Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto – Timurs Subhankulovs

Brīdina par iespējamu negodīgu piedāvājumu konkursā maršrutos uz Jūrmalu, Ogri un Bausku 4

Zinot, ka SIA “Sabiedriskais autobuss” nesaprotamu iemeslu dēļ bauda Autotransporta direkcijas (ATD) labvēlību, abas pasažieru pārvadātāju asociācijas – Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA) – brīdina par zaudējumiem, ko var ciest valsts un pasažieri, apstiprinot šo uzņēmumu par konkursa uzvarētāju lotē “Centrs 1”, kur atvērti visu dalībnieku piedāvājumi. Tajos redzams, ka “Sabiedriskais autobuss” piedāvā veikt pārvadājumus par 15 līdz 26 procentiem lētāk nekā vidējā visu konkurentu pašizmaksa. “Visticamāk, tās ir dempinga cenas. Mēs asociācijā rēķinājām un secinājām, ka tik lēts pakalpojums nav iespējams. Nav noslēpums, ka agrāk šis uzņēmums arī nosolīja maršrutus par lētu cenu, faktiski tāmē neiekļāvās un valstij naudu neatmaksāja,” tā LPPA izpilddirektors Ivo Ošenieks.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Lasīt citas ziņas

LARPA vadītājs Uldis Kolužs vērš uzmanību, ka ačgārns ir nosacījums par uzvarētāja noteikšanu atbilstoši viszemākajai cenai, nevis valstij saimnieciski visizdevīgākajam piedāvājumam. Ar šādu pieeju netiek domāts par pasažieru ērtībām un nozares izaugsmi. LARPA secināts, ka “Sabiedriskais autobuss” zemākās piedāvātās cenas braucieniem uz Jūrmalu un Bausku ļauj norēķināties vien par degvielu un maksāt algu. “Uzskatām, ka šādas cenas nevar nodrošināt ar godīgām metodēm,” tā U. Kolužs. Viņa vadītā biedrība pauž aizdomas par piedāvājumu iesniedzēja darbošanos pelēkajā ekonomikā. “Ēnu ekonomiku kā normu uzskatām par nepieļaujamu mūsu nozarē. Vēlamies arī turpmāk saglabāt strādājošo pārvadātāju augsto prestižu,” piebilst uzņēmējs.

Aizdomas par negodīgu konkurenci pastiprina arī nesen televīzijā ar slēpto kameru filmētie un rādītie sižeti par biļešu neizsniegšanu pasažieriem SIA “Sabiedriskais autobuss” mikroautobusu maršrutos. Par labu reputāciju neliecina arī uzņēmuma pērn ATD nosolītie 41,88 santīmi naudas ienākumu par kilometru maršrutā Rīga – Bauska – Rīga, bet faktiski saņemtie 51,97 santīmi, kas nozīmē 131 952 latu atmaksu valstij. Nauda aizvien nav atmaksāta. SIA “Sabiedriskais autobuss” arī patlaban vērtētajā “Centrs 1” konkursā paredz tikpat lielus naudas ienākumus kā pērn, tomēr pasūtītājs pārvadātājam ir izvirzījis augstākas prasības. Piemēram, autobusu vecums nedrīkst pārsniegt 12 gadus (agrāk 20 gadi), bet mikroautobusu vecums astoņus gadus. Nozares eksperti teic, ka šie nosacījumi gandrīz dubulto izmaksas, tomēr “Sabiedriskais autobuss” konkursā startē ar gandrīz nemainīgu veco piedāvājumu (atšķirība mērāma simtdaļās centu). Ja šo uzņēmumu atzīst par uzvarētāju, tad pasažieriem, visticamāk, jārēķinās ar pārvietošanos vecos autobusos un zemu pakalpojumu kvalitāti, teic eksperti.

CITI ŠOBRĪD LASA

SIA “Sabiedriskais autobuss” pārstāve Lāsma Zemīte vakar skaidroja – uzņēmums nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem jau 20 gadus un ir guvis lielu pieredzi. “Esam optimizējuši gan izmaksu posteņus, gan tehnisko pusi un spējam piedāvāt konkursā nosaukto cenu. Mūsu mērķis ir nepārtraukti celt pakalpojumu kvalitāti un vienlaikus būt konkurētspējīgiem tirgū,” tā L. Zemīte.

Savukārt uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars dienu agrāk aģentūrai LETA sacīja, ka – “daži neprot rēķināt”, detalizētāk gan neizskaidrojot iepirkumā piedāvātā pasažieru pārvadājumu cenu piedāvājuma būtību ATD.

Direkcijā paredz – lemšana par konkursu uzvarētājiem notiks līdz novembra beigām. ATD pārstāvis Egons Ālers sola – izsludinātā konkursa nolikumā noteiktās kvalitātes prasības ir būtiski augstākas nekā patlaban spēkā esošajos pārvadājumu līgumos un, pretēji plašsaziņas līdzekļos izskanējušajam, atbilstība konkursa nolikumā noteikto kvalitātes prasību izpildei ir primāra. Piedāvājuma cenu vērtēšot vien tiem pretendentiem, kuru piedāvājums atbildīs kvalitātes prasībām.

Konkurss šajā reizē ir starptautisks, tajā piedalās arī Igaunijas pasažieru pārvadātājs “SEBE”. Tā piedāvājums ir par 5–54% dārgāks nekā vidēji visiem konkurentiem. Uzvarētājiem pasažieru pārvadājumi sešus gadus 28 maršrutos Latvijas vidienē (Jūrmala, Ogre, Bauska) jāveic no 2015. gada 1. februāra. Konkursa rezultāti lotē “Centrs 1” ir jāapstiprina Sabiedriskā transporta padomei.

Viedoklis

“SEBE” izpilddirektors Kuldars Vērsi: “Pasažieru pārvadājumu konkursu nosacījumi Igaunijā un Latvijā pamatā ir vienādi. Ir sīkas nianses – Latvijā prasības autobusiem ir detalizētākas nekā Igaunijā. Tomēr, no otras puses, autobusa lielums Igaunijā nav noteikts un konkursā uzvarējušais uzņēmums atkarībā no pasažieru daudzuma var izvēlēties vispiemērotāko transporta līdzekli. Latvijā konkursā uzvar uzņēmums, kas piedāvā viszemāko cenu. Igaunijā punktus piešķir par dažādiem nosacījumiem, tostarp par viena kilometra cenu, autobusa vecumu, autobusa aprīkojumu un par citiem nosacījumiem. Mēs ļoti atzinīgi Latvijas konkursos vērtējam to, ka operatora peļņu tieši saista ar pārdoto biļešu apgrozījumu. Tas motivē pasažieru pārvadātāju darboties ar mērķi piesaistīt aizvien vairāk pasažieru. Vislielākā atšķirība starp Igaunijā un Latvijā rīkotajiem konkursiem ir iespēja Igaunijas uzņēmumiem pieteikties konkursam virtuāli, drošā elektroniskā formā. Latvijā pieteikumam ir jābūt uz papīra. Es nevēlos detalizēti komentēt pasažieru pārvadātāju piedāvātās cenas, tomēr daži piedāvājumi mūs pārsteidza. Mēs sekosim līdzi tālākai konkursa procedūrai.”