Mobilā versija
+4.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
23. marts, 2015
Drukāt

Latvijā gandrīz 11% pieaugušo ir iegūta tikai pamatizglītība

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Eiropā ceturtajai daļai pieaugušo 25-64 gadu vecumā iegūtā izglītība nav augstāka par pamatizglītību, kamēr Latvijā ar šādu izglītības līmeni ir 11% pieaugušo, aģentūru BNS informēja Valsts izglītības attīstības aģentūrā.

Līdzīga situācija ir tādās Eiropas valstīs kā Igaunija, Somija, Norvēģija un Vācija, liecina Eiropas Komisijas ziņojums.

Kopumā Eiropā apmēram 50 miljoni cilvēku ir ieguvuši tikai pamatizglītību. Vienlaikus aptuveni 20 miljoniem pieaugušo ir tikai sākumskolas izglītība, kas Latvijā atbilst pamatizglītības pirmajam posmam. Visvairāk pieaugušo iedzīvotāju ar zemu izglītības līmeni ir Dienvideiropas valstīs.

Daudzās Eiropas valstīs zemo izglītības līmeni kompensē ar aktīvāku pieaugušo iedzīvotāju iesaisti dažādās izglītības norisēs mūža garumā, tajā skaitā profesionālās tālākizglītības pasākumos vai neformālās mācību aktivitātēs. Latvijā pieaugušo iedzīvotāju aktivitāte ir zemāka – saskaņā ar “Eurostat” datiem Latvijā 2013.gadā mūžizglītības pasākumos iesaistījās 6,5% iedzīvotāju vecumā no 25 līdz 65 gadiem, iepretim 10,5% vidējam rādītājam Eiropas Savienībā.

Viens no rādītājiem, kas raksturo pieaugušo izglītības atbilstību mūsdienu prasībām, ir iedzīvotāju informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) pielietošanas prasmes. Latvijā tās caurmērā atbilst situācijai Eiropā – ja Eiropas Savienības (ES) vidējais rādītājs ir 30%, tad Latvijā – 33%, secināts ziņojumā. Vislielākā pieaugušo proporcija, kuri nekad nav lietojuši datoru, ir Rumānijā un Bulgārijā, bet vismazākā – Luksemburgā un Ziemeļvalstīs. Kopumā gandrīz katram trešajam eiropietim ir ļoti zemas IKT pielietošanas prasmes vai to nav vispār.

Saskaņā ar Eurostat datiem, apmēram 80% pieaugušo eiropiešu, kas nepiedalās izglītošanās pasākumos, aptaujās apliecināja, ka nav arī ieinteresēti iesaistīties organizētās mācību aktivitātēs. Lai veicinātu pieaugušo iedzīvotāju interesi iesaistīties izglītībā, viņi būtu jāinformē gan par mācību iespēju piedāvājumiem, gan par ieguvumiem, ko sniedz mūžizglītība.

Ziņojumā aptvertas 35 izglītības sistēmas 32 Eiropas valstīs. Informācija galvenokārt iegūta no 2014.gadā veiktajām “Eurydice” tīkla aptaujām. Papildus “Eurydice” informācijai ziņojumā ietverti statistikas dati no starptautiskajām aptaujām un dati no vairāku pētniecisku projektu rezultātiem.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+