Mobilā versija
+15.4°C
Liene, Liena, Helēna, Elena, Ellena
Piektdiena, 18. augusts, 2017
15. decembris, 2016
Drukāt

Egils Līcītis: Latvijas nākotne nesekmīga (12)

licitis

Pirms pusgada sabiedrība saviļņojās sakarā ar kompromitējoši savākto materiālu, ka izlaidumnieki švaki nokārtojuši gala eksāmenus vēsturē un matemātikā, bet tad mierinājām sevi – tas nekas, toties latviešiem dzimst ļoti muzikāli bērni.

Izglītības ģenerāļi vēl nebija novilkuši sēru tērpus par vājiem eksāmenu rezultātiem un nebija izplēnējušas dusmas, bēdas un sašutums, ka Latvijas nākotne ir nesekmīga, kad sekoja jauns trieciens. Sekmju salīdzinājumā ar citām valstīm, piecpadsmitgadīgiem tīnīšiem izpildot pārbaudes darbus, noskaidrojās, ka mūsējiem krītas zināšanas no jau tā viduvējā līmeņa uz vēl zemāku. Pat rumāņi ir gudrāki, un mazie ķīnīzeri knašāk izlasot hieroglifus nekā latviešu mazuļi ābecīti.

Nu nepatīkama peizāža, bet vai pusaudži vainīgi, ka ar nenomazgājamu guašas krāsu iezīmēts kauna traips uz Latvijas Republikas pieres? Gribu apturēt nosodījumam ar žagariem pacelto tēvišķo roku, jo bērni vismazāk pie vainas par regresēšanu un konkurētspējas mazināšanos. Nepilnīgo zināšanu summu veidojuši pavisam citi apstākļi, nevis tie, ka tīnīši negrib mācīties, puisēns slikti lasa un skuķene dabzinībās nezina ne mū, ne mē.

Ko līdz gausties, ka skolēni nelasa grāmatiņas, ja audzēkņiem, kuri starpbrīžos bija iegrimuši Horācija sējumiņā un Plūtarha “Biogrāfijās”, daiļliteratūru varītēm izrāva no rokām un pasludināja, ka nākotne pieder viscaur skolu datorizācijai! Pasaulē četri miljardi cilvēku vispār nelieto internetu un laimīgi nodzīvojuši līdz vecumdienām. Turpretim Latvijā iegūglēšanās ir vienīgais resurss un aka, no kuras smelties zinības vēsturē, ģeogrāfijā, ķīmijā un pārējos priekšmetos. Lai kā tagad lauzītu rokas mācību pārzines, tas piekalis sīkos pie datoriem un novedis pie tā, ka MTV skatītāju paaudze, taustiņu klabinātāju aifoniem apbruņotā ģenerācija nav lasījusi Nacionālās attīstības plānu un nezina, kas ir Galileo Galilejs. Otrkārt, pat cilvēki, kas nav apveltīti ar fenomenālu atmiņu, iegaumējuši, ka visas valdības, kas te nākušas un gājušas, ar divi pirkstiem virs Bībeles zvērējušas, ka izglītībai piešķirta prioritāte. Par izglītības ministriem iecēla gluži vai maniakus, kuri arvien gribēja sagāzt esošās konstrukcijas un kam pārmaiņas bija dzīvības vai nāves jautājums. Pavecais skolotāju korpuss velti tērēja tāfeles krītu, nopūloties pildīt skolēnu patukšos smadzeņu apcirkņus, kad jau pienāca jauns Izglītības ministrijas rīkojums, ka vecā metodika un programmas nekam neder, Zeme tomēr nav apaļa. Treškārt, ikkatrs ievērojis, ka sekmju līmenis visstraujāk pasliktinājās, kad skolu bufetēs aizliedza tirgot smalkmaizītes, kas ir nepieciešamākās briestošam organismam.

Vai skolēni drīkstēja pretoties komandējošai administratīvai sistēmai? Mūsu mantinieki nav vis ēzeļi, kas izaugs par saulesbrāļiem vai deputātiem, bet nevainīgi sistēmas upuri ar noslāpētām gara gaismas alkām. Tāpēc nevis divnieku karaļiem jādemisionē, bet vecmāmiņai, kura nebrīdināja par jauniešu samaitāšanu. Sencīšiem, kuri sapņoja, ka atvase, kas šodien kāto ar smagu skolas somu, rīt kļūs par intelektuālu domātāju, karavadoni, sūtni, oligarhu vai zinātņu vīru, bet neviena klases vecāku komiteja neuztraucās, ka reformatori ar mazgadīgajiem apietas kā ar izmēģinājuma trusīšiem. Ja bērniem sliktas atzīmes, tad jāapcērp, nevis jāpalielina učuku alga. Kā eksāmenā caurkritušiem jāatkāpjas no amata Saeimas Izglītības komisijas priekšsēdei Viņķelei un ministram Šadurskim. Jautājums ir par valdību, kura neizlēma par bērnus traumējošu mājasdarbu atcelšanu un pat pirmklasnieku neapvedīs ap stūri, ka izglītība valstī esot prioritāte. Un, kad masas kliedz – atlaist Saeimu! –, jā, tas ir pedagoģisks līdzeklis atbildīgajiem par to, ka skolēniem ir sūdīgas sekmes.

