×
Mobilā versija
Brīdinājums +24.5°C
Jautrīte, Kamila, Digna, Sāra
Ceturtdiena, 19. jūlijs, 2018
2. aprīlis, 2018
Drukāt

Latvijas teātriem arvien grūtāk piepildīt skatītāju zāles (17)

Foto: FotoliaFoto: Fotolia

Ilustratīvs foto

Teātra dienas svētki tradicionāli aizvadīti ar izcilību sveikšanu un pilnām biļešu kasēm, jo skatītājiem piedāvātas fantastiskas atlaides, tomēr kanāla LNT raidījumā Ziņu Top 10 teātra kritiķis Atis Rozentāls vērtē – patlaban Latvijas teātrī iestājusies krīze.

Arvien grūtāk kļūstot piepildīt skatītāju rindas, teātra darbinieki pārstrādājas, ražojot arvien jaunas izrādes, turklāt skatītāji sākuši uzvedumus, kuri nešķiet interesanti, pamest arī to vidū.

Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis uzskata, ka patlaban teātra biļetes cena, ar kuru skatītājs “balso” par noteiktām izrādēm, sasniegušas griestus: “Ja viņa [cena] iet pāri pa 20, 25 un pat uz dažām lietām pāri pa 30 eiro, domāju, ka tā priekš Latvijas iedzīvotāja ir virsotne.”

Dailes teātra direktors Andris Vītols norāda, ka teātri martā izjutis to, ka tirdzniecībā nonākušas biļetes uz Dziesmu un deju svētkiem, tādēļ samazinājies uz teātra izrādēm iegādāto biļešu skaits. Viņš uzskata – šāda tendence neliecina par intereses kritumu par teātri, bet gan tikai par kultūras piedāvājumu piesātinātību. Tam piekrīt arī Valmieras Drāmas teātra mākslinieciskā vadītāja Indra Roga, kura uzskata – tendence ieguldīt lielus līdzekļus vienreizējos pasākumos ir izšķērdīga, jo kultūras patērētāju skaits nav pietiekami liels.

Atšķiras profesionāļu piedāvājumi, kā mainīt tendences. Teātra kritiķis Atis Rozentāls LMT norādījis, ka teātriem būtu jāsamazina “ražošanas” apjomi: “Izvēle šobrīd ir milzīga. Teātri nosaukumu skaita ziņā ir saražojuši ļoti daudz. bet manuprāt šobrīd ir apjukums, tīri tematiski, ko tas skatītājs grib un, ko tas teātris piedāvā.” Tāpat skatītājs kļuvis izvēlīgāks, jo atsevišķās pirmizrādēs redzams – tās pamet daudzi skatītāji, pat vairāk nekā simt.

Latvijas Teātra darbinieku savienības priekšsēdētāja Daiga Gaismiņa-Šiliņa gan uzskata, ka tā ir normāla patērētāju sabiedrības reakcija, jo izrāde tiek pielīdzināta jebkuram citam produktam: “Tas ir saistīts arī ar to, kā mēs šobrīd uztveram mākslu, arī kā produktu, tāpat kā ābols, ja es iekožos un man negaršo, es to aizkostu izmetu, nevis kā pēckara paaudze arī sakaltušu maizīti sagrieza, izmērcēja pienā un apēda. Tā ir mūsu attieksme pret lietām kopumā, arī māksla ir prece, produkts un cilvēki pret to arī tā izturas.”

Lielo valsts teātru vadītāji kopumā uzskata, ka ar izrāžu māksliniecisko kvalitāti viss ir kārtībā un teātris ir savu spēku virsotnē, tomēr tas, ka vairākos teātros notiek izmaiņas vadības sastāvā, liecina par pretējo. Tā kā valsts dotācija lielajiem teātriem sedz vien daļu no kopējām izmaksām, teātri spiesti strādāt maksimālā intensitātē un nevar atļauties neveiksmīgas izrādes.

Pievienot komentāru

Komentāri (17)

  1. CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze CENZŪRA.la-vīze Atbildēt

    MUĻĶU zeme.

