Foto: LETA

LNSO mākslinieciskais vadītājs: Latvijā arvien krasāk jūtams mūziķu trūkums 3

Šajā reģionā Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) ir viens no visspēcīgākajiem orķestriem, taču arvien krasāk kļūst izjūtams noteiktu instrumentu mūziķu trūkums, intervijā aģentūrai BNS sacīja LNSO mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents Andris Poga.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Viņš atzina, ka orķestrim bijuši spilgti mākslinieciskie līderi, tostarp iepriekšējais galvenais diriģents Karels Marks Šišons, kas bija ļoti prasīgs pret orķestri. “Šis ir orķestris, ar ko var atļauties brīvi muzicēt. Man ļoti reti kur ir gadījies diriģēt arī tik emocionālu un degošu orķestri kā Rīgā,” pastāstīja Poga.

Tomēr diriģents uzsvēra, ka situācija ar mūziķiem kļūst arvien kritiskāka: “Es negribu izklausīties pārāk fatāls, bet man šķiet, ka jau sen ir laiks zvanīt trauksmes zvanus. Latvijas situācija diemžēl ir tāda, ka noteiktās mūzikas instrumentu grupās mēs nevaram izvēlēties labākos ne no vairākiem simtiem, ne pat no 20 pretendentiem, kā tas būtu normāli lielajos orķestros.”

CITI ŠOBRĪD LASA

LNSO mākslinieciskais vadītājs informēja, ka pašlaik pilnīgi nepietiekami Latvijā ir fagotistu. Līdzīga situācija ir ar obojām, trompetēm, mežragiem. Poga atzina, ka daudzi mūziķi aizbrauc mācīties un tā arī paliek ārzemēs, uzsverot, ka šo jautājumu nevar skatīt arī atrauti no atalgojuma, kurš Baltijas kontekstā Latvijā ir pa vidu starp Igaunijas un Lietuvas atalgojumu. Izeja būs citu valstu mūziķu piesaiste, kā to jau dara, piemēram, Igaunijas Nacionālais orķestris, kur spēlē mūziķi no Austrālijas, Ķīnas, Korejas.

Vērtējot, kāpēc sarūk noteiktu instrumentu mūziķu daudzums, Poga norādīja, ka viss sākas jau no pašiem mūzikas izglītības pamatiem – bērnu mūzikas skolām.

“Es nezinu, vai tās ir izmaiņas jauniešu motivācijā vai mūzikas pedagogu motivācijā. Varbūt arī vecāki, redzot, ka mūziķi nav labi atalgota profesija, bērnus nemaz nevirza šajā virzienā. Mums ir fantastiski senioru paaudzes pasniedzēji, bet viņi pamazām pensionējas, jo fiziski šo darbu vairs nevar darīt. Un tad ir jautājums, vai tie, kas nāk viņu vietā, ir pietiekami motivēti,” klāstīja Poga.

Poga LNSO mākslinieciskā vadītājā un galvenā diriģenta pienākumus sāka pildīt 2013.gada 1. novembrī.