Tehnika
Auto un moto

Latvijas iedzīvotāju iecienītākie auto zīmoli – “Volkswagen”, “Toyota” un “Audi” 16


“Volkswagen” e-Golf Touch prezentācija, 2018.gada maijā.
“Volkswagen” e-Golf Touch prezentācija, 2018.gada maijā.
Foto – LETA/REUTER

Trešdaļai jeb 32% Latvijas iedzīvotāju iecienītākais auto zīmols ir “Volkswagen”, liecina pētījumu kompāniju “Kantar Emor” un “Kantar TNS” veiktā aptauja “Auto zīmolu veselības indekss”.

Savukārt 26% Latvijā dzīvojošo iecienītākā automobiļu marka ir “Toyota”, bet 25% – “Audi”.

Tikmēr Igaunijas iedzīvotāju vidū vadošās pozīcijas vienlīdzīgi ieņem “Toyota” (32%) un “Volkswagen” (32%), kam seko “Škoda” (25%). Savukārt lietuvieši iecienījuši “Audi” (29%), “Toyota” (28%) un “Volkswagen” (26%).

Minētās auto markas laika gaitā spējušas iegūt augstas pozīcijas patērētāju vērtējumā, tomēr ir arī daudz citi zīmoli, kas Baltijas valstu iedzīvotāju vidū pēdējo gadu gaitā kļuvuši populāri. Piemēram, ja 2005.gadā veiktajā aptaujā “Škodu” kā iecienītāko auto zīmolu pieminēja tikai 1% aptaujāto, tad šogad Baltijas valstu iedzīvotāju vidū to atzīmēja vidēji 11% respondentu. Tikmēr Korejas automašīnu markas – “Kia” un “Hyundai” – kā iespējamu izvēli minējuši gandrīz 10% aptaujāto Baltijas valstīs kopumā.

Tikmēr ekskluzīvo auto marku vidū, Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pircēji atzinīgi novērtējuši “Volvo” markas jaunos modeļus, pakāpjoties tā pozīcijām topos visās Baltijas valstīs. Turpretī daudzu japāņu automašīnu marku vidū, piemēram, “Honda”, “Mazda” un “Mitsubishi”, uzrāda negatīvu tendenci, jo pēdējā desmitgadē to cienītāju skaits Baltijas valstīs samazinājies trīskārt vai pat uz pusi, skaidrojot to ar mazāku minēto zīmolu jauno modeļu izvēli tirgū.

Kā galvenie iemesli klientu lojalitātei to iecienītajiem zīmoliem tiek uzskaitīti pircēju nodrošināšana ar labie garantijas servisa pakalpojumiem un auto izturība. Piemēram, par “Volkswagen” un “Toyota” stipro pusi tiek uzskatīts dīleru tīkls un to aģentu darbs. Savukārt “Škoda” Baltijas valstīs ieguvusi atzinību ar zemākajām tehniskās apkopes izmaksām. Tikmēr, taujāti par “Volvo” priekšrocībām, aptaujātie uzsvēra tā aprīkojumu, kvalitāti un izturību. Turpretī tādas automašīnu markas kā “BMW” un “Mercedes-Benz” cilvēki iegādājas emocionālu iemeslu un auto īpašnieka tēla veidošanas dēļ.

Aptaujas laikā respondenti tika aicināti novērtēt arī auto zīmolu reputāciju skalā no viens līdz desmit, ņemot vērā 14 dažādus aspektus. Rezultāti liecina, ka aptaujā uzskaitītajām automašīnu markām ir līdzīgas pozīcijas visās Baltijas valstīs. Aptaujāto topa augšgalā dominē luksusa klases zīmoli, kuru vidū līderpozīcijas ieņem “Audi”. Lielākā izaugsme vērojama “Volvo”, visizplatītāko zīmolu vadībā ir “Toyota”, bet labākos uzlabojumus reputācijas ziņā uzrāda Korejas zīmoli, īpaši “Hyundai”. Tikmēr tendence, ka vairāk nekā 80% no pašreizējiem “Kia” auto īpašniekiem Latvijā ir nolēmuši palikt šai markai uzticīgi, apliecina, ka minētais rādītājs ir pieaudzis ne tikai zīmola veidotā tēla dēļ. Savukārt franču zīmolu un “Dacia” vidū vērojama negatīva tendence, jo, neskatoties uz izdevīgākām tirgus cenām, tiem nav izdevies nopelnīt lielāku punktu skaitu citās kategorijās.

Lūdzot aptaujas laikā auto īpašniekus izvēlēties sava nākotnes automobiļa degvielas veidu, 44% Latvijas iedzīvotāju un 31% lietuviešu dod priekšroku dīzeļdzinējam, savukārt 42% respondentu Igaunijā vēlas iegādāties auto ar benzīna dzinēju. Vienlaikus Lietuvā un Igaunijā samazinās tā iedzīvotāju daļa, kas dod priekšroku dīzeļdzinējam, un pieaug to cilvēku skaits, kurus interesē hibrīdauto, kuru Lietuvā apsver iegādāties 29%, bet Igaunijā – 22% aptaujāto. Tikmēr Latvijā interesi par hibrīdauto izrādījuši 16% respondentu.

Tāpat interese par elektromobiļiem Baltijas valstu iedzīvotāju vidū joprojām ir neliela, jo tikai 4% aptaujāto Latvijā un 3% respondentu Igaunijā iegādātos šādu auto. Savukārt Lietuvā domu iegādāties elektromobili apsver 12% aptaujas dalībnieku.

“Kantar Emor” vadošā pētniece Trīnu Ojala norādīja, ka šīs tūkstošgades sākumā automašīnu pircēji Baltijas valstīs bija nedaudz atvērtāki dažādiem zīmoliem un eksperimentēja vairāk nekā tagad. “Kopš tā laika būtiski palielinājusies auto īpašnieku lojalitāte – divas trešdaļas respondentu kā nākamo apsver izvēlēties tādas pašas markas auto, kāds viņiem ir patlaban,” sacīja Ojala.

Saistītie raksti

Viņa norādīja, ka mūsdienās pircējiem ir vieglāk atrast informāciju par visiem automašīnu modeļu atjauninājumiem, kā arī uzzināt par citu lietotāju pieredzi. Tomēr informācijas pārpilnībā, pēc pētnieces teiktā, auto pārdevēja uzdevums ir uzzināt, kas konkrētajam cilvēkam vai ģimenei patiešām ir nepieciešams, izceļot iespējas, kas visvairāk atbilst šo vajadzību apmierināšanai. “Bet, protams, par skaisto izpratne katram ir sava,” skaidroja Ojala.

Aptauju “Auto zīmolu veselības indekss” par automašīnu zīmolu izpratni, priekšrocībām un reputāciju kopš 2005.gada Latvijā un Lietuvā organizē pētījumu aģentūra “Kantar TNS”, bet Igaunijā – “Kantar Emor”. Katrā valstī telefoniski tiek aptaujāti 500 auto īpašnieki, kuru spēkrati nav vecāki par septiņiem gadiem un kuri ir lēmumu pieņēmēji attiecībā uz to, kāda būs viņu jaunā auto marka. Šā gada aptauja veikta aprīlī un maijā.

LA.lv