  2. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  3. Esmu atsākusi aomeklēt Atbildēt

    2017/2018 gada teātra sezonā esmu iepirkusi biļetes savējiem par apt. 250 eur. Un ar prieku esmu konstatējusi, ka tomēr ir labas izrādes gandrīz katrā LV teātrī, uz kurām iet. Forši. Pasen atpakaļ bija liela vilšanās pāris teātros ar repertuāru, pēc kā vairākus gadus teātri neapmeklēju, līdz mani neuzaicināja aiziet uz Nacionālo teātri. Pēc pārtraukuma, biju patīkami pārsteigta un atsāku teātra apmeklējumus dažādos LV teātros – katrā var ko tiešām labu atrast. Žēl, ka nokavēju vienu Valmieras teātra izrādi- nezināju, ka tur tikai pusgadu katra izrāde tiek izrādīta. Tiešām žēl.

  4. Ja teātrī kā meitu mājā jāskatās uz naturālu kailumu, necienot nedz aktiera gadus, nedz viņu pašu kā cilvēku; ja jāredz, kā piesmej klasiku, bāžot dzimumakta imitācijas izrādē kā rozīnes kliņģerī, tad man tāds teātris neinteresē. Varbūt, ka režisors ir kaut ko vēlējies vēstīt, bet vispirms viņam vajadzētu tikt galā ar narkotiku atkarību, jo skaidrā prātā tādus murgus saražot nevar.

  5. Vienkārši pateikt to pašu, ko pirms 20 gadiem. Latvijā iedzīvotāju skaits sarūk un NAV tapusi jauna paaudze, ko ļoti interesētu teātris. Tā vairak ir ģimenes lieta, ja ģimene spēj veltīt laiku jaunās paaudzes skološanai. Otrs – teātra skatītājs ir kļuvis par augstprātīgu lielveikala stila pircēju, kas “grib” un punkts! Še vietā būtu zināt, ka par izrādi iespējams atrast un izlasīt informāciju, pirms uz to dodies!
    Kas attiecas uz zālēm un biļetēm: uz Ezeriņu, Antigoni, Emmijas laimi utt. biļetes uz ielas nemētājas.
    + nevar aizmirst, ka Latvijā tiem cilvēkiem, kurus interesē teātris, arī Eur 20 ir ļoti daudz! Patiesie teātrmīļi nav bagāti…

  6. Kā var nesaprast un teātri arī operu iet skatities Aktieri, klausities Dziedoni – ja valsts teātrī spēlē tikai amatieru līmenī un nav ne granddāmu vai ne Sebra, H. Liepiņa, pat Placēna Šveika – ko tad skatīties? Amatierus, kuri vārtās pagrīdu. Tad to jaunlugu kvalitāte….Tas pats gaidāms dziesmu svētkos – jaundziesmas ar honorāriem un aizmirstību otrajā dienā…
    Jaunajai paaudzei – savulai uz Paņevežu teātri brauca no Latvijas – kāpēc – tāpēc, ka lugā spēlēja kāds Baņjonis… un brauca uz Baņjoni un nevis tādu kurš atrunā savu tekstu un vārtās pa grīdu…

  7. LNT raidījumā Ziņu Top 10 teātra kritiķis Atis Rozentāls vērtē – patlaban Latvijas teātrī iestājusies krīze.

    Arvien grūtāk kļūstot piepildīt skatītāju rindas, teātra darbinieki pārstrādājas, ražojot arvien jaunas izrādes, turklāt skatītāji sākuši uzvedumus, kuri nešķiet … interesanti, pamest arī to vidū…
    Priekš kam MURGI būtu jāskatrās līdz galam?
    Par izrādes KVALITĀTI balsojam ar …KĀJĀM …

  8. Tikai no sliktām izrādēm prom iet skatītāji. Režisoriem jāiestudē lugas, kuras rosina skatītājam līdzpārdzīvot, domāt, nevis režisoram aizrauties ar nesaprotamiem formas meklējumiem.

