Publicitātes foto

Slīksim riepu kalnos, ja atbildīgie dienesti nerīkosies 6

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju jeb 85% uzskata, ka atbildīgajiem dienestiem būtu jānodrošina neatļauto riepu krājumu izvešana un pārstrāde uzreiz pēc to atrašanas vai pāris mēnešu laikā. Tas nozīmē, ka riepām no Rīgas lielākā pretlikumīgā riepu krāvuma Čiekurkalnā bija jābūt jau izvestām, liecina Vides aizsardzības kluba (VAK) veiktais pētījums, kas īstenots sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru “SKDS”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Aptauja arī atklāj, ka vairāk nekā trešdaļa jeb 36% respondentu uzskata, ka nelegāli uzkrāto riepu krāvumu ir jāpārstrādā par valsts līdzekļiem.

“Pētījuma rezultāti uzskatāmi parāda, ka nelegālo riepu krāvumu veidošanās pilsētā satrauc ne tikai vides aktīvistus, bet arī lielāko daļu Latvijas iedzīvotāju, turklāt viņi vēlas daudz aktīvāku atbildīgo dienestu iesaisti problēmas risināšanā, tostarp, izmaiņas likumdošanā, kas ļautu valstij šādus riepu krājumus izvest un pārstādāt par budžeta maksātāju līdzekļiem,” iedzīvotāju aptaujas datus komentē biedrības “Vides aizsardzības klubs” prezidents Arvīds Ulme.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ņemot vērā, ka lielākais vairums jeb 61% aptaujāto atzīst, ka nolietotās riepas atstāj servisā, Vides aizsardzības kluba prezidents vērš uzmanību uz vēl kādu bīstamu tendenci.

“Pieņemu, ka cilvēki, kuri savas nolietotās riepas atstāj autoservisos, tic, ka šie bīstamie atkritumi tiks savākti un pārstrādāti. Taču ir tādi komersanti kā SIA “Nordic Recycling”, kam ir izsniegta licence riepu apsaimniekošanā, kas diemžēl lauž sabiedrības uzticību. Lai gan formāli tas nepārkāpj noteikumus, jo neatļauti lielus riepu apjomus neveido vienuviet, taču realitātē “Nordic Recycling” šīs riepas atstāj autoservisos, nevis savāc pārstrādei. Līdz ar to daudzos autoservisos veidojas bīstami un neatļauti riepu krāvumi,” zina stāstīt Arvīds Ulme.

Biedrības vadītājs arī norāda, ka daudzviet Latvijā izveidojušies riepu kalni pārsniedz to pieļaujamo apjomu vai uzglabāšanās ilgumu, jo uzņēmumiem, kuru pārraudzībā ir šo atkritumu pārstrāde, realitātē nav attiecīgās kapacitātes tos uzglabāt un nodot pārstrādei vai pārstrādāt pašiem atbildīgi, droši un atbilstoši visiem noteikumiem.

Pēc VAK domām, šādu situāciju varētu novērst, izstrādājot caurspīdīgus, detalizētus un skaidri definētus noteikumus atkritumu apsaimniekošanas licences izsniegšanai. Šādu soli kā labāko iespējamo risinājumu atbalstījuši arī 67% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, kas norādījuši, ka nepieciešams ieviest stingrāku normatīvo regulējumu.

Uzsākot kampaņu “VARAM vai neVARAM? VARAM!”, VAK aicina valsti, nekavējoties izvest ārā riepas no Starta ielas 7 un 7a, un nodrošināt to pārstrādi; izstrādāt stingrāku kārtību un prasības Atkritumu apsaimniekošanas likumā par to, kā notiek riepu savākšana, pārstrāde un šī procesa kontrole jeb uzraudzība; skaidrāk definēt riepu pārstrādes prasības, lai tās nekrātos nevienam nevajadzīgos riepu blokos; noteikt lielāku atbildību riepu importētājiem un augstākus sodus par prasību neievērošanu un iekasēt dabas resursu nodokli par riepām un par šo naudu organizēt riepu savākšanu un pārstrādi, ja privātie apsaimniekotāji nespēj to nodrošināt.

Reklāma
Reklāma

Pētījumu veica VAK sadarbībā ar sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS laika posmā no 17. līdz 22. janvārim. Tās laikā tika aptaujāti 1005 iedzīvotāji visā Latvijā vecumā no 18 līdz 74 gadiem.