Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto: LETA/REUTERS

Latvijā IT speciālistu ir krietni mazāk nekā citur ES 0

Latvijā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) speciālistu skaits veido vien 2,2% no visiem strādājošajiem, kas ir ievērojami zem Eiropas Savienības (ES) vidējā līmeņa jeb 3,7%. No visām ES dalībvalstīm vēl mazāk nekā Latvijā IKT speciālistu ir tikai Rumānijā un Grieķijā, atklāj 2018.gada Eiropas Komisijas veidotais DESI* indekss digitālās ekonomikas un sabiedrības attīstības līmeņa noteikšanai ES dalībvalstīs, tā portālam “La.lv”  pastāstīja “Start(IT)” vadītājs Emīls Sjundjukovs.

Reklāma
Reklāma
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Visvairāk IKT speciālistu no ES dalībvalstīm ir Somijā, kur IKT speciālistu īpatsvars ir 6,6%, tam seko Zviedrija ar 6,3%. Trešajā vietā ir Igaunija ar 5,3% īpatsvaru, kam seko Lielbritānija – 5,1%. Lietuvā situācija ir nedaudz labāka nekā Latvijā, tomēr arī kaimiņvalsts nevar lepoties ar lielu IKT speciālistu skaitu, attiecīgais rādītājs ir vien 2,5%.

“Atpaliekam ne tikai IKT speciālistu skaita ziņā, bet aptuveni pusei jeb 52% Latvijas iedzīvotāju trūkst digitālo pamatprasmju, kas tiem liedz efektīvi lietot internetu un modernās tehnoloģijas. Turklāt 19% digitālo prasmju nav vispār, norāda DESI dati, tāpēc ļoti liela loma ir izglītībai un datorikas mācīšanai Latvijas skolās, lai dodam pienesumu bērnu nākotnei un iemaņām, kuras būs nepieciešamas visai dzīvei,” skaidro Sjundjukovs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vairākās Latvijas skolās jau trešo mācību gadu pilotprojektā paralēli citiem mācību priekšmetiem tika pasniegta datorika, izmantojot Start(IT) materiālus. Lielākā daļa aptaujāto informātikas skolotāju atzina, ka datorika pozitīvi ietekmē citu mācību priekšmetu apguvi – bērni ir vairāk motivēti apgūt jaunas prasmes. Tā liecina jaunākie informātikas skolotāju aptaujas dati, kuri tika prezentēti Latvijas Universitātes Lielajā aulā, Start(IT) ikgadējā konferencē “Pilotprojekta trešā gada rezultāti un nākotnes perspektīvas”. Noslēdzoties mācību gadam, Start(IT) konference apvienoja informātikas skolotājus, skolu direktorus, nozares pārstāvjus, kā arī citus interesentus no visas Latvijas.

Datorika devusi ieguldījumu izglītojamo prasmju pilnveidošanā, kritiskās domāšanas veicināšanā jēgpilnai programmatūras un ierīču izmantošanai. Mūsdienās kritiski svarīgi, lai skolēni ievērotu digitālās drošības principus, kā arī nākotnes ekonomikas vārdā attīstītu loģisko un algoritmisko domāšanu. Datorika, saskaņā ar skolotāju aptauju, pozitīvi ietekmējusi skolēnu attīstību. Aptaujā piedalījās vairāk nekā 200 skolotāji.

“Ir dzirdēts izteikums, ka programmēšanas iemaņas būs nepieciešamas jebkurā profesijā, bet gribētu precizēt, ka programmēšanas iemaņas jau šobrīd ir vajadzīgas jebkurā profesijā,” konferencē norādīja Mapon vadītājs Ingus Rūķis.
Izglītības inovāciju platformas Nordic EdTech Forum N8 dibinātājs Marts Aro (Märt Aro) no Igaunijas konferencē uzsvēra, ka liela loma ir sadarbībai Baltijas mērogā. “Mums ir jāstrādā pie tā, lai veidotu izglītības inovāciju ekosistēmu, kur mēs varētu sadarboties un apmainīties ar pieredzi, smeļoties jaunas idejas,” sacīja M.Aro.
Mēs nevaram paredzēt profesijas, kuras būs aktuālas pēc 20 gadiem, bet mēs jau šobrīd varam mūsu bērniem iemācīt nepieciešamās iemaņas, lai viņi būtu veiksmīgi, atzīmēja Accenture vadītājs Latvijā Maksims Jegorovs.
Start(IT) konferencē aicināja datoriku, kas nodrošina nepieciešamās iemaņas, nākamajā mācību gadā pasniegt katrā skolā, lai tādējādi nākotnē pozitīvi ietekmētu IKT speciālistu skaitu, kā arī uzlabotu kopējo sabiedrības digitālo prasmju līmeni. Start(IT) atbalsta Skola2030 programmu un vēlas pozitīvas pārmaiņas Latvijas izglītības sistēmā.
No 2015.gada pirmā septembra vairāk nekā 150 Latvijas vispārizglītojošās skolās, galvenokārt reģionos, tiek apgūta datorika. Mācību priekšmeta apguve ir balstīta uz projekta Start(IT) ietvaros izveidoto metodisko nodrošinājumu, ko izstrādājusi Latvijas Informātikas skolotāju asociācijas darba grupa.

Reklāma
Reklāma

Start(IT) ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst informātiku. Start(IT) bez maksas piedāvā apgūt datoriku un programmēšanas pamatus portālā www.startit.lv, kuru šobrīd lieto vairāk nekā 25 tūkst. skolotāju un skolēnu visā Latvijā. Start(IT) partneri ir Accenture, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Informātikas skolotāju asociācija, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, VISC, Rīgas 22. vidusskola, MAK IT, Exigen Services Latvia, Latvijas Universitāte, Transporta un sakaru institūts, Baltic3D.eu un portāls Skolēns.lv.