  9. Pilnīgi piekrītu Ojāra viedoklim plkst.11.25. Man liekas bezgala nožēlojami tas letais “moderniskums” un “mūsdienība”, un man šķiet, ka labāk Latvijas teātriem būtu neķerties klāt ne klasikai no šejienes, un kur nu vēl klasikai no turienes – zemēm (abām) kuru valodas neprot, mentalitāti nepazīst un atklāt to dziļumu nevar. Reāli ar lētiem trikiem un prasmīgu kadru politiku ir panākta galēja nesapratne. No vienas puses žēl cilvēka, kas uzved sev nesaprotamas lietas, no otras – žēl skatītāju, kurš paša tautas klasiku sak uztvert kā svešu, un dodas prom. Jāatzīst, ka tikai mainoties politiskajai skatuvei, mainīsies skatuve teātrī, tāpēc pagaidām no to apmeklēšanas atturos.

  10. Cik labi,ka vēl ir palikuši amatierteātri,kuru izrādes ir skatāmas

  11. Nezināju,ka šī ziņu lapa ir pediņu īpašums !

  12. Jā,ar varu nevar piespiest skatīties tos murgus.

  13. Ne jau biļešu cenas vainīgas, bet gan repertuārs, (PIEDODIET )- nav baudāms. Dailes teātris izrādes beigās NESLĒDZ zālē gaismu, kamēr skatītāji trīs reizes neizsauks aktierus paklanīties, kaut gan jau daudzi skatītāji neatgriezās uz otro cēlienu…. Varbūt arī šis kaut ko liecina. Domājiet ko iestudēt, jo man tiešām bail pirkt biļeti un skatīties kaut kādos MURGOS, kas pārbāzts ar visu citu, tikai ne to ko skatītājs grib redzēt. Kāpēc uz JRT nevar dabūt biļetes? Tāpēc ka tur var baudīt mākslu, bet Dailei būtu jāpiedomā… Arī Valmierā jau pagrūti redzēt labu izrādi.
    Saprotu, ka katram gaume sava, bet ja cilvēki iet prom nesagaidot izrādes beigas, tad gan jāsāk domāt.

  14. Ja teātrim nav ko teikt – tad skatītājam tur nav ko redzēt.
    Teātri tad cenšas savu iekšējo tukšumu kompensēt ar uzsvērtu modernismu, uzbāzīgu seksualitāti un tamlīdzīgi. Taču tukšums tik un tā spīd cauri un skatītājs balso ar kājām.
    Šķiet, vienīgi JRT vēl ir sava nostāja, sava doma, kuru ir vēlme pateikt arī citem. Jācer tikai, ka Hermanis atkal neaizklīdīs pasaules plašumos!

  15. Gaismiņas k-dzei vajadzētu saprast, ka pēckara gados skatītājs grauza pēdējo pelavmaizes garoziņu, jo tā bija neizsakāmi garda. Tagad nav vairs cepēju, kas prastu to mīklu iejaukt un ja cer ka piepildot pīrāgu t i skatuvi ar plikiem večiem cels apgrozījumu, tad tas ir garām. Nav rozīnītes nav ietvara un nav arī sapratnes ko un kā cept. Ja no skatuves jau gadu desmitiem nenoiet vienas un tās pašas lugas, tad ko tur var sagaidīt?. Ja latviešu autoru lugas iestudē krievu režisori, neizprotot mūsu mentalitātes smalkumus ,tad ko tur var gaidīt? NAV KO NOVELT VAINU UZ DZIESMU SVĒTKIEM. Paši latviešu režisori vairs neizprot latvju klasiķu darbus, to smalkumu un graciozitāti un zveļ tik ar modernismu pa klasiku. Neprot vairs salikt pareizos akcentus, jo neizprot vairs to laiku dzīvi un cilvēkus. Un pārceļot tos darbus mūsdienu režijā karikatūra vien sanāk.

  16. Vismaz kādreiz , kad tika filmētas lieliskas filmas , kuras tika izrādītas gan televīzijā , gan kino teātros , aktieri bija jau pazīstami un bija galvenais iemesls , kāpēc cilvēki devās uz teātri – lai ieraudzītu savus mīļos aktierus . Tagad ? Kino praktiski neeksistē – jaunās filmas ir (pa lielam) lētuma kalngals , kuru autortiesības tiek tā sargātas , ka reti kurš viņas ir redzējis … Labie , tautā mīlētie aktieri ir aizsaulē , vai tuvu tam … Ko lai ierauga tajā teātrī ? Uz ko iet ?

Draugiem Facebook Twitter Google+