Latvieša dvēsele Blaumaņa stāstos 0

Valmieras teātra Lielajā zālē 23. februārī pirmizrāde krāšņam lieldarbam “Vidzemnieki” Indras Rogas režijā, kurā dramaturģe Justīne Kļava apvienojusi zem viena nosaukuma “Vidzemnieki” Rūdolfa Blaumaņa mazāk zināmos stāstus un noveles.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj 10
Lasīt citas ziņas

Desmit Blaumaņa stāsti, kas apvienoti vienā veselumā. Izrādē būs dzīvā mūzika, par ko režisore I. Roga teic: “Tas būs distancēts, nevis reālpsiholoģisks skatījums uz Blaumani. Kaut arī stāsti ir sarakstīti gandrīz pirms 100 gadiem, tie ir par mums pašiem – latviešiem –, mūsu ikdienas cīņām, bēdām, šaubām, priekiem, ilgām un sapņiem. Blaumanis tik ļoti ir mīlējis latviešu cilvēka dvēseli un tā sarežģīto, pretrunīgo dabu, vienlaikus nebūdams akls – līdzās baltumam redzēdams arī melnumiņus, kas brīžiem spēja sagandēt vai visu cilvēka mūžu, ka tā bija kļuvusi par viņa vienīgo un vissvarīgāko vielu.”

Aktierim Rihardam Jakovelam šis nav pirmais R. Blaumaņa darbs. Viņš 2016./2017. gada sezonā saņēma “Spēlmaņu nakts” balvu “Gada aktieris” par Krustiņa lomu izrādē “Pazudušais dēls”, tāpēc vaicāju Rihardam, ko viņš par Blaumani atklāja šajā darbā. Rihards neslēpj: “To grūti salīdzināt, jo tā bija gatava luga, bet šajā darbā ir salikti vairāki stāsti kopā. Caur šiem stāstiem mēģinām parādīt ne tikai vidzemnieku, bet, es pat teiktu, katra latvieša cilvēciskās attiecības, neslēpjot un neizskaistinot cilvēka attiecības ar naudu, mīlestību.” Ja Rihardam jāsalīdzina “Pazudušais dēls” Reiņa Suhanova režijā un I. Rogas “Vidzemnieki”, tad lielā būtiskā atšķirība ir skatuves – Apaļā zāle un Lielā zāle. “Apaļajā zālē esam tuvu skatītājam, tur nolasās katrs vaibst, skatiens, bet Lielajā zālē ir cits vēriens. Visam jābūt plaši un droši. Darīt to, kā tas ir salikts, un tad jau būs rezultāts. Tās ir lielākās atšķirības starp abiem šiem iestudējumiem,” tā Rihards. Kad ieminos Rihardam, ka tagad Blaumanis ir iepazīts un saprasts, Rihards smejot teic: “Nezinu, vai saprasts, bet man patīk Blaumanis. Viegli, saprotami strādāt ar viņa darbiem. Latvietis parādīts vienkārši, saprotami, ar humoru, smeldzi.”

CITI ŠOBRĪD LASA

“Vidzemniekos” Rihardam ir divi tēli. Viens tas izlēmīgais un otrs tas neizlēmīgais. “Viens ir puisis Jānis, kuram ir jāizdara izvēle – mīlestība vai nauda. Viņš izšķiras par naudu, jo baidās iet zaldātos uz 17 gadiem. Viņš izdomā, kā no tā tikt vaļā, jo saimniekus ar zemi zaldātos neņem, tāpēc drošākā izvēle ir atraitne ar māju, saimniecību, nevis mīlestība. Kas būtu noticis, ja būtu izvēlējis otro variantu, to jau skatītāji redzēs. Otrs varonis ir Ādams Roga, kuram mīlestība iet pa priekšu, bet nav drosmes, pārliecības atzīties mīlestībā. Nav pārliecības. Labi, ka beigās gan viss ir labi. Jānis – izlēmīgais – iet un ņem. Ādams – neizlēmīgais – zina, ko grib, bet nevar saņemties,” smaidot nosaka Rihards.

Izrādes radošajā komandā vēl scenogrāfe un kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone, komponists Mārcis Auziņš, horeogrāfe Inga Raudinga, gaismu mākslinieks Jānis Sniķeris. Vidzemniekus parādīs aktieri Aigars Apinis, Kārlis Arnolds Avots, Elīna Dambe, Alise Danovska, Rūta Dišlere, Kārlis Freimanis, Rihards Jakovels, Pauls Iklāvs, Mārtiņš Liepa, Kārlis Neimanis, Ilze Pukinska, Ieva Puķe, Rihards Rudāks, Uldis Sniķers un Elīna Vāne.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.