Publicitātes foto. Kolāža – la.lv

Ko ar operas logo gribēja pavēstīt leģendārā “laša” autors Gunārs Lūsis? 1

Viens no Latvijas arhetipiskajiem simboliem ir varenais lasis – zivs, kas vienmēr atgriežas mājās. Tā bija tik populāra, ka reizēm preces cenu nosauca nevis latos, bet lašos. Monētas grafisko dizainu veidoja pieredzējušais dizainers Gunārs Lūsis, kurš draugu vidū tiek saukts arī par “laša tēvu”.

Reklāma
Reklāma

Ķengaragam vārds no laša ķeņķa

Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Kokteilis
Izplatītas frāzes, ko vedeklām labāk neteikt vīramātēm 1
Lasīt citas ziņas

“Saņemot tādus pasūtījumus, jārēķinās ar ļoti plašu vērtētāju loku, domai ir jābūt skaidri saprotamai,” spriež mākslinieks Gunārs Lūsis. “Toreiz vispirms domāju, ka būtu jāatjauno pirmskara laika monētas. Tomēr Augstākās padomes naudas zīmju dizaina komisija nolēma, ka jāveido jaunas. Rūpīgi izstudēju vecās Latvijas monētas un izstrādāju jaunu koncepciju. Uz 1, 2, 5, 10 un 20 santīmu monētām tika veidots ornamentāls tēls, kas simbolizē rītu, vakaru un darba cēlienu. Uz 50 santīmiem, 1 un 2 latiem izmantoti sižeti, kas ataino trīs Latvijas pamatvērtības: mežu (priede), jūru (lasis) un zemi (govs). Tās ir vērtības, kas palīdzējušas Latvijai ne tikai izdzīvot, bet arī uzplaukt…” atceras dizainers.

“Īpaši mīļa man kā kaislīgam makšķerniekam ir viena lata monēta, uz kuras attēlots aptuveni četrus kilogramus smags laša tēviņš. Dodoties uz nārsta vietu, viņam virs apakšžokļa izveidojas izaugums – ķeņķis. Starp citu, Ķengarags patiesībā ir bijis Ķeņķurags un Daugava bija viena no Eiropas lašīgākajām un krāčainākajām upēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lasis uz monētas ir vitāls un rotaļājas – ir lēcienā. Simboliski vērtējot, lasis ir zivju karalis, kas, lai turpinātu dzimtu, atgriežas mājās. Tā ir zīme identitātes saglabāšanai,” piebilst autors.

Savā mākslinieka gājumā Gunārs Lūsis radījis plakātus, grāmatu noformējumu, gleznojis un izgatavojis ap simts logotipu. Viens no viņa pēdējā laika darbiem ir Rīgas Riharda Vāgnera biedrības logo, kura vizuālajam simbolam Gunārs izvēlējies Klīstošo holandieti. Prestižs un atbildīgs darbs bija logo “Dzirnakmens” veidošana Latvijas prezidentūrai ES Padomē.

Kroņlukturis operā

Jaunākais mākslinieka meistarstiķis ir logo Latvijas Nacionālajai operai un baletam. “Tēma man bija tuva. Mans sievastēvs Jāzeps Lindbergs bija operā diriģents, un dzīvoklī visu laiku skanēja klavieres… Zīmei jābūt viegli lietojamai gan uz biļetēm, plakātiem, bukletiem, uz personāla tērpiem, telpās un uz ielas… Pētīju literatūru, klīdu operā un ap operu. Meklēju idejas, līdz ieraudzīju zāles centrālo akcentu – kroņlukturi. Lukturis izstaro gaismu. Gaisma ir telpas dvēsele.

Saturiski rāmā gaismas dzišana operas nama zālē akcentē svētsvinīgo izrādes sākumu.

Savukārt gaismas mirdzums izrādes beigās liek atcerēties pārdzīvoto…” logo tapšanu atklāj Gunārs.

Zigmārs Liepiņš vērtē jauno logo: Lai top gaisma!

Zigmars Liepiņš, Latvijas Nacionālās operas un baleta teātra valdes priekšsēdētājs: “2015./2016. gada sezonas sākumu skaisti iezīmēja jauns Latvijas Nacionālās operas un baleta teātra logotips, kuru radījis mākslinieks Gunārs Lūsis. Līdz šim teātra logotipos bieži bija skatāma teātra fasāde, tās atturīgi cēlā forma. Tomēr mūsu uzticīgo publiku interesē ne tikai ēkas ārējais veidols. Tāpēc jaunajam logotipam izvēlējāmies arhitekta Reinholda Šmēlinga sacerētā krāšņā interjera viduspunktu, jo jau kopš 1887. gada Lielās zāles monumentālā lustra iezīmē teātra vēsturiskās mājvietas centru, harmoniski vienojot laikmetus, teātra talantīgo mākslinieku un prasīgās publikas skatienus. Lai top gaisma – operā un baletā, tagad un turpmāk!”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.