Mobilā versija
+7.0°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
1. septembris, 2015
Drukāt

Latviešu mūzikas bākas un ceļa zīmes

Vasks_7

Iznākuši vairāki mūsu mūzikai būtiski ieraksti. Visupirms – Pētera Vaska un Andra Dzenīša autordiski. Skolotāja un viņa skolnieka mūzikas albumi (Andris Dzenītis E. Dārziņa skolā mācījās kompozīciju tieši pie Vaska, savu komponista ceļu virzot radoši atšķirīgā gultnē).

Pēterim Vaskam tas ir viens no daudzajiem ārzemēs tapušajiem albumiem – par to parūpējusies Šota izdevniecība Vācijā un skaņu ierakstu kompānija WERGO.

Savukārt pirmais pilnais diska ieraksts tas ir Liepājas Simfoniskajam orķestrim tā mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģenta Atvara Lakstīgalas vadībā, turklāt diviem no ciešripā iekļautajiem Vaska skaņdarbiem – opusiem “Sala” un “Credo” tas ir pirmais ieskaņojums diska formātā vispār. Ieraksts tapis Liepājas Latviešu biedrības namā, un, kā atzinis diriģents, darbs ir paveikts kvalitatīvi (tam nu var droši piekrist!), jo Pēteris Vasks un izdevniecība pauduši vēlmi ar Liepājas mūziķiem sadarboties arī turpmāk.

Orķestrim, kurš gadu desmitiem nenogurstoši ir veltījis savus spēkus tieši latviešu mūzikas atskaņojumiem, tā ir iespēja popularizēt savu darbību starptautiskā mērogā, jo prestižās izdevniecības WERGO produkcija ir pieejama un tiek respektēta visā pasaulē. Pētera Vaska darbu spriegās un plašās līnijas Liepājas orķestra skanējumā tiek ievilktas pārliecinoši un emocionāli – vai gan darbu ētiskais piesātinājums nemudina uz tiešu un gana atklātu jūtīgumu? Bet “Sala” gan diska, gan Vaska daiļrades kontekstā iezīmējas ar savu citādību, kā vēršoties pie Alfrēda Kalniņa vai Sibēliusa pasaules un atrodot tajā jaunas krāsas.

Dzenitis_7Andra Dzenīša kompaktdisku “E(G)O” laidis klajā Latvijas Mūzikas informācijas centrs ar mērķi veicināt interesi par mūsu skaņumākslu gan Latvijā, gan arī plaši ārpus tās. “Bākas, ceļa zīmes, pagrieziena punkti manā pēdējo gadu radošajā darbā”, autobiogrāfiski “cēloņsakarību ķēdes posmi mentālā līmenī”, noteikta dzīves laika nogriežņa sajūtu vērojums un dokumentācija – tā pats komponists raksturo albumā iekļauto skaņdarbu virkni.

Albuma saturs un tā veidojums ļauj ielūkoties Andra Dzenīša daiļradē visai daudzpusīgi – platē ietverti gan orķestra, gan kamermūzikas, gan kora sacerējumi, veidojot noapaļotu kompozīciju, ko iesāk un noslēdz skaņdarbi orķestrim – dabas vīzijas bez cilvēka klātbūtnes – “Prelūdija”. “Gaisma” (atskaņo Kaizerslauternas-Zārbrikenes Vācu radio simfoniskais orķestris Karela Marka Šišona vadībā) un “Postlūdija. Ledus” (Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, diriģents – Šišons). Taču autors iedziļinās arī zemapziņas dziļumos stīgu kvartetā “Trataka”. “Point noir” (atskaņo Silēzijas stīgu kvartets), meklē vienotību starp vēdisko un kristīgo pasauli opusā korim “Om, Lux Aeterna” (atskaņo Latvijas Radio koris un diriģents Kaspars Putniņš), veido spriegas attiecības starp ego un apkārtējo esamību saksofona koncertā “E(GO)”, konceptuāli virzoties uz atrisinājumu vienotībā un atspoguļojot atteikšanās procesu no paštīksmas centrtieces. Koncertu atskaņo tā rašanās rosinātājs saksofonists Arvīds Kazlausks kopā ar diriģentu Normundu Šnē un Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri. Orķestra krāsas, grodā koncepcija, dramaturģija un koncertisks spēlesprieks ir šā skaņdarba izcilās puses (koncerts, tāpat kā “Postlūdija. Ledus” ir ar Latvijas Lielo mūzikas balvu apbalvoti jaundarbi).

 

 

New_music_7Tikpat saistoša klausīšanās interesentus gaida albumā “New Music from Latvia<2014”, kuru sarūpējis Latvijas Mūzikas informācijas centrs. Diska koncepcijas autore komponiste un muzikoloģe Santa Bušs ir izveidojusi pārliecinošu un aizraujošu skaņu dokumentējumu.

Mārtiņš Viļums, Santa Bušs, Santa Ratniece, Jānis Petraškevičs, Sabīne Ķezbere, Andris Dzenītis – ieraksts ietver vidējās un jaunākās paaudzes autoru darbus, kuri zīmē spilgtu latviešu laikmetīgās mūzikas kopainu diapazonā no kamermūzikas līdz simfoniskajai mūzikai, no smalkām, gleznieciskām krāsu spēlēm, loģiski pamatotām un sīki izstrādātām uzbūvēm līdz emocionāli piesātinātām koncepcijām. Tradīcijas saaužas ar novatorismu, pagātnes mantojuma pēdas ar mūsdienīgu pasaulskatījumu. Darbi rakstīti laikposmā no 2005. līdz 2012. gadam, vairāki no tiem ir dabūjuši starptautiskas godalgas un Latvijas Lielo mūzikas balvu, bet blakus latviešu atskaņotājiem te stājušies arī “Ensemble Modern” ar Pēteru Etvešu un slovāku čellists Antons Jaro. Koši!

 

 

 

 

 

Pēteris Vasks

“Sala. Musica appassionata. Credo”

Liepājas Simfoniskais orķestris, Atvars Lakstīgala

Izdevējs: WERGO, 2015

Andris Dzenītis

“E(GO)”

Izdevējs: Latvijas Mūzikas informācijas centrs, SKANI, 2015

“New Music from Latvia <2014”

Izdevējs: Latvijas Mūzikas informācijas centrs, 2015

Pievienot komentāru

Objektu Dobelē saista ar 11. septembri; dome aicina nedramatizēt (5)Sociālajos tīklos izraisījusies diskusija par Dobeles pilsētas domes fasādeis piestiprināto lidaparāta astes daļas mulāžu, kas daļai vērotāju likusi atcerēties 11. septembra notikumus ASV. Domes pārstāve Dzintra Matisone aicina šo instalāciju skatīties kontekstā ar ikgadējo Lielo sniegavīru saietu un nesaistīt ar traģēdijām.
Draugiem Facebook Twitter Google+