Mobilā versija
Brīdinājums +15.1°C
Bērtulis, Boļeslavs
Ceturtdiena, 24. augusts, 2017
9. februāris, 2017
Drukāt

Latvijas pirmatskaņojumi koncertā “Mūžīgā gaisma”

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” 10. februārī tiks atskaņota lielās formas koncertprogramma “Mūžīgā gaisma”, kuras izpildījumā piedalīsies 150 koristi, Liepājas Simfoniskais orķestris, diriģenti Jēkabs Ozoliņš un Ilze Balode. Koncertā izskanēs komponista Karla Dženkinsa cikls “Stabat Mater” un britu autora Hovarda Gudala rekviēms “Eternal Light”. Abi skaņdarbi koncertā piedzīvos pirmatskaņojumu Latvijā.

“Stabat Mater” ir 2008. gadā autora komponēts cikls, kas balstīts 13. gadsimta Romas katoļu baznīcas poēmā. “Tās pieraksts piedēvēts Jakaponem da Toldi, bet virsraksts ir kā aizguvums no poēmas pirmās rindas “Stabat Mater dolorosa”, kas latviski skanētu: “Stāvēja māte noskumusi”. Šis teksts tiek atzīts par vienu no emocionāli uzrunājošākajiem vēstījumiem par Mātes Marijas ciešanām Jēzus Kristus krustā sišanas laikā. Iepriekš šo spēcīgo tekstu savā daiļradē muzikāli apcerējuši komponisti Haidns, Dvoržāks, Vivaldi, Rosīni un citi,” atklāj koncerta rīkotāju pārstāve Elizabete Hartmane. Velsiešu izcelsmes komponists Karls Dženkinss emocionālo tekstu un biblisko sižetu ietvēris mūsdienām saistošākā valodā, taču vienlaikus neaizmirstot par pirmatnējā avota seno izcelsmi. “Tāpat kā citi Dženkinsa skaņdarbi, šī kompozīcija ietver vairāku elementu sintēzi – kora un orķestra skanējumu apvienojumā ar etniski tradicionālām iezīmēm, kā arī Tuvo Austrumu instrumentu un vokālo iezīmju izmantošanu,” teic E. Hartmane.

Hovards Gudals ir viens no šī brīža izcilākajiem un daudzpusīgākajiem britu komponistiem, viņa vārds plašākai auditorijai parasti asociējas ar britu kinofilmām sarakstīto mūziku. “Atzītais komponists sacerējis arī vairākus mūziklus, kas atskaņoti daudzviet pasaulē, un neskaitāmus kormūzikas darbus. Rekviēms “Eternal Light” ir viens no visvairāk atskaņotajiem rekviēmiem Anglijā, par kuru H. Gudals 2009. gadā saņēmis arī “Classical Brit Award” kā gada komponists,” atklāj E. Hartmane. Pats autors komentē: “Lielākā daļa rekviēmu tā vai citādi balstās viduslaiku mesas saknēs, kuras stāsts vēsta par nāvi un tās neizbēgamo klātbūtni ikviena cilvēka mūžā. Rekviēms visbiežāk sadalīts vairākās atsevišķās daļās, sākot ar dziedājumu “Kirie eleison” (no grieķu valodas – dieva žēlastība) un beidzot ar “In paradisum” (paradīzē), kur izskan lūgums pēc mūžīgā miera, apžēlošanas un gaismas tiem, kuri aizgājuši. Es nejutu vajadzību uzrakstīt rekviēmu, kurš balstīts tieši šīs senās tradīcijas rekviēmā. Tāpēc rekviēms “Eternal Light” rakstīts un izpildāms gan kā klasiskas formas orķestra skaņdarbs ar kori dievnamos, gan vienlaicīgi veidots kā muzikāla versija šodienas rekviēmam un vienlaicīgai dejas performancei.” Rekviēmā autors nav jutis vajadzību pieturēties tikai pie klasisko, latīnisko tekstu dziedājumiem, un tajā iekļauti arī dažādu britu autoru oriģinālteksti, spēcīgi uzrunājoša dzeja. Autors “Eternal Light” raksturo kā rekviēmu dzīvošanai.

Ciklu “Stabat Mater” izpildīs koris “Laiks”, Liepājas Simfoniskais orķestris, soliste Ieva Parša, diriģente Ilze Balode; rekviēmu “Eternal Light” – kori “Amenda” (Talsi), “Vaiņode”, “Laiks”, “Līva”, Latvijas Bankas koris, solisti – soprāns Ieva Dreimane un baritons Ivars Cinkus diriģenta Jēkaba Ozoliņa vadībā.

 

10. II 19.00 koncertzāles “Lielais dzintras” Lielajā zālē

Biļetes “Biļešu paradīzes” kasēs, www.bilesuparadize.lv

Cena: EUR 4, 6, 8

Pievienot komentāru

Atkal izsalcis pēc dziesmām (1)"Neesmu mūziķis, bet vienkārši cilvēks, kuru interesē visādas radošas izpausmes," saka mūziķis JĀNIS ŠIPKĒVICS
Draugiem Facebook Twitter Google+