Ekonomika
Tehnoloģijas

Latviešu izstrādātās mobilās lietotnes gūst milzu panākumus ASV0


Mobilā lietotne “Asya”, ko izveidojuši Ēvalds Urtāns un Ariels Tabaks, ir ambiciozs projekts ar mērķi pārveidot savstarpējo komunikāciju.
Mobilā lietotne “Asya”, ko izveidojuši Ēvalds Urtāns un Ariels Tabaks, ir ambiciozs projekts ar mērķi pārveidot savstarpējo komunikāciju.
Foto: Timurs Subhankulovs

Kā no zila gaisa. Tā varētu raksturot jaunuzņēmuma “Asya” parādīšanos. Tikai pērn oktobrī dibinātais uzņēmums jau burtiski pēc diviem mēnešiem uzvarēja dzīvesstila un tehnoloģiju konferencē “Digital Freedom Festival”, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Tomēr, kā pārliecinājos pēc sarunas ar uzņēmuma dibinātājiem Ēvaldu Urtānu un Arielu Tabaku, nav nozīmes uzņēmuma vecumam.

Svarīga ir ideja un tās potenciāls atstāt vislielāko iespaidu uz cilvēku dzīvi, un “Asya”, iespējams, ir viens no Latvijas jaunuzņēmumiem ar vislielāko potenciālu.

Zem nosaukuma “Asya”, kas indiešu un ebreju valodā nozīmējot “grācija” vai “elegance”, slēpjas īpaša lietotne, kurai latvieši iemācījuši klausīties un analizēt sarunu, nodrošinot atgriezenisko saiti, palīdzot uzlabot lietotāja komunikācijas prasmes.

Ideja par šādu lietotni Ēvaldam radusies pirms gada, taču tās attīstībā neko neesot veicis. Tad vasarā saticies ar Arielu un attīstība notikusi zibenīgi. Līdz tam viņš veidojis dažādus atvērtā pirmkoda (angļu val. “open source”) robotus, mākslīgā intelekta (AI) risinājumus, sporta viedrīkus utt.

Viņu diezgan droši var saukt arī par vienu no Latvijas spēcīgākajiem AI speciālistiem, kurš brīvos brīžos apmāca arī amata brāļus.

“Bija daudz un dažādas idejas, taisīju dažādus pētījumus. Pirms kāda gada bija saruna ar cilvēku, kurš manī neklausījās, stāstīja tikai par lietām, kuras interesē viņu.”

“Negribēju nonākt tādā situācijā un domāju, ka jāuztaisa rīks, kas karājas kaklā un klausās runātājā – ja par ilgu runā, tad novibrē. To pašu dara arī lietotne telefonā, tomēr nu jau ideja un mērķi ir ambiciozāki par vibrēšanu,” stāsta Ēvalds.

Šobrīd kaklarotas izstrāde ir nedaudz atlikta otrajā plānā, visus spēkus koncentrējot lietotnei. Tomēr arī par kaklarotu aizmirsts nav, jo tā strādātu nemitīgi, kamēr lietotnes darbība beidzas līdz ar telefona baterijas izlādēšanos vai telefona izslēgšanos.

Ēvalds spriež, ka kaklarotas izstrādē būs jāinvestē aptuveni miljons, iespējams, jāmeklē arī dažādi partneri. Līdz ar to lietotne šobrīd ir galvenā.

“Vibrācija ir tikai viena no lietām, ko lietotne dara. Savus pētījumus doktorantūrā, proti, teoriju, izmantoju praktiskai lietošanai lietotnē.”

Ir zinātniski pierādīts – ja cilvēki sinhronizē savu runas tempu ar sarunu biedra runas tempu, tad arī smadzenes “sinhronizējas” un uzlabojas runas uztvere.

“Mūsu lietotne spēj atpazīt balsis un izveidot tādu kā pirkstu nospiedumu katrai. Tiklīdz sistēmai pievienojas jauni cilvēki ar jaunām balsīm – tā spēj atpazīt jaunos. Tāpat lietotne spēj atfiltrēt fona troksni. Tagad trenējam lietotni atpazīt runātāja emocijas pēc audiofaila. Izdodas diezgan labi – algoritms atpazīst emocijas labāk, nekā to spēj vidējais cilvēks.”

Uzņēmums patlaban ir noslēdzis savu pirmssēklas investīciju raundu 120 000 eiro apmērā sadarbībā ar riska investīciju fondu “Change Ventures” un “BuildIT Latvia” akceleratoru.

