Foto – Leta

Liepiņš: Operā jāatgriežas pie gaumīgiem jauniestudējumiem 3

Latvijas Nacionālajā operā (LNO) ir jāatgriežas pie estētiskiem un gaumīgiem iestudējumiem, kuros primārā ir mūzika un dziedātāju vokālā kvalitāte, intervijā aģentūrai LETA atzīst LNO valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins
Lasīt citas ziņas

“Svarīgi, lai cilvēkiem būtu interese nākt un tos skatīties, lai iestudējumi vismaz divus vai trīs gadus paliktu LNO repertuārā. Mēs nevaram dzīvot tā, ka par lielu naudu tiek sataisītas izrādes, kas orientētas tikai uz šauru skatītāju grupu,” stāsta Liepiņš.

Andreja Žagara iecerētais Riharda Štrausa “Rožu kavalieris” netika iestudēts, jo tā ir sarežģīta un vokāli grūta opera. Tas nozīmē, ka LNO praktiski visi solisti būtu jāpērk no ārzemēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Repertuārs tiek izraudzīts kopā ar LNO Māksliniecisko padomi, galveno diriģentu Mārtiņu Ozoliņu un padomnieku muzikālajos jautājumos Andri Veismani. Gadā tiek iestudētas četras operas un divi baleti. Baleta jomā prioritārs ir Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskā vadītāja Aivara Leimaņa viedoklis. Šobrīd LNO repertuārā ir praktiski visi baleti, kuriem horeogrāfiju savulaik veidojis Mariuss Petipā. Pēdējais būs Aleksandra Glazunova balets “Raimonda”, kura pirmizrāde paredzēta 27. martā.

Klasiskais baleta repertuārs ir jālīdzsvaro ar modernās horeogrāfijas iestudējumiem, uzskata Liepiņš. Nākamajā sezonā LNO repertuārā tiks iekļauts Morisa Ravēla “Bolero” iestudējums. Tajā būs trīs Ravēla viencēlieni – ne tikai slavenais “Bolero”, bet arī “Izstādes gleznas” un “Dafnis un Hloja”. Šim iestudējumam būs pilnīgi jauna horeogrāfija.

Pērn LNO iestudēja Džuzepes Verdi “Rigoleto”, un tā ir repertuāra izrāde, norāda Liepiņš. Bet pērn tika iestudēts arī Riharda Vāgnera “Rienci”, kura skatuves mūžs pēc četrām izrādēm beidzās. Faktiski tika izniekota ievērojama naudas summa, kas gan nāca ne no LNO, bet no “Rīga 2014” budžeta.

Nākotnē būs jauns Pētera Čaikovska “Jevgenija Oņegina” iestudējums, ko uzvedīsim maijā. Tāpat gaidāms jauns Vāgnera “Tanheizera” iestudējums, kurā apsolījis dziedāt Egils Siliņš. Rīgas Operas festivālā vienā izrādē LNO rādīs Pučīni pirmo operu “Vīlas” un viņa pēdējo pabeigto operu “Džanni Skiki”.

Decembrī pirmizrādi piedzīvos Johana Štrausa operete “Sikspārnis”, krāšņs un jautrs iestudējums ar skaistiem tērpiem. Patlaban Štrausa “Sikspārnis” ir starp desmit opernamos visbiežāk veidotajiem iestudējumiem.

Liepiņš apgalvo, ka viņa vadības laikā attieksme pret viesizrādēm nav kardināli mainījusies. Balets ir mūsu absolūtā vērtība, kuru varam vest viesizrādēs. LNO repertuārā ir vairākas klasiskā repertuāra izrādes, par kurām interesējas dažādu valstu skatītāji. Rīgas Horeogrāfijas vidusskolai un LNO baletam ir ļoti spēcīgas klasiskā baleta tradīcijas. Arī aizvest baletu viesizrādēs nav tik dārgi – vajadzīgi konteineri tērpiem, dekorācijas parasti ir minimālas, orķestris līdzi netiek vests, jo spēlē vietējie mūziķi vai tiek izmantota fonogramma.

Reklāma
Reklāma

“Operas viesizrādes, kā lai to gaumīgāk noformulē, īsti nevienam nav vajadzīgas,” uzskata Liepiņš. Viesizrādes jau nav ekskursijas, tas ir darbs. Operu izvest viesizrādēs ārpus valsts – tas, pirmkārt, ir ļoti dārgi. Kurš par to maksās? Tādu aģentu, kuri ir gatavi maksāt par operas trupas, orķestra, kora un dekorāciju aizvešanu, nav daudz. Arī solisti viesizrādēm jāpērk no ārzemēm. Tādas viesizrādes ir iespējamas tikai vienā gadījumā – kad kāds par tām ir gatavs samaksāt, norāda Liepiņš.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.