Ekonomika
Bizness

Lidojumi uz Vāciju var kļūt dārgāki 16


Neraugoties uz pieteikto maksātnespēju, Vācijas aviokompānijas “Air Berlin” “Tegel” lidostā lidojumus vēl veic.
Neraugoties uz pieteikto maksātnespēju, Vācijas aviokompānijas “Air Berlin” “Tegel” lidostā lidojumus vēl veic.
Foto – EPA/LETA

Tieši pirms nedēļas Vācijas otra lielākā lidsabiedrība “Air Berlin” iesniedza tiesā maksātnespējas pieteikumu. Iemesls – kompānijas lielākais akcionārs Apvienoto Arābu Emirātu galvaspilsētā Abū Dabī bāzētā aviokompānija “Etihad Airways” vairs nevēlas finansēt kompāniju, kura dienā cieš vairāk nekā divu miljonu zaudējumus, bet kopumā 2016. gadā zaudēja teju miljardu eiro.

Jau ieņem mirstošā vietu

“Etihad” palīdz “Air Berlin” jau kopš 2011. gada un vēl aprīlī aviokompānijā ieplūdināja 250 miljonus eiro, taču nu vadzis ir lūzis un arī bagātie Tuvo Austrumu miljardieri sapratuši, ka nevēlas finansēt milzu zaudējumus nesošu kompāniju, kuras vērtību lēš vien 60 miljonu eiro apmērā. Vēl pirms 10 gadiem Vācijas lidsabiedrību novērtēja ap vienu miljardu eiro. Lidsabiedrībai palīgā nākusi Vācijas valdība, nākamajiem trim mēnešiem kompānijā ieplūdinot 150 miljonus eiro, tādējādi saglabājot vairāk nekā 7000 darba vietu vēl vismaz uz šo laiku.

Kā norāda “Reuters”, “Air Berlin” maksātnespēja pavērusi durvis Vācijas lielākajai aviosabiedrībai “Lufthansa” iegādāties “Air Berlin” biznesa daļas tādās Vācijas lidostās kā Diseldorfā un Berlīnes “Tegel”. Tāpat vairākās lidostās esošās un “Air Berlin” piederošās nosēšanās vietas jeb “landing slots” vēlētos iegādāties arī zemo cenu lidsabiedrība “EasyJet”. Tomēr iespējamie scenāriji ir dažādi, sarunā ar “LA” apliecināja arī lidostas “Rīga” padomes loceklis un transporta nozares pārzinātājs Tālis Linkaits.

Pēc kompānijas vadītāja Tomasa Vinkelmana izteikumiem laikrakstam “Bild am Sonntag”, šķiet, ka reālākais variants ir “Air Berlin” pārdošana. Sarunā ar medijiem viņš uzsvēris, ka šobrīd esot trīs pretendenti. Viena esot “Lufthansa”, abas pārējās neatklājot. Vācijas mediji vēsta, ka starp pretendentiem varētu būt Vācijas tūrisma uzņēmums “TUI”, jau minētā “EasyJet”, kā arī tūrisma aģentūras “Thomas Cook Group” aviostruktūrvienība “Condor”. T. Vinkelmans cer, ka kompāniju izdosies pārdot jau līdz septembrim.

“Air Baltic” kopā ar “Air Berlin” cīnījās ar “Lufthansa”

T. Linkaits brīdina, ka “Air Berlin” nonākšana “Lufthansa” rokās nozīmētu monopolstāvokli Vācijas tirgū un attiecīgi ticama būtu arī cenu palielināšanās, ceļojot uz Vāciju. “Lai ko arī teiktu par “Air Berlin”, tā bija otra lielākā Vācijas aviokompānija, kura bija izveidojusi ļoti labu tīklu Vācijā, konkurējot ar “Lufthansa”. Viņiem bija ļoti labs tīkls no Berlīnes, Diseldorfas, Hamburgas u. c. mazajām pilsētām. Svarīgi saprast, ka mūsu “Air Baltic” ar viņiem sadarbojās un tagad būs jādomā, kā aizpildīt zudušo sadarbību. “Air Baltic” stratēģija bija konkurēt ar “Luft-hansa”, kopā ar “Air Berlin” veidojot kopīgus dalītā koda lidojumus – “Air Berlin” pirka noteiktu daļu biļešu “Air Baltic” lidmašīnās un “Air Baltic” pirka daļu no “Air Berlin” pakalpojumiem, tālāk izvadājot pasažierus pa Vācijas pilsētām u. c. galamērķiem. Tas ļāva uzturēt pietiekami biežus lidojumus uz Diseldorfu un Hamburgu – vietām, uz kurām citādi no Rīgas būtu grūti aizlidot, jo būtu maz pasažieru,” sacīja transporta nozares eksperts, kurš atgādināja, ka vēl jāgaida Vācijas konkurences institūciju viedoklis, ja kompāniju pārņemtu “Lufthansa”.

“Air Baltic” pārstāve Alise Briede “LA” norādīja, ka sadarbības partnera līgums starp abām lidsabiedrībām pašlaik ir spēkā esošs līdz tālākai informācijai, plašāku informāciju nesniedzot. “Air Baltic” šobrīd šādi līgumi ir spēkā ar 21 lidsabiedrību.

Savukārt Latvijas Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC) jau ieteicis patērētājiem rezervēt lidojumus citās aviokompānijās, līdz kļūs skaidrs, ko nolems Berlīnes–Šarlotenburgas apgabaltiesa saistībā ar “Air Berlin” maksātnespējas pieteikumu. “Ja “Air Berlin” bankrotē un uzņēmumam jāpārtrauc darbība, patērētāji maksātnespējas procesā varētu iesniegt pieprasījumus tikai nopirkto biļešu cenas kompensācijai. Šajā scenārijā patērētāji varēs saņemt kompensācijas, balstoties uz proporcionalitātes principu, kas varētu nesegt visu patērētāja samaksāto naudu. Ņemot vērā parādu un kreditoru skaitu “Air Berlin” gadījumā, izdevumu atlīdzināšanas iespēja ir ārkārtīgi ierobežota,” skaidro ECC.

Problēmas ne tikai “Air Berlin”

T. Linkaits norādīja, ka “Air Berlin” bija pārāk komplicēta biznesa struktūra, turklāt pārāk bieži mainījās kompānijas vadība. “Viņi gan izīrēja lidmašīnas “Lufthansa”, gan uzturēja tiešo lidojumu biznesu atpūtas lidojumiem, gan centās konkurēt ar zemo cenu aviosabiedrībām. Struktūra bija tik sarežģīta, ka nevarēja saprast, kas nes peļņu, bet kas nes zaudējumus. Pirms pieciem gadiem stratēģija vēl bija gana skaidra – būt kompānijai, kas ir moderna un vērsta uz jaunievedumiem, taču tad viņi sāka eksperimentēt visos iespējamajos virzienos. Starp citu, bijušais “Air Baltic” šefs Bertolts Fliks savulaik daudz ko kopēja no “Air Berlin”,” norādīja T. Linkaits.

Jau maijā maksātnespēju pieteica cita “Etihad Airways” daļēji piederošā Itālijas aviokompānija “Al-italia”. Tāpat “Etihad” pieder daļas aviokompānijā “Air Serbia”, kura vēl ir pelnoša, taču nevar izslēgt, ka notiks ķēdes reakcija visās lidsabiedrībās, kurās īpašnieki ir “Etihad Airways”, pieļauj Tālis Linkaits.

LA.lv