Latvieši izstrādā lietotni ar mākslīgo intelektu cilvēces komunikācijas prasmju uzlabošanai.
Publicitātes foto

 

Mainīs to, kā cilvēki komunicē

Savukārt Ariels pēdējos septiņus gadus strādājis dizaina aģentūrā, piedalījies dažādu zināmu projektu, piemēram, “Latvijai 100”, veidošanā.

“Man ideja par kaklarotu likās fascinējoša. Tad sākām runāt par mākslīgo intelektu, to, ka varētu padarīt tehnoloģiju inteliģentāku, parādījās ideja par mobilo lietotni. Šobrīd tieši lietotne ir visa projekta centrā, jo telefons ir jebkuram, nav obligāti jāpērk vēl viens “gadžets”.”

Svarīgākais mirklis – bija jāizšķiras, kam tieši mēs lietotni taisām. Izvēlējāmies to izstrādāt, lai palīdzētu veidot attiecības. Ir cilvēki un investori, kuri ideju vispār nesaprot, bet īpaši jaunākiem cilvēkiem ideja liekas lieliska.

“Potenciālais investors nesen atrakstīja, ka mēs darām labu lietu, jo meditācijas lietotne “Calm” nupat piesaistījusi 88 miljonus investīciju un šī projekta vērtība ir sasniegusi miljardu dolāru,” saka Ariels.

“Asya” jau kādu laiku atrodas “BuildIT” akseleratora pārziņā. Abi uzņēmēji pieredzi slavē, uzsverot, ka akseleratorā runājuši ar daudziem mentoriem, kas viņus iedvesmojuši.

“Runājām ar Volesu Grīnu, kurš specializējas tieši produktos, kas maina cilvēku kultūru, un gādājis par daudzu jaunuzņēmumu attīstību. Viņš teica, ka “Asya” mainīs to, kā cilvēki runā, ideja esot grandioza.”

 

Runā īsāk – domā skaidrāk

Abi izstrādātāji saprot, ka šobrīd nepieciešamība pēc rīka, kas analizē komunikāciju, nav pārāk liela, taču tikai tāpēc, ka nekas līdzīgs tirgū netiek piedāvāts.

Pirms “Fitbit” izveides arī neviens nesekoja soļu skaitam u. c. veselības mērījumiem. “Asya” dod izpratni par komunikāciju, kas vēlāk uzlabo komunikācijas gaitā pieņemtos lēmumus.

Divu neirozinātnieku Marka Valdmana un Endrū Ņūberta grāmatā “Words Can Change Your Brain” pētītas iespējas sarunas uzlabošanai. Viens no viņu atklājumiem – ja sarunas ilgumu ierobežo līdz 30 sekundēm, rodas nepieciešamība pārdomāt tās saturu.

Tad arī sarunas dalībnieki sāk domāt skaidrāk. Un otrādi – jo ilgāk runā, jo lielāka iespēja, ka sarunas gaitā tiks izpaustas negatīvas emocijas. Bet vienmēr var uzdot jautājumu – kāpēc runāt pusstundu, ja var runāt divreiz mazāk?

“Es, piemēram, nereti, runājot ar sievu, palaižu “Asya”, un tas man liek piedomāt pie sarunas stila, vairāk ieklausīties otra teiktajā. Jo vairāk ieklausies, jo lielāka veidojas uzticība abu pušu starpā, un tas ir jebkuru attiecību pamats. Sieva pamana, ka esmu uzlicis “Asya”, jo sāku dīvaini izturēties.”

“Bet šāda rīcība ir apzināta, esmu nolēmis sarunas biedram veltīt vairāk uzmanības. Savukārt, kad vakarā, pārradies mājās no darba, esmu noguris un pasaku ko skarbu, tad sieva liek man uzlikt “Asya”. Tas pierāda, ka ikdienā lietotne ietekmē komunikāciju,” norāda Ariels.

Interesanti, ka lietotne izveidota kā katra lietotāja dārzs, kas jākopj. Jo mazāk lietotājs komunicēs, jo sliktākā stāvoklī būs dārzs.

“”Nike” reiz bija “NikeFuel Score” – rādītājs, kuru varēja krāt, tā sevi motivējot. Mums ir lietus lāses – ikreiz, kad notiek saturīga saruna, tu nopelni vairāk lietus lāšu. Jo vairāk komunicē, jo lielāka iespēja tās nopelnīt. Un šīs lietus lāses var izmantot dārza attīstīšanai.”

