Mobilā versija
Brīdinājums +4.9°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
26. septembris, 2014
Drukāt

Kas labs kabačos + 3 receptes

Foto-Baiba BucenieceFoto-Baiba Buceniece

Plauktā sarindota guļ šā gada rudens kabaču un cukini raža. Šķiet, tie tādi mazvērtīgi dārzeņi! Kas gan labs var būt augos, kas aug griezdamies kā sēnes pēc lietus?! Bet, izrādās, tāpat kā citi dārzeņi arī kabači un cukini ir veselīgi un tiem ierādāma sava vieta  ēdienkartē.

Uzturzinātniece GUNA RIJKURE: – Uzturvērtības ziņā kabači un cukini ir diezgan līdzīgi. Tie satur kāliju, mangānu, magniju, varu, fosforu, C, K vitamīnu, beta karotīnu, B grupas vitamīnus un pa druskai vēl vairāku citu. Zinātniskajjā literatūrā īpaši izceltas cukini vērtīgās īpašības – tas ir lielisks mangāna, kālija, C vitamīna un magnija avots. Satur arī daudz šķiedrvielu, kas uzlabo sirds un asinsvadu stāvokli un samazina slimību attīstības risku šajos orgānos. Savukārt kālijs un magnijs sekmē asinsspiediena pazemināšanos, bet C vitamīns un beta karotīns kavē holesterīna nogulsnēšanos uz asinsvadu sieniņām un samazina aterosklerozes attīstības risku. Bagātīgais šķiedrvielu daudzums, folāti, C vitamīns un beta karotīns, kas atrodas cukini, sekmē resnās zarnas vēzi izraisošo toksīnu izvadīšanu no organisma. C vitamīns un beta karotīns ir antioksidanti, kas mazina iekaisuma procesus organismā, var palīdzēt astmas, osteoartrīta, reimatiskā artrīta un tamlīdzīgu slimību gadījumos. Kabači galvenokārt ir slavējami kā vērtīgs C vitamīna un vara avots. Gan kabači, gan cukini pozitīvi ietekmē gremošanas trakta darbību.

Simt gramu kabača satur 30,03 kalorijas, cukini – 20 kalorijas. Tas nozīmē, ka kaloriju šajos dārzeņos ir maz un tos tāpat kā citus dārzeņus droši var celt galdā visi tie, kas vēlas atbrīvoties no liekā svara. Cepot, vārot un sautējot kabačus un cukini, gan daļa labo vielu iet bojā. Vispirms sabrūk vērtīgais C vitamīns, tāpēc jālauž iesīkstējušās tradīcijas un kabačus un cukini jāmācās baudīt ne tikai termiski apstrādātus, bet arī svaigus. Tos var pievienot svaigu dārzeņu salātiem vai arī nomizot, sagriezt šķēlītēs un grauzt gluži kā burkānus. Tie ir viegli saldi un patiešām garšīgi. Jānovāc cukini un kabači, kad tie izauguši aptuveni 20 līdz 30 centimetrus gari. Lielāki tie vairs nav tik garšīgi. Ja kabaci vienā reizē neizdodas apēst, vislabāk to uzglabāt, ievietotu polietilēna maisiņā vai emaljētā traukā bez vāka, ko vislabāk turēt ledusskapja apakšējā plauktā.

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Kabačus un cukini galdā var celt neierobežotā daudzumā, un tie ieteicami arī bērnu uzturā. Tāpat kā ķirbjveidīgie arī cukini un kabači bērniem ļoti reti izraisa alerģiju. Vienīgās traucējošās sekas, kas var rasties, ēdot daudz šo dārzeņu, – biežāk nāksies apmeklēt tualeti, jo tajos ir daudz ūdens.

Ja pašiem sava dārziņa, kur audzēt dārzeņus, nav, bet gribas nobaudīt kabačus vai cukini, noteikti jādodas uz kādu no tirgiem. Vidzemes tirgū Rīgā kabaču un cukini izvēle ir plaša. 15 centimetrus gari kabacīši dabūjami par 1,50 eiro/kg, mazi cukini – par 1 eiro/ kg, vidēji lieli kabači – par 0,80 līdz 1 eiro/kg, bet diezgan lieli – par 0,60 eiro/kg. Lēta, bet garda maltīte! Turpretī veikalā “Rimi” plauktos neatrodu ne kabačus, ne cukini, bet “Maxima” dabūjami tikai diezgan lieli kabači par 0,55 eiro/kg.

Salāti “Vitamīnu kokteilis” 


Nelielu cukini vai kabaci nomazgā, nogriež abus galus un sagriež stienīšos. Pievieno smalki sagrieztus svaigus gurķus un tomātus. Var pievienot arī redīsus, papriku un citus dārzeņus. Pieber nedaudz sāls un cukura, pārlej ar olīvu vai rapšu eļļu. Ja gribas pikantāku garšu, var pievienot pavisam nedaudz balzametiķa. Samaisa un ceļ galdā.

Kabaču plāceņi ar sieru


Kabaci ar visu mizu uz rupjas rīves sarīvē. Šai masai pievieno 4 olas, 100 ml piena un 150 g izsijātu miltu. Pieber sāli, garšvielas un kārtīgi samaisa. Mīklu lej uz sakarsētas pannas. Kad viena puse brūna, plāceni apgriež uz otru pusi, uz apceptās puses uzber rīvēto sieru. Pārloka uz pusēm un cep gaiši brūnu. Pasniedz ar skābo krējumu.

Šokolādes un cukini kūka


Bļodā ieber 190 g rudzu miltu, 60 g kakao, 1 tējk. sodas, 1/4 tējk. cepamā pulvera, 1/4 tējk. sāls, 1/2 tējk. kanēļa, 70 g brūnā cukura. Samaisa, pievieno 300 g sasmalcinātas melnās šokolādes. Atkal samaisa. Otrā bļodā iesit divas olas, pievieno 70 g baltā cukura un 1 tējk. vaniļas cukura. Masu sablenderē. Olām pievieno 100 g izkausēta sviesta. Sarīvē cukini un pievieno olu un sviesta masai. Kārtīgi samaisa. Otrajai bļodai pievieno visu pirmās bļodas saturu un atkal kārtīgi samaisa. Pilda kūkas formā. Cep 180 grādos vienu stundu. Pasniedz karstu ar saldējumu.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+