Foto – LETA

Lidmašīnu pasažieru datu reģistru ieviesīs decembrī. Ko zinās DP? 2

Saeima ceturtdien pirmajā lasījumā atbalstīja Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumu, ar kuru tiks izveidots lidmašīnu pasažieru datu reģistrs (PDR).

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Saules uzliesmojumu dēļ Zemi pārņēmusi spēcīga magnētiskā vētra. Cik dienu tā plosīsies?
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Lasīt citas ziņas

Likums nepieciešams, lai drošības iestādes varētu apstrādāt lidmašīnu pasažieru datus, veicot analīzi smagu un sevišķi smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, pierādījumu avotu noskaidrošanai, kā arī valsts drošības, sabiedriskās kārtības un drošības apdraudējumu novēršanai.

Līdz ar jauniem teroristu uzbrukumiem par šāda regulējuma nepieciešamību vienojušās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis. ASV un Austrālija jau izmanto šo datu sistēmu, Eiropā pagaidām Lietuva, Igaunija, Ungārija, Beļģija, kā arī Latvija strādā pie šī regulējuma vai tā ieviešanas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Likumprojekts paredz iekļaut datus reģistrā, kuru pārraudzīs Drošības policija, bet tā turētājs būs Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Reģistrā tiks iekļauti dažādi dati par personu, galvenokārt tas, ko cilvēks aizpilda, pērkot lidmašīnas biļeti. Tāpat reģistrā būs redzamas, piemēram, izlidošanas kontroles sistēmā pieejamās ziņas par pasažiera nododamo bagāžu un valsts robežas šķērsošanas vieta, caur kuru pasažieris ieceļos Latvijā.

Aviokompānijām būs pienākums ne agrāk kā 48 stundas un ne vēlāk kā 24 stundas pirms paredzētā izlidošanas laika, kā arī tūlīt pēc tam, kad vairs nav iespējama personu iekāpšana vai izkāpšana no lidmašīnas, nosūtīt datus automatizētai iekļaušanai PDR. Ārkārtas gadījumos, lai, piemēram, novērstu teroraktu, drošības iestādēm būs tiesības pieprasīt pasažieru datus arī agrāk.

Pasažieru datus reģistrā glabās piecus gadus, anonimizējot tos pēc sešiem mēnešiem pēc iekļaušanas PDR un maskējot attiecīgus datu elementus. Datus apstrādās atbilstoši vispārējām fizisko personu datu aizsardzības prasībām. Valdībai būs jānosaka prasības datu nosūtīšanai un iekļaušanai reģistrā, paredz likumprojekts.

Lai atklātu vai novērstu noziegumus, ar PDR datiem tikai pēc prokurora piekrišanas drīkstēs strādāt drošības iestādes, policisti, robežsargi, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, kā arī Finanšu un Muitas policijas pārvaldes.

Tāpat informāciju par pasažieru datiem mūsu drošības iestādes drīkstēs sniegt arī ārvalstu dienestiem noziegumu novēršanai.

Drošības situācija pasaulē un Eiropā ir strauji mainījusies, tāpēc aizvien vairāk valstu saskata nepieciešamību pēc PDR, lai uzlabotu aviācijas drošības un robežkontroles pasākumus, kā arī novērstu teroristu nodarījumus, norāda likumprojekta autori. Tas var palīdzēt cīnīties ne tikai pret starptautisko terorismu, bet arī starptautisko organizēto noziedzību, kas izmanto globalizācijas procesus un gaisa pārvadājumu infrastruktūru attīstību noziegumu izdarīšanai. To vidū ir gan narkotiku nelikumīga aprite, bērnu seksuāla izmantošana, cilvēku tirdzniecība, kā arī noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija.

Reklāma
Reklāma

Plānots, ka likums stāsies spēkā šī gada 1.decembrī.

Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums otrajā un trešajā lasījumā vēl jāskata Saeimā.

UZZIŅA:

Reģistrā iekļauj šādas ziņas:

1) gaisa pārvadājuma ieraksta rādītājs;
2) rezervēšanas un biļetes izsniegšanas datums;
3) paredzētā gaisa pārvadājuma datums (datumi);
4) pasažiera vārds (vārdi), uzvārds (uzvārdi), dzimums, dzimšanas datums, pilsonība;
5) adrese un kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasta adrese);
6) maksājumu informācija, kā arī rēķina nosūtīšanas adrese;
7) gaisa pārvadājuma numurs, gaisa pārvadātājs un informācija par konkrētā gaisa pārvadājuma maršrutu, gaisa kuģa izlidošanas un ielidošanas laiks;
8) priekšrocību kartes veids, numurs, īpašnieks;
9) tūrisma operators un tūrisma aģents;
10) pasažiera statuss gaisa pārvadājuma laikā, tostarp reģistrēta pasažiera statuss, informācija par neierašanos uz gaisa pārvadājumu vai ierašanos uz gaisa pārvadājumu bez iepriekšējas rezervēšanas;
11) informācija par atdalītajām rezervācijām;
12) sensitīvus personas datus nesaturošas vispārīgas piezīmes, piemēram, atzīme par to, ka bērns ceļo bez pavadoņa, valoda(-as), kādā(-ās) tas runā, personas, kas bērnu pavada izlidojot, vārds un kontaktinformācija, kā arī radniecība ar bērnu, personas, kas bērnu sagaida ielidojot, vārds un kontaktinformācija, kā arī radniecība ar bērnu, darbinieks, kas bērnu pavada izlidojot un ielidojot;
13) biļetes numurs, biļetes izdošanas datums, vienvirziena biļetes, automātiskie biļetes tarifa (Automated Ticket Fare Quote) lauki;
14) sēdvietas numurs;
15) koplietošanas kodi (code share);
16) izlidošanas kontroles sistēmā pieejamās ziņas par pasažiera nododamo bagāžu – skaits un svars, bagāžas identifikācijas numurs, bagāžas pārvadātāju kods, bagāžas statuss (piemēram, nodota, izsniegta, nozagta, bojāta, konfiscēta), bagāžas izsniegšanas vieta;
17) tā paša gaisa pārvadājuma ieraksta rādītāja citu gaisa kuģa pasažieru skaits, vārdi, uzvārdi;
18) valsts robežas šķērsošanas vieta, caur kuru pasažieris ieceļos Latvijas Republikā;
19) pasažiera ceļošanas dokumenta tips, numurs, izdevējvalsts un dokumenta derīguma termiņš;
20) visas vēsturiskās izmaiņas datos, kas uzskaitīti šā panta 1.–19. punktā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.