Būs dažādi līmeņi un dažādas iespējas, kā lietus lāses pelnīt, būs iespēja izvēlēties, piemēram, trīs cilvēkus, ar kuriem būvēt attiecības un tad ar lietotnes starpniecību būs jākopj šīs attiecības. Tas liks biežāk satikties un kaut vai iedzert kafiju ar tuvajiem cilvēkiem.

“Gribam cilvēkus atkal padarīt par cilvēkiem, dabūt viņus ārā no telefoniem un sociālajiem tīkliem,” saka Ariels.

Šobrīd viņi vēl lietotni izmēģina un uzlabo tās dizainu – gan paši, gan bezmaksas palīgi. Lietotnes biznesa modelis balstīsies uz maksas abonementiem.

Kad lietotne ieraudzīs dienas gaismu? Visticamāk, šī gada aprīlī vai maijā. Šobrīd uzņēmums aktīvi meklē papildu līdzekļus.

“Vieni investori ir gatavi riskēt, otri grib tūlītēju rezultātu. Ideja ir mazliet riskanta, un nav daudz tādu, kas grib uzņemties risku. Taču beigās mūs atbalstīs ambiciozi investori, kas ir gatavi lielam veiksmes stāstam,” pārliecināts Ariels.

Kā galveno lietotnes tirgu viņi redz ASV, kur jau šobrīd meditācijas un sevis izzināšanas lietotnes gūst lielākos panākumus.

“”Mindfulness app” vērtība ir 1,2 miljardi. “Calm” pusgada laikā četrkāršojis savu vērtību. Labsajūtas lietotnes kopumā ir apmēram 4,2 miljardu vērtas. Uzskatu, ka esam 10 miljardu eiro vērts uzņēmums,” nodomus neslēpj Ariels.

Latvieši izstrādā lietotni ar mākslīgo intelektu cilvēces komunikācijas prasmju uzlabošanai.
Publicitātes foto

 

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

SIA “Asya” dibināta 2018. gada 1. oktobrī. Dibinātāji – Ēvalds Urtāns un Ariels Tabaks. Ēvalds specializējas mākslīgā intelekta risinājumos, bet Ariels – dizainā.

 

Dīgšana

Piesaistīti finanšu līdzekļi apmēram 17 000 eiro apmērā no grantiem “Atspēriens” un “Iedvesma”.

Iekļuvis pašmāju akseleratora “BuildIT” programmā, kas nodrošina ar telpām un dažādiem konsultantiem, kā arī pirmssēklas stadijā investējis 20 000 eiro.

Uzņēmums šobrīd aktīvi strādā pie jaunu investīciju piesaistes.

 

Augļi

2018. gada beigās uzņēmums triumfēja dzīvesstila un tehnoloģiju festivālā “Digital Freedom Festival”, iegūstot iespēju kandidēt uz vietu slavenajā ASV “500 Startups” akseleratorā un iespēju iegūt 150 000 dolāru lielas investīcijas.

Uzņēmuma potenciālu novērtējuši vairāki slaveni ASV jaunuzņēmumu konsultanti un zinātnieki.

 

VĒRTĒJUMS: Arvien būtiskāk jādomā par līdzsvaru starp tehnoloģiju izmantošanu un ikdienas saziņu

Kate Mažāne, “Digital Freedom Festival” ģenerāldirektore: “”Asya” izstrādātais komunikācijas rīks, kas palīdz padarīt sarunas ar līdzcilvēkiem apzinātākas un jēgpilnākas, ir apvienojis divus populārus tehnoloģiju pasaules attīstības virzienus – mākslīgo intelektu un apzinātību.”

“Tehnoloģiju piesātinātā pasaulē arvien būtiskāks ir jautājums par to, kā efektīvi izveidot līdzsvaru starp tehnoloģiju izmantošanu un ikdienas saziņu. Pasaulē pēdējo divu gadu laikā vairāki apzinātības un veselīga dzīvesveida jaunuzņēmumi ir izauguši līdz multimiljonu kompānijām.”
Saistītie raksti

“Mākslīgā intelekta risinājumiem būtiski ir kvalitatīvi un visaptveroši dati, tādēļ, turpinot attīstīt “Asya” komunikācijas rīku un datiem kļūstot vēl precīzākiem, tas ļaus papildināt risinājumu ar jaunām iespējām un funkcionalitāti.”

“Ceram, ka “Asya” turpinās “Funderful”, kas uzvarēja 2016. gada “DFF” un tikko noslēdza veiksmīgu pārdošanas darījumu, iesākto un to nākotnē sagaidīs spoži panākumi.”

LA.lv