Foto – LETA

Lielās partijas izvairās no aģitācijas ierobežojumiem 0

Rīt sāksies oficiālais priekšvēlēšanu aģitācijas periods pirms 1. jūnijā gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām un ar to saistītie ierobežojumi. Taču vairākas partijas pasteigušās sākt savas reklāmas kampaņas, pirms aģitācijas griesti stājas spēkā.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Šogad noteikti jauni ierobežojumi, kas priekšvēlēšanu periodā uzliks grožus gan reklamēties kārajām partijām, gan plašsaziņas līdzekļiem. Preses izdevumiem un reklāmas pakalpojumu sniedzējiem internetā līdz 17. janvārim bija jānosūta KNAB noteiktie priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas izcenojumi, ieskaitot plānotās atlaides un to piemērošanas kritērijus. Savukārt elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem minētie izcenojumi jānosūta Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP). Šie izcenojumi pēc to publiskošanas nav grozāmi. Mediji, kas nebūs informējuši atbildīgās iestādes par saviem izcenojumiem, nedrīkstēs par samaksu izvietot aģitācijas materiālus. Savukārt partijām un citiem aģitācijas veicējiem būs pienākums informēt KNAB par priekšvēlēšanu izdevumu izmantošanu labdarības pasākumu finansēšanai, sponsorēšanai, pabalstiem un ziedojumiem.

 

Tēriņu griesti piesaistīti vēlētāju skaitam

CITI ŠOBRĪD LASA

Ar partijām nesaistītām personām, kas veic aģitāciju, ir noteikts aģitācijai izmantojamo līdzekļu ierobežojums – 15 minimālās mēnešalgas jeb 3000 latu. Savukārt partijas pašas priekšvēlēšanu aģitācijai drīkstēs lietot summu, kas nepārsniedz 18,56 santīmus uz katru vēlētāju iepriekšējās attiecīgās pašvaldības domes vēlēšanās. Ja partija kandidēs vairākās pašvaldībās, tad kopējie izdevumi attiecīgi summēsies. Pēc KNAB aprēķiniem, tēriņu griesti lielajās pilsētās būs šādi: Rīgā – 76 585 lati, Jelgavā – 7555 lati, Jūrmalā – 6418 lati, Rēzeknē – 4896 lati, Valmierā – 3793 lati, Jēkabpilī – 3334 lati. Ādažu novadā partijas ir tiesīgas tērēt 1176,89 latus, Siguldas novadā – 2458 latus, Babītes novadā – 1133 latus, bet Mārupes novadā – 1688,03 latus. Kandidātu sarakstu iesniegšana 2013. gada pašvaldību vēlēšanām notiks no 2013. gada 12. līdz 22. aprīlim.

Vēlēšanu dienā un dienu pirms tās aizliegta reklamēšanās radio, preses izdevumos, kā arī internetā un publiskās vietās. Savukārt televīzijā “klusuma periods” noteikts vesela mēneša garumā pirms pašvaldību vēlēšanām.

 

Ušakovs un Ameriks dala izdevumus uz galviņām

Vairākas lielās partijas priekšvēlēšanu kampaņas faktiski jau ir sākušas tagad, kamēr priekšvēlēšanu tēriņu uzskaite vēl nav sākta. Vispamanāmākā no tām ir “Saskaņas centra” (“SC”) un “Gods kalpot Rīgai” (“GKR”) reklamēšanās radio un TV. “SC” līderis un reklāmas seja Nils Ušakovs gan nevēlas to saukt par priekšvēlēšanu kampaņu un noraida pieņēmumu, ka šādā veidā partijas izvairās no priekšvēlēšanu tēriņu kontroles.

“Pareizāk būtu teikt, ka tā ir atskaitīšanās kampaņa. Mēs informējam rīdziniekus, nodokļu maksātājus par to, kā šajos četros gados esam tērējuši viņu naudu. Savu priekšvēlēšanu kampaņu sāksim aprīļa vidū vai maijā,” teica Rīgas mērs.

Tāpat viņš arī nevēlējās nosaukt summas, kādas tiek tērētas šai reklāmas kampaņai, vien paskaidroja, ka visus izdevumus “SC” un “GKR” dalot uz pusēm un pēc tēriņu apkopošanas informēšot par to savos gada pārskatos. “Katrā ziņā vienu es varu teikt droši – šai kampaņai tiek tērēta tikai partiju nauda, nevis no domes līdzekļi,” uzsvēra N. Ušakovs.

Reklāma
Reklāma

 

“Vienotība” tikai informējot

Salīdzinoši atklātāka ir “Vienotība”, kas televīzijā reklamē savu pilsoniskās līdzdalības projektu “JaunāRīga.lv” un šim mērķim tērēšot 26 739,46 latus.

“Protams, ja mēs šo kampaņu būtu sākuši vēlāk, tad pēc likuma burta tā būtu jāskaita priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumos. Taču, mūsuprāt, šī nav īsti priekšvēlēšanu aģitācija, jo mēs nereklamējam ne savu sarakstu, ne kādu konkrētu kandidātu. Tā ir iedzīvotāju informēšana par to, ka ir šāda platforma, kur viņi var iesaistīties, diskutēt, izteikt savas domas,”

skaidroja “Vienotības” ģenerālsekretārs Artis Kampars. Šobrīd, pateicoties iedzīvotāju atsaucībai, “JaunāRīga.lv” platformā esot apkopoti jau vairāk nekā 220 priekšlikumi par to, kas attīstāms un uzlabojams galvaspilsētas vidē un pārvaldē.

 

RP slavē savus ministrus

Reklāmas aktivitātes televīzijā pēdējās divās nedēļās izvērsusi arī Reformu partija (RP). Reklāmas klipos gan tiek stāstīts par to, kādas pārmaiņas valstī RP iecerējusi veikt, bet partijas pārstāvji godīgi atzīst, ka tie uzskatāmi par aizsākumu pašvaldību vēlēšanu reklāmas kampaņai.

“Reklāmas uzdevums ir atgādināt par Reformu partijas ministriem, deputātiem un iniciatīvām, ko tie uzņēmušies šo pārmaiņu sākšanai dažādās sabiedrībai svarīgās jomās, tajā skaitā izglītībā, ekonomikā, ārlietās, nodokļu politikā un citās, kā arī uzsvērt, ka pozitīvas pārmaiņas prasa laiku un sabiedrības atbalstu,” skaidroja partijas pārstāve Daiga Holma.

Šī kampaņa ilga no 22. līdz 31. janvārim. Kopējais ieguldījums šajā reklāmas kampaņas posmā nedaudz pārsniedzot Ls 30 000 (ieskaitot PVN). Tuvākajās nedēļās tikšot lemts arī par citām priekšvēlēšanu aktivitātēm.

Acīmredzot savas reklāmu aktivitātes partijas sedz no iepriekšējā gada uzkrājumiem, jo šī gada janvārī vienīgi “SC” ir saņēmis pietiekami lielus ziedojumus, lai varētu realizēt atbilstoša mēroga kampaņu.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.