Mobilā versija
+0.8°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Pirmdiena, 11. decembris, 2017
24. februāris, 2017
Drukāt

Latvieši nav nekādi tūdaliņi. Saruna ar režisoru Regnāru Vaivaru (2)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs
REGNĀRS VAIVARS

Dzimis 1973. gadā

1997. gadā absolvējis Latvijas Kultūras akadēmiju, iegūstot diplomu aktiera un režisora specialitātē.

Spilgtākās režijas: I. Bergmana "Laulības dzīves ainas" (2016), A. Molčanova "Pusslepkava" (2015), H. Levina "Vecpuiši un vecmeitas" (2014), P. Sanajeva "Apglabājiet mani zem grīdas" (2012), "Aija pēc Jaunsudrabiņa" (R. Vaivara skatuves variants un režija, 2010 – par šo izrādi izvirzīts "Spēlmaņu nakts" 2010./2011. balvai nominācijā "Gada režisors").

Apbalvojumi: par M. Perveņeckas, N. Vorožbitas darba "Drakula. Dēmoni" (2007) iestudējumu – laikraksta "Diena" gada balva kultūrā, par E. Olbija lugas "Kam no Vilka kundzes bail?" iestudējumu – "Spēlmaņu nakts" balva "Gada dramatiskā izrāde 2003./2004. gada sezonā".

Jaunnedēļ, 27. februārī, Latvijas Nacionālā teātra LMT Jaunajā zālē pirmizrādi piedzīvos izrāde “Lidojošais Travolta” Regnāra Vaivara režijā – stāsts par latviešu bailēm izrauties no sev ierastās vides, tā sacīts izrādes pieteikumā. Ieceres pirmavots ir Artūra Dīča luga, kura pārliecinoši un vienbalsīgi ieguva pirmo vietu Nacionālā teātra lugu konkursā 2016. gadā. Sarunā ar režisoru Regnāru Vaivaru arī par to, cik lielā mērā lugas iestudētājs var atļauties atkāpties no pirmavota.

– Ienākot Jaunajā zālē izrādes “Lidojošā Travolta” mēģinājumā, nāsīs iesitas īsta siena smarža, uz skatuves saripinātas lielas siena ķīpas…

R. Vaivars: – Siens ir no Kurzemes, jo izrāde vairāk par Kurzemi, Latgalē siens smaržo citādi…

– Izrādes stāsts esot par latviešu bailēm izrauties no ierastās vides. Vai jums šķiet, ka mēs tik tiešām no tā baidāmies?

– Baidās jebkurš cilvēks. Un par to arī ir izrāde. Kāpēc krietni pieauguši bērni nevēlas aiziet no mammas, kad, pēc visa spriežot, to nabas saiti jau vajadzētu pārraut? Tu sāc saņemt algu, bet vēl paliec pie vecākiem. Jo ērti. Cita vide uzliek citus pienākumus.

– To jau par Itāliju stāsta, ka jauni vīrieši ilgi neprecas un dzīvo pie mammas, bet no Latvijas gan daudzi jaunie un ne tikai kur tik pasaulē pelna maizi…

– Bet kāpēc neatgriežas atpakaļ? Dzīvo briesmīgos apstākļos, pa desmit cilvēkiem vienā istabā, bet nebrauc mājās, jo ir kauns paziņot, ka ir zaudētāji. Tas atkal ir jautājums par bailēm no izraušanās. Ne vienmēr šīs bailes saistās ar izraušanos no ierastiem apstākļiem. Tās var būt saistītas ar izraušanos no jebkā. Arī sava zaudējuma atzīšanas.

– Kas ir jūsu izrādes varonis Travolta?

– Džeks, kurš sevi sajūt kā krutāku mākslinieku nekā tie, kuri studē dažādās augstskolās, strādā institūcijās, pelna naudu… Viņš uzskata, ka galīgos laukos – mēs šo vietu nosaucām par Nirzu, jo Nirza skaniski ir kaut kas pa vidu starp nirvānu un dir…u – var radīt daudz jaudīgāku mākslu, nekā esot un mācoties jebkur citur un agri vai vēlu iekļaujoties tajās institūcijās, kas visapkārt pastāv. Bet lidojošais tāpēc, ka ar lidošanu saistās Travoltas mākslinieciskā performance.

Jo vairāk bail pamest ierasto vidi, jo lielāka ir vēlme saglabāt mugurkaulu taisnu. Ja pats saproti, ka esi mīkstais, tomēr centies savas sievas, bērnu, vecāku un draugu priekšā tāds neizskatīties. Bailes izrauties no savas vides vēl nebūt nenozīmē, ka nav iespējams tajā dzīvot cilvēka cienīgu dzīvi.

Izrādes stāsts, protams, nebūs līdzīgs Pepijai Garzeķei. Ja cilvēkiem sāp, viņi ļoti reti ir laipnīgi cits pret citu. Un visvairāk katram sāp viņš pats. Vēl tas būs stāsts par to, ka cilvēki kaut ko gaida no Dieva un nekad nedomā, kāpēc mēs neko nedodam Dievam.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. pie la-vīzes masmēdekļa administratīvās SILES lopiski truli parazitējošo kriminālnoziedznieku zināšanai Atbildēt

    > pie la-vīzes masmēdekļa administratīvās SILES lopiski truli parazitējošajiem kriminālnoziedzniekiem
    .
    PRETLIKUMĪGA CENZŪRA smird, la.lv administratīvie “locekļi”. Tieši tāpat, kā šo kriminālrecidīvo noziegumu piekopjošie “lielākie kretīni”. Galvenokārt – tāpēc, ka šajā pašreizējā “tiesiskajā valstī” CENZŪRA IR AIZLIEGTA un neizbēgami TIEK SODĪTA SASKAŅĀ AR LIKUMU!!!

    =======

    Latvijas Republikas SATVERSME.

    VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības

    89. Valsts atzīst un aizsargā cilvēka pamattiesības saskaņā ar šo Satversmi, likumiem un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem.

    90. Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības.

    91. Visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas BEZ JEBKĀDAS DISKRIMINĀCIJAS.

    100. Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. CENZŪRA ir AIZLIEGTA.

    =======

    Ir sacīts: “Likuma nezināšana (un, īpaši jau, pat nevēlēšanās zināt) neatbrīvo no LIKUMĪGĀS ATBILDĪBAS.”

    Un, arī: “Cilvēkam galva ir paredzēta galvenokārt domāšanai – NEVIS tikai kā plauktiņš cepurei / pakaramais lakatiņam, vai arī priekš tam, lai putni rumpi nepiegāna.”

  2. Hallo, žurnālist! Painteresējieties par aktieru sastāvu, lai maldināšana!

Draugiem Facebook Twitter Google+