LETA

“Latvijas Avīzes” izdevējs: Patieso datu slēpšana par laikrakstu tirāžām kropļo tirgu 0

Mediju tirgū nepieciešams nodrošināt godīgu konkurenci, intervijā biznesa portālam “Nozare.LV” teica AS “Lauku Avīze” valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis.

Reklāma
Reklāma

 

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Viņš uzsvēra, ka šajā tirgū ir kroplas attiecības starp datu vērtēšanu un datu pasniegšanu. Lai gan Latvijā ir spēkā likums par presi, kas nosaka, ka laikrakstiem jāuzrāda precīzas tirāžas, tas netiek darīts.

“Latvijas Avīze” katrā numurā publicējot patieso tirāžu, taču citi dienas laikraksti tirāžas nav mainījuši jau vairākus gadus.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Katram, kurš kaut ko saprot no laikrakstu izdošanas, ir skaidrs, ka tirāžas dienu no dienas atšķiras, katru dienu, jebkurai avīzei ir citāda tirāža. Un patieso datu slēpšana kropļo tirgu,” skaidroja Kļavinskis.

Tirāža ir rādītājs, kas parāda reālo izdevuma pieprasījumu tirgū. To nosaka pēc abonentu skaita un pārdotajiem eksemplāriem mazumtirdzniecībā. Sistēma ir vienkārša – pirmdienās avīzi pērk mazāk, otrdienās vairāk, trešdienās atkal mazāk, ceturtdienās vairāk, piektdienās vēl vairāk. Šī situācija izveidojusies vēsturiski. Kādreiz lasītākie laikraksti bija piektdienās un sestdienās, jo tad bija pielikumi, televīzijas programmas. Sestdienās avīzes vairs neiznāk, jo pasts tās neizplata, līdz ar to avīžu pielikumi ir ceturtdienās un piektdienās, un šajās dienās mazumtirdzniecībā avīzes nopērk par aptuveni 1000-1500 eksemplāriem vairāk. Līdz ar to tirāža šajās dienās ir lielāka.

Ņemot vērā, ka patiesās laikrakstu un žurnālu tirāžas nav zināmas, reklāmdevēji balstās uz “TNS” datiem, kas ne vienmēr ir precīzi.

“Piemēram, pētījumu aģentūras “TNS” datos, kas apkopo informāciju par lasītākajiem laikrakstiem, mēs neprecīzo datu dēļ izjūtam reālas nobīdes. “Lauku Avīze” jau gadu izdod mēneša žurnālu “Medības”. Mūsu konkurentam abonentu skaits ir mazāks. Arī mazumtirdzniecībā, pēc mūsu aplēsēm, žurnāls “Medības” tiek pārdots divas reizes vairāk. Tas nozīmē, ka mūsu tirāža ir vismaz divas reizes lielāka par konkurentu žurnālu. Taču “TNS” aptaujā tiek secināts, ka konkurentu žurnālu lasa vairāk. Līdzīgi ir arī ar žurnālu “Mājas Viesis”,” norāda Kļavinskis.

Viņaprāt, tas liecina, ka dati nav pilnībā objektīvi un tajos lielā mērā atspoguļojas produkta atpazīstamība, nevis fakti, cik eksemplāru reāli nonāk pie lasītājiem. Un tas notiek tādēļ, ka likums netiek pildīts. Līdz ar to tiek maldināti lasītāji un reklāmas devēji un ietekmēta godīga konkurence.