Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto – LETA

Monika Zīle: Lētās dzīvības. Avāriju iemesls jāmeklē stūrētāju un pasažieru prātos 9

Augusts diemžēl nav bijis tikai labības pļaujas laiks. Uz Latvijas ceļiem aizvadītajā mēnesī bargi švīkstējusi nāves izkapts, izdzēšot 28 dzīvības. Tik traki sen nav bijis, un satiksmes drošības uzraugu komentāros par notikušo zemtekstā skaidri saklausāms apjukums.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Lasīt citas ziņas

Laikam tāpēc daži smago avāriju iemeslu skaidrojumi sanāk visai īpatnēji – piemēram, vasaras “faktora” piesaukšana: siltajā gadalaikā cilvēki allaž uzvedoties vieglprātīgāk. Bet šis arguments sabirst putekļos, tiklīdz atceramies melno janvāri nesenā pagātnē vai asiņainos negadījumus pavasara mēnešos. Arī slikto ceļu piesaukšana vairs nav drošs atbalsta punkta, jo šogad uzkrītoši daudz mirst uz nesen būvētām gludām maģistrālēm, kur dažs labs pārgalvis cērt piešus sānos visiem spēkrata motora zirgiem.

Pieredzes bagāti profesionāli autovadītāji sadzīviskās sarunās bažīgi secina, ka vispārējā satiksmes kultūra pēdējā laikā strauji pasliktinās un diezin vai to stipri labos ātrumu fiksējošo displeju izvietošana uz maģistrālēm. Pārvietošanās tempu taču ikviens šoferis jau redz savas mašīnas spidometrā, bet noteikumu ignorētājiem tie cipari uz šosejas ekrāna bijuši nebijuši. Liekas, Latvijā cilvēkiem pašu dzīvība kļūst arvien lētāka. Pavirši lēšot, astoņos mēnešos uz ceļiem skaitliski upurēts vidēji apdzīvots pagasts, bet priekšā vēl rudenīga tumsa un pirmā sniega pārsteigumi. Bail prognozēt gala ciparu, kas acīmredzot ierindos mūs starp melnākajiem ceļu negadījumu “pirmrindniekiem”. Turklāt arī viens uz ceļa dzīvību zaudējušais kādam ir mīļš cilvēks, pats lielākais dārgums un ģimenes apgādnieks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viens no avāriju iemesliem, protams, ir atļautā ātruma pārsniegšana. Tomēr satiksmes eksperti pilnīgi pamatoti un arvien uzstājīgāk mudina aplūkot psiholoģisko gaisotni, kas ietekmē visas cilvēku darbības, autovadīšanu ieskaitot. Nav izredžu ieskatīties katra šofera smadzenēs un izsvērt, cik daudzi pie stūres sēžas noskaņā “nu, lai tad viss izput…”, bet uz ceļiem vērojamā agresija liecina par depresīvu noskaņu mākoni un tiesisko nihilismu, kuru veicina pieņemto likumu darbības kontroles trūkums. Acīmredzot maza jēga celt sodus satiksmes normu ignorētājiem, ja pat autovadītāja tiesības par dzeršanu zaudējis cilvēks bez problēmām var sēsties pie smagās mašīnas stūres – kā nesen šaušalīgu avāriju Rankas pagastā ar bojāgājušajiem un sakropļotajiem izraisījušais. Turklāt no uzskaites noņemtā auto. Tas savukārt pieder uzņēmumam, kura īpašnieks pēc lielā negadījuma liedzās (vai meistarīgi tēloja?), ka būtu zinājis šofera iepriekšējos grēkus. Tiesa, neatbildēts paliek jautājums, cik nopietnai atlasei dažviet pakļauj darbā ņemtos autovadītājus.

Tomēr vēl būtiskākas liekas šīs traģēdijas atbalsis internetā. Vairāki komentētāji tur sāka dedzīgi attaisnot pēc tiesību zaudēšanas pie stūres sēdušos – cilvēks taču tikai gribējis pelnīt ģimenei maizi, ko tad nabagam bija darīt… Viņi gan pierāvās pēc citu skarbajiem apsaucieniem, ka īsts gādnieks pie stūres nesēstos dzēris, bet viedoklis taču palika.

Bagātināts ar vēl krāšņākiem satiksmes pārkāpšanas normu attaisnojumiem, tas nereti aizved līdz traģēdijai uz ceļa. Īsāk sakot, daudzu avāriju iemesls jāmeklē stūrētāju un arī viņu pasažieru prātos. Rets pļēgurs un pārgalvis mašīnā brauc vienatnē. Parasti blakus sēž klusējoši domubiedri, un viņu kopīgais ienaidnieks ir negaidot satikta ceļu policijas ekipāža. Liekas, vienīgi to klātbūtne glābj daudzas dzīvības, kas citādi izdzistu sadragātos dzelžos.