Mobilā versija
-0.7°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
26. aprīlis, 2013
Drukāt

Lielbritānijā uzsāk cīņu par ētisku ražotāju un patērētāju


Foto - Līga VasiļūnaFoto - Līga Vasiļūna

Britu žurnāls “Ethical consumer” un Lietusmežu fonds (The Rainforest Foundation UK) novērtējuši savas valsts šokolādes ražotājus atkarībā no tā, vai tie savos produktos izmanto palmu eļļu un kāda ir to politiskā nostāja attiecībā pret šo jautājumu.


Šāda iniciatīva veidota, lai uzsvērtu to, cik lielu ietekmi uz vidi atstāj neilgtspējīgs palmu eļļas patēriņš, un vienlaikus, lai liktu patērētājiem pieņemt ētiskus lēmumus, veikalā izvēloties šokolādi.

Pasaules resursu institūts Vašingtonā ziņojis, ka, lai atbrīvotu vietu palmu plantācijām, izzāģētas milzu lietus mežu teritorijas Indonēzijā (vairāk nekā 40%), Centrālāfrikā un citviet pasaulē. Tas rada draudus lietusmežiem, tajos mītošajai dzīvajai radībai un cilvēkiem, kas no tiem atkarīgi. Palmu eļļu izmanto biodegvielas un pārtikas produktu rūpniecībā.

Pašreizējie ES noteikumi ļauj uz produktu etiķetēm palmu eļļu klasificēt kā augu eļļu. Tas patērētājam nesniedz pilnīgu informāciju. Tāpēc nu rosinātas izmaiņas Eiropas Pārtikas informācijas regulās, kas paredzēs, lai uz etiķetēm tiktu norādīts, kāda konkrēti auga eļļa ir produkta sastāvā, vēstīts britu laikrakstā “The Guardian.”

Palmu eļļu plaši izmanto arī šokolādes ražotāji. Tie novērtēti 20 punktu sistēmā. Uzņēmumi, kas neizmanto palmu eļļu vai to atvasinājumus, novērtēti ar 20 punktiem. Savukārt tie, kas izmanto, nepiekopj palmu eļļas ilgtspējīgas izmantošanas politiku un nav to atbalstošas organizācijas “Roundtable on Sustainable Palm Oil” biedri, novērtēti ar 0.

Visaugstāk ar 20 punktiem novērtēti Latvijā nenopērkamu šokolāžu ražotāji, toties vidēju novērtējumu saņēmuši arī mums pazīstamu saldumu – “Kit Kat”, “Lion” u. c. darinātāji. Tikai 7 no 20 punktiem saņēmuši populāro šokolādes batoniņu “Snickers”, “Twix”, “Bounty”, “M & Ms”, “Mars” un “Milkyway” radītājs, trīs punktus – “Milka”, “Toblerone” un “Côte d’Or”, bet pavisam neilgtspējīgi palmu eļļas izmantotāji ir bērnu iecienīto “Kinder” grupas produktu, tostarp “Kinder” šokolādes olu un izsmalcināto “Ferrero Rocher” konfekšu ražotājs. Īpaši slikti novērtēti arī šokolādes gliemežvāku jeb konfekšu “Guylian” producenti.

Uztura speciāliste Lolita Neimane norāda, ka palmu eļļa nav glaimojoša arī cilvēka organismam. Tās sastāvā pārsvarā ir piesātinātie tauki, kas atstāj negatīvu ietekmi uz veselību, tāpēc no tās labāk vajadzētu vairīties. Tā vietā labāk esot uzņemt veselīgās omega-3 taukskābes, kas ir zivju eļļā.

Lietusmežu fonds nākotnē plāno izveidot datu bāzi, kurā būs pieejama šāda veida informācija ne vien par šokolādi, bet arī citiem produktiem, kas satur palmu eļļu, tostarp – cepumiem, kūkām, pusfabrikātiem, ar mērķi veicināt patērētāju informētību.

Pašmāju lielākie šokolādes ražotāji – “Laima”, “Emils Gustavs Chocolate” – gan apgalvo, ka viņu radīto šokolāžu sastāvā palmu eļļa netiek izmantota. Arī “Pure Chocolate” šokolādē palmu eļļas neesot, toties šokolādes pildījumā gan.

 

Šokolādes ražotāji no britu izveidotā saraksta, kuru produkti nopērkami arī Latvijā

Ražotājs Produkti Novērtējums
“Nestle” “Kit Kat”, “Lion Bar”, “Aero”, “After Eight” 10
“Mars” “Bounty”, “M&Ms”, “Twix”, “Mars Bar”, “Milkyway”, “Snickers” 7
“Kraft” “Milka”, “Toblerone”, “Côte d’Or” 3
“Ferrero” “Ferrero Rocher”, “Kinder Chocolate”, “Kinder Maxi”, “Kinder Pingui”, “Kinder Surprise” 1
“Lotte Group” “Guylian” –1

 

rainforest_8

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+