Ekonomika
Bizness

“Viņi pērk arī tos, uz kuriem rakstīts “Latviete””. Draudzenes radījušas zīmolu, kas ieinteresē ārzemniekus0


Viena no zīmola dibinātājām Linda Baltiņa.
Viena no zīmola dibinātājām Linda Baltiņa.
Foto no “Feelings Jump” arhīva

Divas draudzenes Linda Baltiņa un Kristīne Smilga apvienojušās, lai radītu oriģinālu apģērbu zīmolu ar nosaukumu “Feelings Jump”, latviski tulkojot – “Sajūtu lēciens”.

Gaisīgas kleitas, moderni džemperi, galva pilna idejām un vēlmēm doties pāri robežām. Viena no zīmola radītājām – Linda – sarunā ar “Mājas Viesi” atklāj, ka no konkurences nav jābaidās, ka darbs var būt arī hobijs un ka biznesā sevi realizējusi sieviete atplaukst pavisam citā līmenī.

Mīlēts un lolots uzņēmums

Jau četrus gadus abas meitenes darbojas ar sev tik ļoti mīļā zīmola attīstīšanu. Viss sākās ar Lielvārdes jostas ievīšanu apģērbu gabalos: “Sākām ar modernizētiem svārkiem – nav pienākuma tos vilkt tikai un vienīgi uz konkrētiem tautiskiem pasākumiem.”

Linda stāsta, ka nu jau apģērbus pērk dažādi cilvēki, taču sākumā lielāku interesi un apbrīnu izrādījuši tieši ārzemēs dzīvojošie latvieši: “Jā, tieši viņi mūsu produkciju pirka mirdzošām acīm – tas bija pats sākums, un tālāk šī “latvieša un latvietes” tēma likās kā loģisks turpinājums mūsu darbībai. Visus apģērbus radām, domājot par to, ko pašas vēlamies vilkt mugurā. Kaut kas veikalā nenopērkams un tāds, par ko pašām liels prieks. Apģērbs, kuru radām, ir ikdienā ērti valkājams. Un mūsdienās mode ir attīstījusies tā, ka pie skaistām kleitām var vilkt kediņas, tāpat džemperīšus var nēsāt pie grezniem svārkiem.”

Lindai un Kristīnei abām ir bakalaura grāds ekonomikā, un abas iepriekš nav mācījušās neko saistītu ar apģērbu dizainēšanu un radīšanu: “Iepriekš esmu strādājusi projektu vadībā, un kolēģe grafiskā dizaina nozarē. Abas nonācām līdz tam, ka gribam kaut ko radīt, vēlamies kaut ko savu.”

Zīmola nosaukums “Cartiero by Feelings Jump” radies apzināti. Jā, galvenā tematika, ar ko šobrīd atpazīstamas abas zīmola radītājas un zīmols pats, ir latviska, taču nosaukums ir angliski, jo abām meitenēm ir konkrēts skats nākotnē – doma startēt ārpus Latvijas.

Jau tagad, neskatoties uz latvisko noskaņu, apģērbus iegādājas arī ārzemnieki, kuriem patīk dizains, kvalitāte un oriģinalitāte.

“Mūsu apģērbi, kā jau minēju, rodas no mūsu pašu sajūtām. Mūsu apģērbus pērk arī ārzemnieki. Un interesantākais, ka viņi iegādājas ne tikai apģērbus bez uzrakstiem, bet arī tos, uz kuriem rakstīts “Latviete”. Mums ir ļoti veiksmīga atrašanās vieta – pretī osteopātijas klīnikai, kuru apmeklē arī cittautieši, un viņi, nākot uz klīniku, ierauga mūsu telpas un nāk iekšā. Sievietes, kas runā angļu valodā, pērk mūsu kleitas ar latvisko uzrakstu. Tāpat ir arī krieviski runājošas sievietes, kuras iegādājas kleitu ar šādu uzrakstu.”