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. Cik tad ilgi,kopš Šadurskis ir izgl. ministrs? Un jau visu izglītības sistēmu salaidis grīstē! Jaunā paaudze sabojāta?Šadurskis vainīgs,ka bērni nelasa grāmatas ,bet internetu?

  2. Novērojums iz dzīves Atbildēt

    Laikam pie vainas ģenētika – ļoti bieži stulbiem vecākiem dzimst stulbi bērni. Gudri bērni gandrīz vienmēr dzimst tad, ja abi vecāki ir gudri. Ja tikai viens vecāks gudrs, tad reizēm piedzimst gudri bērni un reizēm nē. Ja abi vecāki nav gudri, tad skatiet pirmo teikumu.

  3. Jo vairāk stulbeņu, jo mazāka konkurence. Ciniski, tomēr tālāk par savu kabatu nav ieteicams domāt (analizēt vispār nevajag) – var uznākt migrēna. Taču Latvijā arī tagad ir privātskolas, kuras piedāvā maksas obligāto pamatizglītību.

  4. Latviets ir radis strādāt tā,kā maksā.Ja skolotājs saņems par utīm,viņš arī strādās par utīm ,lai ko tur paredzētu visādas metodikas.

  5. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt


    Ir sacīts: “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”

    =======

    Ir sacīts: “Skola maksā naudu, kā zināms. Bet – tiem, kas nejēdz vai pat nevēlas mācīties, tas maksā nesalīdzināmi dārgāk, jo šiem skolas naudu nākas maksāt visu mūžu un arvien lielāku.”

    Un, arī: “Absolūti bezjēdzīga un jebkurā izpratnē nelietderīga cīņa (jeb, visbiežāk, pat tikai “vētrainas rosības” imitācija) ar SEKĀM, nespējot saskatīt vai pat apzināti ignorējot to patiesos CĒLOŅUS, ir viena no lielākajām muļķībām un viens no galvenajiem iemesliem tam, kāpēc “esam tur, kur esam, un ārā netiekam”.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2010. gads): Šīs valsts saeimas “tautas kalpi” esot “galīgajā lasījumā skatījuši grozījumus “Izglītības likumā” un veikuši virkni redakcionālo izmaiņu, kā arī noraidījuši virkni iesniegto priekšlikumu, tajā skaitā – arī kārtējo reizi NORAIDĪJUŠI priekšlikumu noteikt Latvijā vidējo izglītību kā obligātu”…
    —–
    Mediju ziņa (2009. gads): Savā runā šīs valsts “izglītības ministre” T. Koķe (ZZS) esot “īpašu uzmanību veltījusi pārmaiņām Latvijas izglītībā pēc neatkarības atgūšanas, fokusējoties uz izglītības reformu, kas saistīta ar neatkarīgas un kritiskas domāšanas veicināšanu un stiprināšanu”. “Izglītībā svarīgi stiprināt autonomiju un atvērtību daudzveidībai, kas balstīta uz cilvēcīgām vērtībām un veltīta pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai, jāuzsver atbildība un uz pierādījumiem balstīta lēmumu pieņemšana, jāpaplašina un jāpilnveido izglītības finansēšanas mehānismi, šādā veidā būtiski paverot un paplašinot izglītības pieejamību un izglītībā iekļaujot ikvienu šīs valsts sabiedrības pārstāvi (u.t.t., un taml. “tukšpadsmit blablabla…”)”, esot klāstījusi Koķe…
    —–
    Mediju ziņa (2008. gads): “Tuvākajos gados, iespējams, varētu tikt plānots aizliegt pārcelt nesekmīgus skolēnus uz nākamo klasi”, esot atzinusi “izglītības un zinātnes ministre” T. Koķe (ZZS). Jau desmit gadus skolēni tiek pārcelti no klases uz klasi neatkarīgi no atzīmēm un nesekmības, bet, pēc Koķes paustā, “nav neiespējami, ka varētu tikt mainīta pieeja”…
    —–
    .
    “’Rullē’ “valsts”! Uz kuru pusi?…”
    ( O.M.© “Hroniskais pjedestāls” – 25.05.2008., Nr.7. )
    .
    ‘Biedru grupa’ nospriedusi:
    “‘Rullē’ “valsts” uz grāvja pusi ~
    Kaut kas izglītības sfērā,
    ‘Salaists dēlī, pilnā mērā’!…”
    .
    “Ilgtspējīgi” šajā “valstī”,
    Pieļāvuši ‘SILES balsti’,
    To, ka zināšanas vājas,
    “Principā – pie… (pakaļkājas)”.
    .
    Skolām tiekot ‘dzīti cauri’,
    Visi – arī tie, kam pauri,
    ‘Cietāki’ par cirvja pietiem ~
    Pildās “valsts” ar ‘truliem mietiem’…
    .
    Drīzāk gailis izdēs olu,
    Nekā – pabeigs (palīg)skolu,
    Kaut uz trijniekiem, ar pūlēm,
    SILES lops, kurš uzspļauj ‘šūlēm’:
    .
    “Tie, kas pārāk gudri skaitās,
    Šito “valsti” tikai ‘maitās’ ~
    Domās (pasarg’ Die’s!!!) ar galvu,
    Nevis – ‘rīs un kasīs spalvu’!
    .
    Izglītība nav ‘no svara’,
    Tur, kur SISTĒMAI ir vara:
    Galvenais – ‘pie SILES rauties’,
    Ne – ar reizrēķinu ‘kauties’!
    .
    Zināt Valodu? ‘Nav iekšā(s)’:
    Referenti ‘suflēs’ priekšā,
    To, kas ‘paužams’ sabiedrībai ~
    Kāds te ‘rezons’ izglītībai?!…
    .
    Kāpēc ‘manīm’ mocīt prātu,
    Ja – var NOPIRKT atestātu?!
    “Shēmot” neiemāca skolā ~
    ‘HUĻI’… (bikses) deldēt solā?!…”

