Mobilā versija
+12.9°C
Marija, Marika, Marina
Sestdiena, 22. jūlijs, 2017
18. jūlijs, 2017
Drukāt

Latvijai ir iespēja kļūt par līderi ūdeņražtehnoloģiju ieviešanas jomā (1)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

LDz rīkotajā diskusijā Astana EXPO 2017 laikā

Īstenojot ūdeņražlokomotīves projektu, “Latvijas dzelzceļam” (LDz) un Latvijai kopumā ir iespēja būt starp līderiem ūdeņražtehnoloģiju ieviešanas jomā dzelzceļa nozarē. To pagājušajā nedēļā izstādes Astana EXPO 2017 laikā LDz rīkotajā diskusijā atzina transporta sektora eksperti.

Vides risinājumu integrācija tautsaimniecībā un tostarp dzelzceļā ir ļoti aktuāla, jo Latvija jau ir noteikusi sev uzdevumu kļūt par “zaļāko” valsti pasaulē, uzsvēra LDz viceprezidents Ainis Stūrmanis. Viņš norādīja, ka daudzas valstis arvien biežāk izvēlas videi draudzīgāku transportu gan pasažieru, gan kravu transportēšanai. Domājot par nākotnes attīstību, LDz ir vairāki darbības virzieni – tostarp dzelzceļa elektrifikācija, taču to visur nav iespējams veikt, tāpēc vienlaikus notiek darbs pie ūdeņraža lokomotīves izstrādes, kuras prototips apskatāms arī Astana EXPO 2017 Latvijas paviljonā. “Šobrīd strādājam, lai radītu, cik mums zināms, pasaulē pirmo manevru ūdeņražlokomotīvi,” pavēstīja Stūrmanis.

Iepazīstinot ar sadarbībā ar LDz uzsākto ūdeņraža manevru lokomotīves izstrādes projektu, Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes priekšsēdētājs Aivars Starikovs skaidroja, ka ūdeņradis nav energoresurss, bet gan enerģijas nesējs, tādēļ īpaši efektīvi izmantojams. “Mēs neesam vienīgie, kas skatās šai virzienā. Piemēram, uzņēmums ALSTOM šī gada martā uzsāka ar ūdeņradi darbināma pasažieru vilciena testus, bet Latvijai, ieviešot ūdeņraža lokomotīves kravu transportēšanā, ir iespēja būt vienam no līderiem šai jomā,” ar ūdeņražlokomotīves ražošanas plāniem iepazīstināja Starikovs.

SIA “LDz Ritošā sastāva serviss” galvenais inženieris Fjodors Mihailovs iepazīstināja diskusijas dalībniekus ar LDz paveikto, īstenojot vairākus ar vidi saistītus projektus. Uzņēmums jau gadiem veic vides sanāciju vēsturiskā piesārņojuma vietā pie lokomotīvju ekipēšanas cehiem, kā arī remonta vietās, kur pirms vairākiem gadu desmitiem sistemātiski notika eļļas un citu vielu noplūdes. Savukārt pašlaik pēc vairāku manevru un maģistrālo lokomotīvju modernizācijas ievērojami samazinājies izmantotās degvielas patēriņš un nepieciešamo apkopju apjoms, kā arī CO2 izmešu daudzums.

Astana EXPO 2017 apskatāmais ūdeņraža lokomotīves prototips “Hyloco” sagatavots, lai demonstrētu jaunākās tehnoloģijas šajā jomā un, izmantojot papildinātās realitātes iespējas, ikvienam Latvijas paviljona apmeklētājam ir iespēja detalizēti izpētīt tā darbības principu. šī projekta potenciālu pagājušajā nedēļā augstu novērtēja arī Kazahstānas dzelzceļa pārstāvji, kuri piedalījās LDz rīkotajā diskusijā.

Izmantojot ar ūdeņradi darbināmu lokomotīvi, vilces jaudu plānots nodrošināt ar 250 kWh akumulatoru bateriju un ~400 kW ūdeņraža kurināmā elementu hibrīda sistēmu, savukārt ūdeņraža uzglabāšanas tvertņu sistēma 120 kilogramu apjomam pie maksimālās noslodzes nodrošinās vismaz 20 stundu nepārtrauktu darbību starp uzpildēm. Lai darbinātu lokomotīvi, tajā ar augsta spiediena palīdzību tiks iepildīts ūdeņradis, kas no baloniem virzīsies uz degvielas šūnām, kur, sajaucoties un reaģējot ar gaisu, veidosies elektrība un ūdens. Elektrība tālāk no šūnām plūdīs uz speciālu sistēmu, kas regulēs elektrības padevi pēc nepieciešamības – vai nu uzreiz tieši uz elektromotoriem vai arī uz baterijām.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Aha, noteikti. Pljushakovs un ‘Samazgu Centrs’ jau izvirziija Riigu par liideri ‘nano-uudens’ izmantoshanaa, tagad naakoshaa urliskaa kraapshana – ‘uudenj-radis’… Nozheelojami ir Laatvijas pilsonji, kuri atljaavaas balsot par shaadiem meesliem!

Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+