Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
31. maijs, 2012
Drukāt

LIETU VĒSTURE: glābšanas laiva un veste

laiva_leta

Vissenākā līdz mūsdienām saglabājusies laiva ir gatavota ap 7400. gadu pirms mūsu ēras Holandē. Tā ir desmit pēdas gara, izgrebta no baļķa. Taču specializēto – cilvēku glābšanai – uzkonstruēja 18. gadsimtā.

 

Pirmo laivu cilvēku glābšanai izmēģināja Anglijā 1790. gada 30. janvārī Taines upē. Negrimstošo laivu ”Orginal” radīja Laionels Lakins. Tās negrimstību nodrošināja galos un gar bortiem iebūvētie gaisa baloni jeb kameras no ūdensnecaurlaidīga materiāla. Šādas laivas izmantoja glābšanas darbos Lamanšā. Vēlāk, lai laivas spētu uzņemt vairāk cilvēku (līdz pat 150) un būtu vieglāk manevrējamas, tajās uzstādīja arī dzinēju un dzenskrūvi.

Papildus glābjamo cilvēku drošībai 1841. gadā amerikāņu izgudrotājs Napoleons Gerēns Ņujorkā patentēja individuālo glābšanas vesti, kas viņa izpildījumā izskatījās pēc bieza auduma vestes ar vienu vaļēju vīli, caur kuru bija paredzēts iebērt sasmalcinātu korķi vai ievietot korķa plāksnes.

Šīm vestēm līdzīgus individuālos glābšanas plostiņus kara flotes jūrnieki lietoja jau Napoleona karu laikā 19. gadsimta sākumā. Gerēna izgudrojums neguva plašu atzinību, un par glābšanas vestu mūsdienu dizaina izgudrotāju uzskata britu kapteini Verdu, kurš 1854. gadā ieviesa korķa vestes, ko vīriem vajadzēja uzvilkt, sēžoties glābšanas laivās.

Pievienot komentāru

Vācijā afgāņu pusaudzis izvarojis un nogalinājis studenti (1)Vācijā ir aizturēts 17 gadus vecs patvēruma meklētājs afgānis, kuru tur aizdomās par 19 gadus vecas studentes izvarošanu un slepkavību, sestdien paziņoja policija un prokuratūras darbinieki.
Ceļā uz SKS pazudis Krievijas kravas kuģis (1)Īsi pēc pacelšanās ceturtdien pazudis Krievijas bezpilota kravas kuģis, kam bija jānogādā Starptautiskajā Kosmosa stacijā (SKS) 2,5 tonnas liela krava, tostarp pārtika
Draugiem Facebook Twitter Google+