Atšķirties populārajā

Nav noslēpums, ka “latvieša un latvietes” tematika gan uz apģērbiem, gan priekšmetiem šobrīd ir ļoti aktuāla, un, kā atklāj Linda, ir cilvēki, kas šo zīmolu jauc ar citiem: “Jā, tie, kas nezina, reizēm domā, ka pārstāvam citu uzņēmumu. Bet mēs, pirmkārt, atšķiramies ar piegriezumiem, šujam visu uz vietas. Un, ja godīgi, mēs konkurentiem īpaši līdzi nesekojam un sevi ne ar vienu nesalīdzinām. Neuztraucamies par to. Mēs apzināmies savu kvalitāti, zinām, ko darām, un, cik jau nu esam papētījušas, redzam, ka ir zīmoli, kas gluži vienkārši apģērbu apdrukā – uz jau gatava apģērba gabala uzdrukā nosaukumu. Mēs savukārt ļoti piedomājam pie audumiem, dizaina. Strādājam ar kvalitatīviem audumiem, tādiem, kurus ir patīkami nēsāt, tāpat skatāmies, lai nekur nekas neirst ārā un ir labi nostrādāts. Mums ir svarīga ilgtspējība. Un tie, kam ir līdzīgas vērtības, pie mums atgriežas atkal un atkal. Tas mums palīdz turpināt.”

Linda apzinās, ka ar Āzijas tirgu zīmols nevarēs konkurēt, un tas nemaz nav vajadzīgs, jo katram ir sava mērķauditorija: “Jā, protams, ar tādiem kvantumiem un darbaspēku konkurēt mēs nevaram, bet tas arī nav mūsu mērķis. Mūsu klienti apzinās, ka mūsu darinājumi ir ražoti šeit, Latvijā, un ka tie ir daudz kvalitatīvāki nekā, piemēram, Ķīnas ražojumi. Mūsu klienti lielākoties ir 20–50 gadus veci – tieši šī vecuma kategorija novērtē kvalitāti. Mēs gan pagaidām neiedziļināmies statistikā, nevācam tādu informāciju, bet, cik novērojam, jaunākiem cilvēkiem tieši audums un kvalitāte nav tik svarīgi aspekti, iegādājoties apģērbu.”

Cilvēki iepērkas visu gadu

Kad zīmols ticis dibināts, meitenes joprojām strādājušas arī citos darbos un apģērbu radīšana notikusi pakāpeniski: “Nebija mums milzīgā pamatkapitāla, tāpēc viss notika pamazām, bet jāteic, ka diezgan ātri atspērāmies un šī kļuva par mūsu pamatnodarbošanos. Protams, ka var just atšķirību no pirmās uzņēmuma dienas līdz šai – attīstāmies, domājam jaunus dizainus, bet tieši tāpat ir lietas, kuras ir kopā ar mums jau no paša sākuma, kuras ir bijušas pieprasītas un mīļas visu šo laiku. Piemēram, džemperi, kuru dizains un piegriezums ir tāds, ka es šaubos, vai citur pasaulē ir nopērkams kas līdzīgs. Tāpat T krekliņi, kurus ražojam jau no sākta gala. Grūti izcelt kādu konkrētu produktu, kas būtu īpaši pieprasīts. Tas ir atkarīgs no sezonas, no tā, ko cilvēkam vajag tajā brīdī, vai arī no tā, kāda ir gaume un prasības. Piemēram, džemperus ar sasienamajām lencēm izvēlas konkrēta cilvēku grupa – sievietes, kuras ir gatavas atkailināt plecus. Bet, ja man jāizvēlas, laikam, vispopulārākie ir džemperi un kleitas.”

Linda stāsta, ka apģērbi ir pieprasīti visu gadu un tukšie periodi nav bieži, bet, ja ir, tie neturpinās ilgi: “Mazliet tukšāks periods ir gada sākums. Janvāra sākums ir klusāks, jo, manuprāt, cilvēki tajā brīdī ir pārsātinājušies ar visu.”

Meitenes lielākoties uzņēmumu un produkciju popularizē un izrāda internetā, pārdod savas lietas tieši caur savu darbnīcu un galvenokārt interneta veikalu: “Ar Latvijas dizaineru veikaliem mums ir slikta pieredze – cilvēki šos veikalus drīzāk izmanto kā laikošanas kabīnes un pēc tam pasūta kāroto pie ražotāja. Piecu eiro dēļ cilvēks ir gatavs izskriet cauri visai Rīgai, un es to nesaku kā kaut ko sliktu – cilvēki ekonomē, un tas ir labi. Un mums nekas nav pretī, ka klients atnāk tieši pie mums, apskatās un iepazīstas arī ar citiem izstrādājumiem, izjūt savu kāroto lietu. Tāpēc sadarbību ar citiem veikaliem esam pārtraukuši.”