    MUĻĶU Zemes “leiputrijā”,
    Izglītībā – “tumšs kā rijā”:
    Prāta “gaisma” apdzisusi ~
    ‘Rullē’ “valsts”! Uz kuru pusi?…

    =====

    MUĻĶU, totāli nozombētu lumpeņu, necilvēcīgi trulu analfabētu, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” u.c. taml. “biogaļas izstrādājumu” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans@inbox. lv .

  6. Vai bērnu grāmatiņas kāds var nopirkt 10-15 euro?Labi ,ja 1 reizi 3 gados!Tas ietekmē bērnu vēlmi ņemt rokās grāmatas.

  7. …bet vienmeer ir iznemumi ,un domaasim pozitivi !..beerni nezin kas tas tads stalins un lenins ,bet zin kaa sauc klases audzinaataaju un kaarli ,kursh skolas solaa blakus seed ,pat uzvaardu atceras … kapeec jazin ka tur kaut kur arii ministru sauc par karali … ?

  8. Līcīti, atzīstam, ka Latvija ir PLUTOKRĀTU VALSTS!

  9. Līcīti, atzīstam, ka Latvija ir PLUTOKRĀTU VALSTS!

  10. Tautas dzīves līmenis ir tik tālu krities, ka tas sāk ietekmēt skolnieku darba spējas. Datori te nav vainojami, drīzāk otrādi. Jāsaka gan, ka skolās mācītais ir jāvērtē gana kritiski. Patreiz skolās māca daudz ko, ko bērniem mācīt ir bezjēdzīgi. Skolās valda godkārība. Tās tendētas izlaist Einšteinus. Bezjēdzīgi ir, piemēram, skolā mācīt par Tolstoju un Dostojevski. Tos saprast var tikai cilvēki ar sirmām galvām. Tāpat ir ar eksaktajām lietām. Sevišķi vidusskolās, kur bezjēdzīgi atkārto to, kas jau mācīts pamatskolā.

    • Tāmnieks/luterānis Atbildēt

      Jūli! Varētu piekrist, ja nebūtu pirmā teikuma. Latvijā dzīves līmenis ir tik tālu nokrities, ka pat darbadienās nevar atrast brīvu stāvvietu pie neskaitāmajiem lielveikaliem, katra trešā dāmīte visintīmāko apakšveļu pērk “XXXX” veikalos, bet vairums “kungu” pēc 40- savu vīrietību redz tikai trimo spogulī.
      Acīmredzot vaina nav nabadzībā. Varbūt mēģini noskaidrot patiesos iemeslus un kļūsi par izglītības ministru?

Lasītāju aptauja
Ērika Oša zīmējums
Ēriks Ošs. Piekabiniet arī kādu vagonu priekš tiem vēsturniekiem!

Rosība pēc četru gadu pauzes 

Otrdien Rīgā notika Latvijas un Krievijas starpvaldību komisijas sēde, pēc kuras tās līdzpriekšsēdētājs, satiksmes ministrs Uldis Augulis žurnālistiem sacīja, ka izskatīti vairāki jautājumi. Latvija un Krievija vienojusies ciešāk sadarboties transporta jomā un nodrošināt kravu nepārtrauktību, līdz gada beigām iecerēts parakstīt līgumu par tiešajiem starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem. Puses vienojušās stiprināt sadarbību konteinerpārvadājumu jomā no Ķīnas uz Eiropu, izmantojot Krievijas un Latvijas infrastruktūru, kā arī līdz šā gada beigām sarīkot Latvijas un Krievijas vēsturnieku tikšanos, “lai diskutētu par abām valstīm svarīgiem vēstures jautājumiem”. Iepriekšējā Latvijas un Krievijas starpvaldību komisijas sēde notika pirms četriem gadiem – 2013. gada novembrī Maskavā.

Kādiem jābūt mēneša ienākumiem, lai justos pārticīgi?
Līga Rasnača: Mazo algu celšana noteikti nepieciešama (18)Darba devējiem ir iespēja atalgojumu izlīdzināt, jo viens no reformas mērķiem ir ienākumu nevienlīdzības samazināšana.
Draugiem Facebook Twitter Google+