Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
29. februāris, 2012
Drukāt

Latvijas Banka: turpmākajos mēnešos straujš mazumtirdzniecības kāpums vairs nav gaidāms

veikals_leta

Turpmākajos mēnešos Latvijā tik straujš mazumtirdzniecības kāpums kā janvārī vairs nav gaidāms, atzina Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Bičevska, komentējot trešdien publiskotos mazumtirdzniecības datus.

Viņa norādīja, ka straujāks pārdošanas apmēru kāpums, ko analītiķi gaidīja jau decembra datos, ir divtik īstenojies janvārī – mazumtirdzniecības apgrozījums janvārī (salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi) salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi ir palielinājies par 6,4%, kas vienam mēnesim ir ļoti iespaidīgs kāpums. Savukārt salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri pārdošanas apmēri pieauguši par 16,6%, kas arī ir visnotaļ augsts pieauguma temps. “Uzreiz gan jāpiebilst, ka Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati ir provizoriski, jo uzņēmumu izlase ik gadus tiek veidota no jauna un parasti pāris mēnešu laikā vēl tiek pārskatīta un precizēta, kas atspoguļojas arī datu korekcijā,” pastāstīja Bičevska.

Ekonomiste paskaidroja, ka mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpumu mēneša laikā noteica nepārtikas preču pieprasījums (palielinājums par 9,6%), pārtikas preču pārdošanas apmēriem paliekot nemainīgiem.

 

“Straujo nepārtikas preču pārdošanas kāpumu varēja provocēt vairāki faktori: mazāki apkures rēķini silto laika apstākļu dēļ oktobrī–decembrī, skaidras naudas izņemšana pēc notikumiem banku sektorā, atliktais patēriņš, uzlabojoties patērētāju noskaņojumam, un vēl citi. Turpmāk gan vairs tik prāvus tirdzniecības lēcienus neredzēsim, jo jaunie apkures rēķini vairs optimismu un brīvus līdzekļus nevairos,” teica Bičevska.

Tāpat viņa uzsvēra, ka vēl viens faktors, kurš varētu būt ietekmējis pirkumus, bet par kuru pašlaik vēl nav citu operatīvo datu, ir algu pārmaiņas. Arī sabiedriskajā sektorā darbinieku trūkums ir jūtams, un tiek domāts gan par prēmēšanu, gan algu paaugstināšanu, gan citiem motivācijas veidiem, piemēram, veselības apdrošināšanu. Jau iepriekš atsevišķās nozarēs uzņēmēji norādīja, ka cīņā par darbiniekiem tiks paaugstinātas algas. Iespējams, solītais algas pielikums jau ietekmēja janvāra patēriņu, tāpat maciņus varēja papildināt Ziemassvētku prēmijas. “Katrā ziņā grūti rast citu skaidrojumu vakar [28.februarī] Eiropas Komisijas publicētajam patērētāju noskaņojuma rādītāja iespaidīgajam uzlabojumam februārī – tas pakāpās par gandrīz sešiem procentpunktiem, rādītāju paceļot praktiski trekno gadu līmenī. Turklāt nozīmīgs uzlabojums ir šā rādītāja tradicionāli visnegatīvāk novērtētajam jautājumam par iespējām uzkrāt nākamajos 12 mēnešos,” sacīja Bičevska.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums šogad janvārī, pēc provizoriskiem datiem, salīdzināmās cenās palielinājies par 16,6% salīdzinājumā ar pagājušā gada janvāri.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+