku ieskatu un ceļavārdus pirms operas demonstrēšanas sniegs muzikoloģe Baiba Kurpniece.

Ieeja visos seansos – bez maksas.