Konkurence ļauj augt

Bez grūtībām savā biznesā neiztikt, un arī Linda atzīst, ka ir bijuši brīži, kad gribējies padoties: “Ir jau bijuši tādi momenti, bet tad tu saproti, ka dari to, kas tev tik ļoti patīk, un zūd sajūta, ka vispār ej uz darbu. Nevar jau būt viss arī tik vienmērīgs – jābūt gan kāpumiem, gan kritumiem.”

Uzsākot biznesu, abas meitenes strādājušas gandrīz bez apstājas: “Un tad sāc domāt, vai vispār ir kāds labums no sevis nodzīšanas. Labāk pastrādāt tās astoņas stundas, nevis visu diennakti, – tas būs daudz produktīvāk. Nav ilgtspējīga pienesuma nepārtrauktai strādāšanai. Ir jāmāk sastādīt savu darba grafiku. Mēs lielākoties strādājam darba dienās, bet saprotams, ka gadās klienti, kuri ļoti lūdz, lai, piemēram, uzšuj viņiem kleitu, jo viņi rīt brauc uz Singapūru. Un tik ļoti to kleitu vajag! Tad nevaram atteikt. Cenšamies nākt pretī. Ir arī dažādas grūtības, piemēram, tas, ka Latvijā nav labu un kvalitatīvu audumu. It kā visās malās ir audumu veikali, bet, kad reāli jāiet un jāmeklē, – nekā nav. Un tad ir jāmeklē citās valstīs, jāpasūta – tas ir ļoti laikietilpīgi.”

Kad ar Lindu runājam par nākotnes plāniem un es jautāju, vai kādreiz nav bail, ka kaut kas neizdosies, viņa smaidot nosaka: “Vecums, kad ir bail, jau sen garām. Par bailēm vairs nevar būt ne runas. Bailes mūsu darbībā netiek pieminētas. Drīzāk izsveram dažādus kritērijus, ko un kā labāk darīt. Un tas, ka kāds domā, mums neizdosies, drīzāk ir dzinulis darīt vēl labāk, iet vēl tālāk.”

Tāpat Linda uzskata, ka konkurence nāk tikai par labu un nevajag pārdzīvot, ja kāds izveido ko līdzīgu: “No tā nevar izvairīties. Tas, ka kāds kaut ko nedaudz noskatās, nozīmē vien to, ka mūsu dizaini ir labi un citiem patīk. Ja cilvēkiem sanāk – lai viņi dara, mums ir pašām savs redzējums. Mūsu ražojumi ir īpaši un cilvēkiem interesanti. Zinu, ka garāmgājēji bieži atskatās uz klientiem, kuri nēsā mūsu ražotās drēbes.”

Linda ir pārliecināta, ka sieviete, kura sevi attīsta karjeras jomā, pozitīvi ietekmē visu ģimeni: “Tas ir lieliski, ka sieviete atrod jomu, kurā jūtas droši un pilnveidojas. Tāda sieviete, kura sevi īstenojusi arī darbā, ne tikai privātajā dzīvē, ir interesanta ne tikai sev, bet arī vīrietim. Mirdz acis, un viņai nevajag, lai viņu apber ar rozēm, jo viņa ir pašpietiekama.”

Uzziņa

“Cartiero by Feelings Jump”

* Uzņēmums darbību sācis 2014. gadā

* “Cartiero by Feelings Jump” ir apģērbu zīmols

* Visa produkcija ir ražota Latvijā

* Apģērbus iespējams iegādāties zīmola mājaslapā www.cartiero.eu

* Zīmols atpazīstamību sākotnēji guvis ar modernizētiem Lielvārdes jostas svārkiem

* Šobrīd pieprasītākie un atpazīstamākie apģērbi ir ar “Latvietes” un “Latvieša” uzrakstiem

* Uzņēmuma dibinātājas ir Linda Baltiņa un Kristīne Smilga

LA.lv