Mobilā versija
+5.3°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
25. jūnijs, 2014
Drukāt

Latvijas skolās vairāk sieviešu; augstāks vidējais skolotāju vecums un labāka izglītība (3)

Foto: LETAFoto: LETA

Trešdien, 25 jūnijā, prezentēti OECD Starptautiskā mācību vides pētījuma (OECD TALIS) “Latvijas 5.–9. klašu skolotāji starptautiskā salīdzinājumā” pirmie rezultāti, kuru prezentācijā izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete atzina, ka tie mazina stereotipus par Latvijas izglītības sistēmu.

“Mūsu skolas, izglītības sistēma, izglītība un sabiedrības zināšanas būs tik labas, cik kvalificēts, veiksmīgs un ar savu darbu apmierināts būs skolotājs. OECD pētījums atspēko vairākus mītus un stereotipus, ar ko mums nākas saskarties ikdienā. Pētījums rāda, ka vairākums Latvijas skolotāju kopumā ir apmierināti ar darbu, skolas vidi, saviem kolēģiem un skolas vadību,” sacīja Ina Druviete.

Pētījuma pirmie rezultāti atklāj, ka Latvijā 89% skolotāju ir sievietes, kas ir augstākais sieviešu īpatsvars visās TALIS pētījuma dalībvalstīs. Savukārt vidējais skolotāju vecums Latvijā ir 47 gadi, kas ir par četriem gadiem vairāk nekā vidēji TALIS dalībvalstīs. 97% no Latvijas skolotājiem ir vismaz bakalaura grāds, kamēr TALIS dalībvalstīs ir 91%. Ja TALIS dalībvalstīs darba stāžs skolotājam ir vidēji 16 gadi, tad pētījums rāda, ka Latvijā stāžs skolotāja darbā ir vidēji 22 gadi.

Gan TALIS dalībvalstīs, gan Latvijā 82% skolotāju strādā uz pilnu slodzi, bet Latvijā 93% ir pastāvīgs darba līgums uz nenoteiktu laiku, kamēr TALIS dalībvalstīs – 83%. Kamēr tipisks skolotājs Latvijā strādā klasē ar vidēji 18 skolēniem, TALIS dalībvalstīs skolotājs strādā ar vidēji 24 skolēniem klasē.

Pētījuma pirmie rezultāti rāda, ka skolotāji gan Latvijā, gan citās valstīs visumā ir apmierināti ar savu profesiju un darbu. Lielākā daļa skolotāju Latvijā jeb 61% apgalvo, ka profesijas priekšrocības atsver tās trūkumus. Tomēr tikai 23% aptaujāto skolotāju Latvijā uzskata, ka skolotāja profesija sabiedrībā tiek cienīta, kamēr Somijā tā domā 59%, bet Igaunijā un Polijā attiecīgi 14% un 18%. Ja Latvijas skolotājiem būtu atkal jāizlemj par to, kur strādāt, 68% joprojām izvēlētos strādāt par skolotāju.

Skolotāji Latvijā nedēļā strādā vidēji 36 stundas. Tas gan ir vairāk nekā Somijā un apmēram tikpat daudz kā Igaunijā un Polijā, taču tas ir nedaudz mazāk kā vidēji visās TALIS 2013 dalībvalstīs – 38,3 stundas. Pētījuma pirmie rezultāti gan liecina, ka Latvijā, Igaunijā un Polijā vairāk nekā 40 stundas nedēļā strādā 40% skolotāju, kamēr Somijā – 15%. Kopējais darba stundu skaits lielāks ir skolotājiem, kuri strādā Rīgā, republikas un reģionālās pilsētās, bet mazāks – mazo pilsētu un lauku skolotājiem.

Ministre pētījuma prezentācijā akcentēja, ka pedagogu profesijai ir gan priekšrocības, gan arī trūkumi, un viens no tiem ir nepietiekams atalgojums: “Mums ir jārod līdzekļi pedagogu atalgojuma pakāpeniskai paaugstināšanai. Mums ir jādomā par to, kā atdosim gadiem uzkrāto parādu skolotājiem. Skolotāji ir gatavi aktīvi iesaistīties jaunu zināšanu apguvē, un mums ir jānodrošina iespēja šīs zināšanas apgūt. Nav iespējama laba skola, laba izglītības sistēma bez laimīga skolotāja.”

Ministre piebilda, ka IZM izstrādājusi pamatu pedagogu darba samaksas modeļiem, no kuriem viens paredz pāreju uz 40 stundu darba nedēļu. “Pētījumā mēs redzam, ka vairākumam skolotāju darba nedēļa svārstās no 36 līdz 40 stundām un vidējais kontaktstundu apjoms jau tagad ir ap 20 stundām. Šis modelis, kura precizēšana turpināsies visu vasaru, atbilst reālajai situācijai skolā,” norādīja Druviete.

Runājot par vecuma un dzimuma struktūru skolās, Druviete sacīja, ka ir jādara viss, lai skolā iesaistītu jaunos pedagogus.

OECD Starptautiskajā mācību vides pētījumā ir iegūti starptautiski salīdzināmi dati par mācību vidi un skolotāju darba apstākļiem skolās visā pasaulē. Pētījums noritēja kopš 2011. gada sākuma. Latvijā pētījumā piedalījās 116 skolas, aptaujāti 110 skolu direktori un 2291 skolotājs. Šis ir starptautisks pētījums, kurā piedalās 30 valstis un kopā aptaujāti 106 000 skolotāju, kuri pārstāv četrus miljonus skolotāju.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Tā vien jau ir diagnoze visai sistēmai, ka 90% skolotāju ir sievietes! Par sekām ko šī dzimumu struktūra nodara skolēniem un attiecīgi sabiedrībai varam pārliecināties paši un varētu arī profesionāli pakomentēt kāds psihologs.

  2. Gribētu zināt, kad ministre ir apmeklējusi kādu lauku skolu un piedalījusies mācību stundās? Tāds pētījums interesētu vairāk, nekā plika teorija un gudra muldēšana. Reālo situāciju, šķiet, nezina…

  3. To, ka skolās strādā ap 90% sieviešu, zināms arī bez pētījumiem. Tikai laikam ‘krutāk’ izklausās, ja vispārzināmu patiesību pamato ar pētījuma rezultātiem.
    Un, kas attiecas uz amata prestižu, tad jāņem vērā arī tas, ka profesijas prestižu ceļ vai gremdē paši pedagogi. Ja neraudās ik gadu par zemajām algām, bet rīkosies (izvēlēsies citu arodu, piestrādās…), ja vadīs mācību stundas no sirds, nevis apsaukās skolēnus, mēnešiem ilgi nelabos burtnīcas, stundu laikā nedarbosies datorā, bet patiešām strādās no sirds, tad arī prestižs nekur nepazudīs. Pirms pāris mēnešiem apmeklēju mācību stundu un secināju, ka tā mācīja arī pirms gadiem 30-40. Kur tad skolotāja izaugsme, kur apmeklēto kursu rezultāts? Tā ka viss atkarīgs no paša cilvēka – ja grib nosēdēt skolā līdz pensijai (un ilgāk), tad neviens to neaizliedz.

Pārsteigums! Taksometrā atrod "Kinder Surprise" olu ar narkotikāmRīgas Pašvaldības policijas (RPP) darbinieki taksometrā pie taksista un trim pasažieriem atradusi "Kinder Surprise" olu ar narkotikām.
Draugiem Facebook Twitter Google+