Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto – AFP

Lielākajai daļai velobraucēju ir nepietiekamas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas 0

Lielākajai daļai velobraucēju ir nepietiekamas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas, liecina apdrošināšanas sabiedrības “BTA Insurance Company” SE (BTA) apkopotie velobraucēju ceļu satiksmes noteikumu zināšanu testa rezultāti.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

No 4326 velobraucējiem, kuri piedalījās testā, 76% nespēja atbildēt pareizi uz visiem testa jautājumiem ar pirmo mēģinājumu. Vislabākos testa rezultātus uzrādīja velobraucēji, kuriem ir gan velobraucēja, gan autovadītāja apliecība, tomēr mazāk nekā puse, tikai 41% no velobraucējiem, kuriem ir gan velobraucēja, gan autovadītāja apliecība, spēja atbildēt pareizi uz visiem testa jautājumiem ar pirmo mēģinājumu.

Aicinot ikvienu velobraucēju pārbaudīt savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, BTA šī gada augustā izstrādāja zināšanu pārbaudes testu, ko ikviens velobraucējs varēja izpildīt BTA profilos sociālajos tīklos “Facebook” un “draugiem.lv”. Lai veiksmīgi pabeigtu pildīt testu, testa dalībniekam bija pareizi jāatbild uz astoņiem jautājumiem. Testā bija iekļauti dažādi jautājumi par ceļu satiksmes noteikumiem: kā pareizi pārvadāt pasažierus, kā signalizēt pārējiem satiksmes dalībniekiem par plānoto manevru, kādā secībā šķērsot krustojumu u.tml. Ja uz kādu no jautājumiem tika sniegta nepareiza atbilde, tests bija jāsāk pildīt atkārtoti, atbildot jau uz citiem astoņiem jautājumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Apkopotie testa rezultāti liecina, ka, lai atbildētu pareizi uz visiem astoņiem testa jautājumiem, katram velobraucējam bija nepieciešami vidēji pieci mēģinājumi. Ar pirmo mēģinājumu veiksmīgi testu izpildīja tikai 24% no 4326 testa dalībniekiem. Arī vairums to velobraucēju, kuri ar velosipēdu pārvietojas ikdienā, nespēja zināšanu testu nokārtot ar pirmo mēģinājumu, proti, tikai 28% no 2166 šādiem velobraucējiem bez kļūdām ar pirmo mēģinājumu atbildēja pareizi uz astoņiem testa jautājumiem.

Izanalizējot testa rezultātus, BTA noskaidrojusi, ka salīdzinoši labākas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas ir velobraucējiem, kuriem ir gan velobraucēja, gan autovadītāja apliecība, proti, 41% no šādiem velobraucējiem zināšanu testu nokārtoja ar pirmo mēģinājumu. Sliktāk veicās velobraucējiem, kuriem ir tikai velobraucēja apliecība (28% no viņiem ar pirmo mēģinājumu pareizi atbildēja uz testa jautājumiem) un velobraucējiem, kuriem ir tikai autovadītāja apliecība (23% no viņiem ar pirmo mēģinājumu pareizi atbildēja uz testa jautājumiem).

Likumsakarīgi, ka visnepietiekamākās zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem ir velobraucējiem, kuriem nav nedz velobraucēja, nedz autovadītāja apliecības, proti, tikai katrs astotais no šādiem velobraucējiem ar pirmo mēģinājumu sekmīgi nokārtoja zināšanu testu, norāda BTA.

Velobraucēju sniegtās atbildes uz zināšanu testa jautājumiem liecina, ka daudzi velobraucēji kļūdaini domā, ka visās situācijās tramvajam ir priekšroka. Sniedzot atbildi uz jautājumu, kādā secībā jāšķērso krustojums situācijā, kad velobraucējs atrodas uz galvenā ceļa, bet tramvajs uz mazākas nozīmes ceļa, lielākā daļa – 61% – velobraucēju sniedza nepareizas atbildes, uzskatot, ka priekšroka šādā situācijā ir tramvajam.

Tāpat arī daudzi velobraucēji nezina, ka krustojumā, kurā strādā luksofors, primāri ir jāievēro regulējama krustojuma šķērsošanas noteikumi, bet priekšrocības zīmes, kas uzstādītas pirms krustojuma, ir jāievēro gadījumos, kad luksofors ir izslēgts vai darbojas mirgojošas dzeltenās gaismas režīmā. Kļūdainas atbildes uz šāda veida jautājumu sniedza teju puse – 48% velobraucēju. Pārsteidzoši daudz – 47% testa dalībnieku neatpazina abus velobraucēja roku žestus, kas norāda, ka tiks veikts labais pagrieziens.

Reklāma
Reklāma

Savukārt vismazāk kļūdu velobraucēji pieļāva jautājumā, kurā bija jānorāda, kuram transportlīdzekļa vadītājam atļauts pārbraukt krustojumu pirmajam situācijā, kad pirms krustojuma bija uzstādīta “Stop” zīme jeb zīme “Neapstājoties tālāk braukt aizliegts”. Tāpat arī velobraucēju sniegtās atbildes uz testa jautājumiem liecina, ka velobraucēji labi pārzina, kādiem dokumentiem ir jābūt velosipēda vadītājam, braucot pa ceļu, un ka velosipēda vadītājam atļauts vest bērnus līdz septiņu gadu vecumam tikai tādā gadījumā, ja velosipēds aprīkots ar sēdekli un kāpšļiem kāju balstam.

“Esam pārsteigti par testa rezultātiem, kas parāda, ka velobraucēju zināšanas pat par elementāriem ceļu satiksmes noteikumu aspektiem ir nepietiekamas. Ceļu satiksmes noteikumu nezināšana un neievērošana, kas nereti vēl tiek papildināta ar velobraucēju pārgalvību un pārdrošību, ir vieni no galvenajiem iemesliem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros cieš velobraucēji. Pieaugot velobraucēju skaitam un velosatiksmes intensitātei, diemžēl palielinās gan transportlīdzekļu sadursmju skaits ar velobraucējiem, gan sadursmju skaits starp velobraucējiem savā starpā, gan arī starp velobraucējiem un gājējiem,” norāda BTA Apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktore Iveta Rijniece.

Atbildot nepareizi uz kādu no astoņiem zināšanu testa jautājumiem, velobraucējiem tests bija jāsāk pildīt no sākuma, atbildot jau uz citiem astoņiem jautājumiem. Apkopojot rezultātus, BTA izveidojusi atkārtotu testa pildīšanas mēģinājumu “Top 3”. Lai pareizi atbildētu uz astoņiem jautājumiem par ceļu satiksmes noteikumiem, kādam velobraucējam bija nepieciešami 126 mēģinājumi, kas ir lielākais mēģinājumu skaits. Otrajā vietā ir 75 mēģinājumi, bet trešajā vietā – 74 mēģinājumi.