Ekonomika
Bizness

Lidostas taksometru vadītāji sakaujas par vietu rindā 16


Lidosta “Rīga”.
Lidosta “Rīga”.
Foto – LETA/Zane Bitere

Pie lidostas “Rīga” stāvošajā taksometru rinda tiek regulēta ar metodēm, kas bija populāras deviņdesmito gadu sākumā – dūrēm un asaru gāzi, izpētījis Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.

Lai tiktu pie zelta āderes, taksometri stāv garā rindā, ko paši tās atrašanās vietas dēļ sauc par purvu. Pie lidostas durvīm vienā rindā sastājas “Red Cab” un “Baltic Taxi” mašīnas. Otrā, tuvāk durvīm – visas pārējās. Tā taksometru kompānijas savstarpēji vienojušās. Tieši šīs, otrās rindas kārtība bijusi par iemeslu jau vairākiem incidentiem.

Vairāku firmu pārstāvji, kuri izveidojuši savdabīgu koalīciju, bloķējuši daļu no mašīnām, neļaujot tām pietuvoties klientiem. Tas, kā nostājas priekšā konkurentu mašīnai, lai tā nepavirzītos uz priekšu, redzams arī video.

Kad situāciju mēģināts mainīt, pirms divām nedēļām, 11.augustā izcēlies visai pamatīgs kautiņš – faktiski lidostas durvju priekšā. Tajā lietā likta pat asaru gāze. Policiju izsaukuši cietušie.

Valsts policijas lidostas”Rīga”iecirkņa priekšnieks Helmuts Staško saka: “Uz vietas mēs konstatējam gan vainīgās, gan cietušās personas, noskaidrojām lietas apstākļus. Incidents notika starp pasažieru pārvadātājiem – taksometra vadītājiem, stāvvietā. Tā laikā tika pielietots fizisks spēks, grūstīšanās un asaru gāze. Lai noskaidrotu vainīgās personas, tika uzsākta lietvedība, lidostas iecirknī uz doto brīdi notiek izmeklēšana. Un ir nozīmētas tiesu medicīniskās ekspertīzes, lai noteiktu miesas bojājumu pakāpi, un lai pēc tam mēs varētu jau saukt cilvēku vai nu pie administratīvās, vai kriminālatbildības.”

Policijā apliecina, ka kautiņa iemesls bijis saistīts ar rindas kārtības neievērošanu. “de facto” zināms, ka pēc uzbrukuma ievērojama daļa no taksometriem no lidostas teritorijas pazuda. Nosacītie uzvarētāji neoficiālā sarunā ar “de facto” dižojas, ka viņi tik tiešām “tos otrus” taksometrus lidostā vairs nelaiž. Plūsmu organizē ar rācijām, redzams, ka sastājušies tā, lai neviens nejauši garām netiktu.

Vairāki avoti neoficiāli “de facto” norādīja, ka šajā teritorijā darbojas tā dēvētais “jumts” – personas, kas nodrošina iespēju sniegt pakalpojumu un par to iekasē naudu. Avoti no dažādām pusēm sauc līdzīgas summas – 5 līdz 15 eiro par vienu dienu. Tomēr šai informācijai grūti iegūt taustāmus pierādījumus. Vairāki taksisti sarunā ar “de facto” saka, ka nav gatavi atklāt viņiem zināmo, jo nevēlas, lai kāds viņus piekauj vai nodedzina auto.

Informācija par nelegālu nodevu iekasēšanu bijusi zināma arī policijai. “Tāda informācija mums bija kādreiz ienākusi, mēs viņu vairākas reizes pārbaudījām, ar savām patruļām, ar policijas iesaisti. Diemžēl uz doto brīdi mēs neesam konstatējuši, ka tiešām tā tas notiek šeit, lidostā,” saka Staško.

Tiesas spriedums paredz, ka lidostai jābūt atvērtai jebkuram taksometram un brīvai konkurencei. Taču uz “de facto” jautājumu, vai tā ir, taksisti atbild – tikai teorētiski.

Raidījums ierakstījis divu taksometru vadītāju diskusiju, no kuras saprotams, ka katrs pieder pie savas “nometnes”. Viens strādā ar “Joker Line” taksometru (A), otrs – “Vex-Auto” (V):

V: Tas, kas notiek šeit, tam ir zināmi iemesli. Tā ir iekšēja lieta, es pat nezinu, vai viņu ir vērts komentēt. Mēs kaut kādā veidā vēlējāmies ieviest kaut kādu kārtību… Tas, ka minētais process skāris kaut kādus konkrētus cilvēkus, kuru vienīgā vaina ir tā, ka viņi strādā ne tajā SIA, tā ir cita lieta. Bet te nav runa par personālijām. Es ļoti labi pazīstu Armandu …. Mēs normāli komunicējām, un arī tagad puslīdz.
(..)
V: Es tev konkrēti piedāvāju..
A: Es zinu, ko tu man, Vent, piedāvāji.
V: Es tev piedāvāju.. nāc!
A: Bet man tas piedāvājums jāpieņem tādā pašā variantā kā šeit – es apbraukšu un šos pašus spiedīšu ārā, ja?! Es ar tiem cilvēkiem esmu kopā bijis, rokas spiedis, un tad man tas piedāvājums jāpieņem tādā mērā?

Agrāk pie lidostas klientus varēja gaidīt pēc speciālas procedūras atlasītas taksometru kompānijas. Pirms nepilniem diviem gadiem tiesas lēmums lidostai lika kārtību mainīt un atvērt šo vietu visiem. Pērn tas tika izdarīts. Bet, paralēli tam, vēl šā gada pavasarī atcēla tarifu griestus taksometru pakalpojumiem. Maisam gals bija vaļā un ikviens brauciens varēja beigties ar neticami lielu brauciena maksu. Piemēram, 60 eiro līdz Vecrīgai.

“de facto” aprēķināja, cik maksātu aptuveni pusstundu un 12 kilometru garš brauciens ar kādu no taksometriem, kas konkrētajā brīdī stāvēja pie lidostas. Tas aptuveni atbilst attālumam līdz Vecrīgai.

Visdārgākais sanāktu brauciens ar firmu “Viduslatvijas malkas tirgus” – 38,57 eiro, ar “Joker Line” – 37,37 eiro, “Vex-auto” 35,57 eiro, ar “Red Cab” 14.85 eiro. Līdzīgu cenu piedāvā arī BalticTaxi”.

Aprēķins veidojas šādi: ja uz SIA “Viduslatvijas malkas tirgus” taksometra durvīm ir norādīti maksimālie tarifi (nolīgšana 2.99 eiro, laiks 0.39 eiro/min, attālums 1.99 eiro/km, tad braucējam ir jārēķina 2.99+ 0.39x30min.+1.99x12km = 38.57 eiro. Tiesa, ja neesi vietējais, ir grūti nojaust, cik tālu atrodas vajadzīgā vieta un cik tas faktiski prasīs laiku.

“Tas, ko mēs redzam no pasažieru iesniegtajām sūdzībām, ka tās var iedalīt nosacīti trīs grupās: pirmās ir par augstajām cenām, otrās – par sniegto pakalpojumu kvalitāti ,un trešā sūdzību grupa – par pakalpojumu pieejamību, jo ir atsevišķas diennakts stundas, kad taksometru nav nemaz, vai arī otrs variants – ir brīži, kad ir pārāk daudz, un tad notiek šī te cīņa par pasažieriem,” norāda lidostas ”Rīga” pārstāve Laura Karnīte.

Kamēr taksisti ar visām iespējamām metodēm cīnās par zelta klientu, politiķi jūlijā deva uzdevumu ierēdņiem – atrast veidu, kā situāciju mainīt.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns: “Šis pakalpojums būtu jāpadara vispār saprotams gan no cenas, gan no pasūtīšanas viedokļa. Viņš būtu jāpadara tāds, lai varētu pārvietoties gan lielākas grupas, gan invalīdi, gan arī cilvēki ar maziem bērniem. Tas būtu saņemams uzreiz, pietiekami ātri, nevis gaidot kaut kādu nesaprotamu laiku vai tieši pretēji – pārvietojoties vai izmantojot pakalpojumu pretēji ceļu satiksmes noteikumi. Tāpēc tie būtu jau tādi būtiski grozījumi ar pakalpojumu sniegšanas ierobežojumiem konkrētās teritorijās, kurās ir jānodrošina pasažieru pārvadājuma nepārtrauktības turpinājums.”

Šobrīd paredzēts noteikt īpašu kārtību, arī prasības un samaksas noteikumus pakalpojumu sniegšanai tādās stratēģiski svarīgās vietās kā lidosta, autoosta, dzelzceļa stacija vai pasažieru osta. Ekonomikas ministrija uzskata, ka būtu jāatgriežas arī pie tarifu griestu noteikšanas kopumā. “Mūsu priekšlikums būtu, ka Ministru Kabinets regulētu šo jautājumu. Un tad ir arī jāskatās, kāda ir reālā situācija tirgū, lai būtu vēl tirgus spēlētāji, kas būtu gatavi sniegt pakalpojumu par attiecīgo cenu un arī kaut kādas saprātīgas peļņas norma tur,” saka Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus departamenta direktore Inga Apsīte.

Saistītie raksti

Taču nozares pārstāvis, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks uzskata – jāsāk ar daudz pamatīgāku kontroli gan no policijas puses, gan Valsts ieņēmumu dienesta.

Pirmie sagatavotie noteikumu grozījumi Ministru kabinetā varētu tikt skatīti septembra beigās, savukārt Autopārvadājumu likuma grozīšanai būs nepieciešams ilgāks laiks. Tikmēr lidosta izlīdzas ar informatīviem paziņojumiem, aicinot pievērst uzmanību pakalpojuma cenai.

LA.lv